Lindreas skrev 2011-06-08 01:14:54 följande:
Jhd, tack! Jag trodde ett ögonblick att folk är så himla vana vid att tycka synd om personalen på förskolan att man slutat reagera på uppenbara brister. Det är liksom tabu att ens andas att en pedagog borde veta bättre...
Som pedaggog har jag ett oerhört stort ansvar. När något går fel handlar det i regel om att se över rutinerna. Det höga barnantalet kan vi inte göra något åt, men vi kan begränsa utrymmet de får vistas på. Jag har tidigare tagit risken att kallas tråkig, för att jag inte velat göra allt som alla andra förskolor sägs göra, pga. jag noga kollar vilket ansvar vi har och går med på aktiiviteter som är möjliga att förena med säkerheten. T ex släpper en personal av barnen på bussen, en stannar kvar o ser att ingen finns kvar o en tredje räknar de som kommit ut. Att tro att en pedagog/barnskötare hela tiden ser alla barn är dock en omöjlighet, eftersom vi även har skyldighet att värna om barnens integritet. Ha koll o cirkulera är nåt annat. Tyvärr har kraven på dokumentation tagit en alltför stor del av förskollärarnas tid.