• Lindreas

3-åring strypt, lärarna frias.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.

Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.

– Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.

Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

Blir så jäkla arg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • Singapore Sling
    Parniara skrev 2011-06-08 15:45:23 följande:
    För mig är detta exakt samma som när det sker fel i vården, det är inte individen som ska straffas, det är systemet som ska granskas och åtgärdas.
    Vilken ågtgärd ska man ta? Hugga ner alla träden, eller sanda i backen?
  • Buster78
    För mig är detta exakt samma som när det sker fel i vården, det är inte individen som ska straffas, det är systemet som ska granskas och åtgärdas.
    Mycket bra sagt!!
  • Astarte
    Fast om individen gjort ett tillräckligt stort fel tycker jag att man ska kunna åtalas, även om man gjorde det på jobbet.
  • Buster78
    Singapore Sling skrev 2011-06-08 15:47:30 följande:
    Vilken ågtgärd ska man ta? Hugga ner alla träden, eller sanda i backen?
    Nu vet inte jag hur många pedagoger som var med, men vad man kan få fram i ts, så var det bara en. så med andra ord, så behövs det MER pedagoger på förskolor!

Idagsläget är det ca 1 pedagog på 7 barn, det är alldeles för lite!!
  • Singapore Sling

När jag var i den åldern fanns det 0 pedagoger och 0 hjälmar per barn. Jag vet inte hur många som slog ihjäl sig, men jag kan inte komma ihåg att någon ströps.

• Tummelisa
    Marsch skrev 2011-06-08 15:37:05 följande:
    Förmodligen bara när de åker pulka vilket pojken gjorde.
    På vårt dagis/förskola (i norra norrland) har de sagt att alla barn ska ha hjälm under vissa perioder, då utegården blir knölig av blankis. Ingen pulkabacke på gården, men jag kan tänka mig att man kan slå huvudet rejält! om man faller bakåt och slår på en isig topp som sticker upp. Jofahjälmar är det vanliga.
    Däremot tror jag inte att barnen är själva ute någon gång, men det vet jag inte...
  • Lindreas
    Här och nu skrev 2011-06-08 14:29:44 följande:
    Personal ska hålla koll på FLER barn än föräldrarna, men föräldrarna är också ansvariga för välmående o säkerhet. Vi har de resurser vi har o är inga maskiner. Proffs ja; människor ja. Ut och praktisera i förskolan o känn på. Går inte att utbilda en människa till att bli en maskin. Pedagogik gör oss inte heller till maskiner. Fatta!
    Jag vet inte hur många gånger jag behöver säga det, jag jobbar på förskola! Jag VET hur det är! Ge dig nu!
  • Flygfotogen
    Tummelisa skrev 2011-06-08 15:59:14 följande:
    På vårt dagis/förskola (i norra norrland) har de sagt att alla barn ska ha hjälm under vissa perioder, då utegården blir knölig av blankis. Ingen pulkabacke på gården, men jag kan tänka mig att man kan slå huvudet rejält! om man faller bakåt och slår på en isig topp som sticker upp. Jofahjälmar är det vanliga.
    Däremot tror jag inte att barnen är själva ute någon gång, men det vet jag inte...
    Det är så här också (södra norrland). Jofahjälmar är dock ej att rekommendera men de är de allra billigaste och brukar säljas på ICA Maxi. Alla har inte råd att punga ut flera hundra kronor på hjäm till sina barn tyvärr. Speciellt inte om man har fler än ett.
  • Tummelisa
    Marsch skrev 2011-06-08 16:03:04 följande:
    Det är så här också (södra norrland). Jofahjälmar är dock ej att rekommendera men de är de allra billigaste och brukar säljas på ICA Maxi. Alla har inte råd att punga ut flera hundra kronor på hjäm till sina barn tyvärr. Speciellt inte om man har fler än ett.
    Vilka hjälmar har spännen som löser ut av sig själv då. För en del har cykelhjälm på sina barn också, men inte blir det bättre med dessa spännen anser jag, inte de vanliga jag tänker på som man skjuter in i varandra.
  • Buster78
    Tummelisa skrev 2011-06-08 16:07:48 följande:
    Vilka hjälmar har spännen som löser ut av sig själv då. För en del har cykelhjälm på sina barn också, men inte blir det bättre med dessa spännen anser jag, inte de vanliga jag tänker på som man skjuter in i varandra.
    grönt spänne på cykelhjälm löser ut sig självt
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.