• Lindreas

3-åring strypt, lärarna frias.

www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.

Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.

– Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.

Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

Blir så jäkla arg!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • Astarte
    st elmos fire skrev 2011-06-08 12:38:12 följande:
    Här i området var en pappa och badade med sin treårige son i vintras och släppte ögonen från honom fem minuter medan pojken gick till bubbelpoolen. En bubblande pool är ganska ström och pojken sögs under vattnet och drunknade. Ska vi döma pappan för vållande till annans död då? Ingen tycker väl att fsk läraren gjorde rätt men en sekunds otur och ouppmärksamhet. Man är inye mer än människa
    Men nu handlade det ju inte en "en sekund". Vänd inte till det, det ser bara oseriöst ut.
  • st elmos fire

Vänd inte till det? Du tror inte fsk läraren är väl medveten vad hennes/hans misstag kostade?

• Flygfotogen
    Astarte skrev 2011-06-08 12:42:49 följande:
    Men nu handlade det ju inte en "en sekund". Vänd inte till det, det ser bara oseriöst ut.
    Fast den infon har jag fått av en grannkommun till Sandviken. Den, vad ska man säga, aktiva olyckan? Den gick verkligen på ett par sekunder. Har vi fått fel info då?
  • Astarte
    Marsch skrev 2011-06-08 12:50:06 följande:
    Fast den infon har jag fått av en grannkommun till Sandviken. Den, vad ska man säga, aktiva olyckan? Den gick verkligen på ett par sekunder. Har vi fått fel info då?
    Det är möjligt att olyckan inte tog längre tid, men pedagogen lämnande barnen i flera minuter och det är dennes agerande och ingenting annat som jag talat om. Det var fel, oavsett om olyckan i sig tog kortare tid.
    st elmos fire skrev 2011-06-08 12:49:50 följande:
    Vänd inte till det? Du tror inte fsk läraren är väl medveten vad hennes/hans misstag kostade?
    Jo, vad har det med saken att göra?
  • Lindreas

Det som jag reagerade starkast över är att det i artikelns står att åklagaren menar på att man inte kan begära att pedagogen ska ha mer koll än en förälder. Det är SJÄLVKLART att personalen ska ha bättre uppsikt än föräldrar! Jobbar man på förskola har man betalt för att hålla koll och ansvara för barnens välmående och säkerhet! Jag blir helt galen när folk säger "men jag är inte mer än människa" och skyller alla möjliga vansinnesgrejer på det. Som förälder är jag människa, det är jag på jobbet också, men de åtta timmar jag jobbar så får jag nog fan vara proffs på det jag gör!

Privat kan jag springa på toa medan min unge leker i rummet bredvid, det gör jag INTE på jobbet.
    Privat kan jag sura och vara opedagogisk när jag är med mitt barn, men det kan jag INTE på jobbet.
    Privat kan jag prata i telefonen medan jag har mitt barn i knäet, det skulle jag aldrig göra på jobbet.

Det är sån jäkla skillnad! Har man tagit ett arbete på förskola så har man också tagit på sig att vara proffs, att använda det man lärt sig på utbildningen, vilken utbildning det än må vara. Man är inte förälder på jobbet, man är förskollärare med högskoleexamen eller barnskötare med barnskötarutbildning.

Jag är inte ute efter att man ska sätta dit någon på det sättet, jag är mycket väl medveten om hur situationen på förskolan ser ut, men att påstå att man inte kan begära av en utbildad förskollärare (som jag tolkar det som att personen i fråga är) att hon ska ha bättre uppsikt än en förälder, det är tamigfan skandal. Varför behöver vi då utbildad personal på förskolan? Det räcker väl med att man är förälder så kvalificerar man sig som förskollärare?

• st elmos fire

Nog för att manska hålla koll men om du har ca 10 barn per vuxen så kan de vara svårt att vara överallt. Hemma har du i regel inte så många barn. Då kan vi skylla på alla nedskärningar också då? Med mer personal hade de varit lättare att hålla ett öga på alla barn?

• Flygfotogen

Kan man ha bättre uppsikt än föräldrar utan att vara en riktig hök? Vilken extremt konstig sak att säga egentligen. Får föräldrar slarva? Föräldrar som har huvudansvaret för sina barn i alla lägen? Är det OK att mänskligt fela där men inte som människa i andra situationer? Jag är proffs på det jag gör, jag är en professionell förskollärare, men jag är inte en maskin och det kan bli fel och saker kan hända när man arbetar med människor. Det får såklart inte bli fel men det kan hända saker och ibland är ansvaret helt enkelt inte mitt att axla ensam. De barn jag arbetar med är trygga i min närvaro och jag gör allt jag kan för att de ska vara trygga men några garantier finns inte.

När jag säger att jag inte är mer än människa så ursäktar jag mig inte. Jag är bara ärlig. Allt jag kan göra är mitt allra bästa och hoppas innerligt att det räcker för den här olyckan vill jag aldrig någonsin vara med om själv.

• Lindreas

Olyckor händer, absolut. Just i det här fallet, med en farlig hjälm och tryck på halsen så skulle det kunnat hända även om läraren stått bredvid, men med ryggen till i den sekunden. Det är inte det. Men att lämna fem ungar ensamma för att gå och hämta posten i fem minuter, det är så jävla oproffsigt att jag får ont i magen. Posten hämtar man inte om man måste lämna de andra barnen ensamma! Som förälder väljer man ju själv, hämta posten, visst. Men inte som personal på förskola.

• 201201232

Visst kan det vara svårt att hålla uppsikt på så många barn, men det blir ju bra mycket svårare om man tar två av ungarna och går iväg. 

• Lindreas
    201201232 skrev 2011-06-08 13:28:22 följande:
    Visst kan det vara svårt att hålla uppsikt på så många barn, men det blir ju bra mycket svårare om man tar två av ungarna och går iväg. 
    Precis! Hon gjorde ett jävligt dåligt val!
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.