• Bonanza

"Använd tunna, heltäckande kläder". Men det FINNS ju inga?!

Ja, alla vet väl att man ska ha tunna och heltäckande kläder för att skydda barnen från solen. Men var fan köper man dem då? Vanliga bomullströjor som finns typ på HM eller Lindex är alldeles för varma för mina barn. Att svimma av värmeslag är liksom inte heller särskilt nyttigt. Solskyddskläder kan de inte heller ha hela dagarna.

Så var hittar man dessa heltäckande och tunna kläder som skydda med solen men som inte får barnet att vilja ta livet av sig?

Tips?

• Svar på tråden "Använd tunna, heltäckande kläder". Men det FINNS ju inga?!
  • Isalel

Har, vad dom kallade i butiken, en sola-sakta-tröja från POP till min tjej på 2 år. Den tycker jag är fenomenal! Den är supertunn, somrig och effektiv :) Hon brukar svettas mängder, men inte i den tröjan! Däremot kostar den ju runt 200 kr så den är inte billig, men den jag har tvättas ofta och torkar supersnabbt eftersom den är så tunn :)

• Veladis
    Bonanza skrev 2011-06-08 22:25:48 följande:
    Sån fungerar. Var finns såna?
    Ingen aning. Jag har hittat begagnad. Eller så syr man eller ber ngn så. Det är inte så komplicerat mönster, mest raka stycken.
  • LHUF

köpte en jättebra skjorta på hm till dottern, tunn och luftig. Dock rosa men inga volanger på iaf

Tilde 080319
  • älskarlivet81
    BelindaL skrev 2011-06-06 19:14:32 följande:
    varför inte bara hålla barnet i skuggan?
    Inte så lätt om man har en vild ettåring..
  • Jaramla

på lindex fanns haremsbyxor, supertunna i blommigt mönster, typ stl 86-122 tror jag...

men jag håller med dig! det är ett USELT utbud på tunt och långärmat! så mycket ärmlöst eller på pojksidan jättetjocka t-shirtar. och när det kommer något måste man vara supersnabb och handla innan det försvinner

• LHUF
    Machapuchare skrev 2011-06-15 14:27:56 följande:
    Köpte jättekäcka tunna Haremsbyxor till sonen på Lindex igår. Fanns bara upp till storlek 86 i den varianten men kanske finns något liknande till större barn?
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=149...
    ja det finns till större men dom är mönstrade, har köpt till dottern, har kvar från förra sommaren som är superbra fortfarande
    Tilde 080319
  • Dieselmom

jag har köpt supertunna plagg på Cubus här i Helsingborg. Men de bör väl ha samma utbud över hela landet. typ 50:-/plagget. Nu har jag inte läst tråden så jag vet inte om Cubus kommit upp... Lycka tilL!

• JohBo

Någon tipsade om silke, det är absolut det skönaste och svalaste materialet tycker jag. Tyvärr inte lika slitstarkt som bomull, därför tycker jag att det passar bäst på mindre barn.
    På äldre barn kör jag tunna långärmade tröjor i ull (merinoull), upplever att de är svalare än bomull, förmodligen för att det andas bättre. Inte vanliga underställströjor då, utan tunna snyggare varianter. Väldigt uppskattat av sonen.

• 201201232

Jag håller med om att det är en nästan omöjlig kombination. Just nu svär jag över varma bebiskläder. Den äldre sonen på tre år får gå i kortärmat utan solskyddskräm för han har byggt upp en bränna under våren och har bra hudtyp. Tror inte på att smörja med solskydd ofta (om man inte måste för att undvika att barnet bränner sig förstås). Vår son har aldrig bränt sig i solen.

Svar på tråden "Använd tunna, heltäckande kläder". Men det FINNS ju inga?!