• Bonanza

"Använd tunna, heltäckande kläder". Men det FINNS ju inga?!

Ja, alla vet väl att man ska ha tunna och heltäckande kläder för att skydda barnen från solen. Men var fan köper man dem då? Vanliga bomullströjor som finns typ på HM eller Lindex är alldeles för varma för mina barn. Att svimma av värmeslag är liksom inte heller särskilt nyttigt. Solskyddskläder kan de inte heller ha hela dagarna.

Så var hittar man dessa heltäckande och tunna kläder som skydda med solen men som inte får barnet att vilja ta livet av sig?

Tips?

• Svar på tråden "Använd tunna, heltäckande kläder". Men det FINNS ju inga?!
  • hilah

På ICA Maxi hittade vi tunna, luftiga tröjor i ljusa färger. De är verkligen perfekta!

• Veladis
    BelindaL skrev 2011-06-06 19:14:32 följande:
    varför inte bara hålla barnet i skuggan?

Det kanske springer iväg av sig självt? Vet inte om det är bebis eller större barn.

Bonanza: Tunn bomullsskjorta/blus? inte särkilt modernt kanske om det inte gäller examenskläder till gossar, men man kan hitta på t ex myrorna.

• Fru Kwasthilda

Till pojkar: skjorta och linnebyxor.

• k girl

Silkeströja förslagsvis. Finns hos magazindunord.

• Purlan

Jag hittade grymma tröjor på Åhléns för 79 kronor. Från stl 92 och ljusblå och ljusgrårandig fanns det. Smala, smala ränder

• Bonanza
    BelindaL skrev 2011-06-06 19:14:32 följande:
    varför inte bara hålla barnet i skuggan?
    Försök hålla en sexåring i skuggan?

Andra: Tack för tips, men en skjorta sätter jag inte på mina barn, det finns bara inte på kartan. Blusar som inte är gullegulliga eller med volanger etc har jag svårt att hitta.

Paincake - tack för tipset!
  • Paincake

Var så god. Kanske du kan sy själv? Tunikor (utan massa volanger och trams) är jättelätta att sy: En stor rektangel, två mindre (som armar). Fålla, sy ihop och sätt eventuellt band i ärmslut och hals. Plättlätt. 

Eller så införskaffar du ett lifte time supply med solkräm och klär av ungarna istället  

• Jumji

Linne och solkräm skulle jag valt :) Kanske en liten hatt så man inte blir yr i bollen om man kan få barnet att ha på sig dom förstås, det är ju inte alltid så lätt.

Svar på tråden "Använd tunna, heltäckande kläder". Men det FINNS ju inga?!