Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

3-åring strypt, lärarna frias.

Donum skrev 2011-06-08 08:15:04 följande:
    Just så. Jag gillar inte småbarn och min erfarenhet, både från tiden som förskollärare, samarbete med förskolor i min yrkesroll idag (socionom) och som förälder, är att de som är absolut sämst som förskollärare är de som "ääälskar barn". De projicerar sina egna känslor på barnen och har klart svårare att förhålla sig professionella. Dessutom verkar inte ens ungarna gilla denna "kärlek". 

Som sagt, det verkar vara annorlunda idag jämfört med 90-talet. Idag verkar man kunna kalla sig pedagog helt utan belägg samtidigt som man bara är barnvakt. 
    Beror på hur man hanterar sin kärlek till barnen. Du har inte arbetat som förskollärare, eftersom du inte är det. Ja, alla i arbetslaget kallas pedagoger. Barnvakter är de dock inte utan gör aktiviteter med barnen de också.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 08:29:03 följande:
    Jag tror snarare att det beror på vad man har för inställning till barn. 

För att vara pedagog är du inte särskilt konsekvent. Jag har inte arbetat som förskollärare för att jag inte har förskollärarutbildning, men du kallar alla i arbetslaget pedagoger, trots att de inte är det?

Inställning o hantera sin personlighet är samma sak. Det är inte jag som bestämmer att alla i ett arbetslag heter pedagoger. Pedagog har du jobbat som; iaf om du jobbat på 2000-talet; men inte som förskollärare.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 08:41:37 följande:
    Nu skrev du "hanterar sin kärlek", vilket knappast är detsamma som att hantera sin personlighet, men hur som, så anser jag inte att det är samma sak som inställningen till barn. Jag känner mig betydligt tryggare med en förskollärare som inte gillar småbarn än med en som ääälskar småbarn. Den senare förmedlar att h*n är känslostyrd, vilket sällan är en bra egenskap i sammanhanget. 

Hur många gånger har jag skrivit att jag jobbade som förskollärare på 90-talet?

Vill du reducera förskolan och förskollärare till barnvakteri, så be my guest. Det är inte jag som förlorar på att alla är "pedagoger" och att arbetsuppgifterna är att passa barn. Det är de utbildade förskollärarna som förlorar på det i form av anseende, lön osv. 
    Det handlar om samma kunskaper. Gillar man inte barn får man inte jobb i förskolan. Påstår du att du fick det? Berättade du att du inte gillade barn? Varför jobba där då? Det är omöjligt att jobba som nåt man inte är utbildad som. Ditt sista stycke är nåt du diktar upp som jag inte sagt, men det är tydligt att du mest pratar med dig själv.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-06-08 08:47:30 följande:
    Ush, tycker inte att det är okej och håller med pappan. På det här sättet får vi ju en rättspraxis som säger att det är okej att pedagoger lämnat treåringar i flera minuter. Urk!
    Vill man koll på ungen hela tiden får man stanna hemma eller ha privat barnflicka. Det GÅR inte ens med en mindre barngrupp. Däremot undrar jag om hjälmen kom hemifrån eller om förskolan tillhandahöll den?
  • Här och nu
    Helene OSV skrev 2011-06-08 09:11:48 följande:
    Läraren SÅG att de klättrade i trädet med hjälmen på, sa "vad modiga ni är" och gick därifrån!
    ... och frias!

Hur dum får man vara?

Det hade varit en annan sak om barnen hade åkt pulka när läraren gick.
    Om detta är sant skulle hjälmen tagits av, men ff har vi ingen utbildning i hur en säker hjälm ska vara. Jag har dock aldrig tillåtit hjälmar utöver pulkaåkning om ens det. Har valt mindre backar istället, om det funnits träd nära.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-06-08 09:30:11 följande:
    Och det ska vara svart-vitt mellan "hela tiden" och fem minuter? Fem minuter är lång tid, en treåring hinner med en hel del.
    Vill man ha stenkoll på sin unge är inte förskolan rätt plats.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-06-08 09:30:11 följande:
    Och det ska vara svart-vitt mellan "hela tiden" och fem minuter? Fem minuter är lång tid, en treåring hinner med en hel del.
    Man har ÖVERBLICK men kan inte kolla i detalj lika ofta.
  • Här och nu
    Lavish skrev 2011-06-08 09:49:34 följande:
    Visst är det jättehemskt men nu var ju inte frågan för rätten om pedagogen gjort ett dåligt jobb, det kan nog alla vara överens om att hon gjort ett jävligt dåligt jobb.

Frågan var om hennes beteende kan kallas BROTTSLIGT. Jag tycker trots allt inte det. Då skulle hon ha brustit i uppsikt på en plats eller situation som var mer uppenbart livsfarlig.

Otroligt tragiskt för alla inblandade hursomhelst.
    Om det nu stämmer som sagts och hon hade kunskap om hjälmens risker vållade hon pojkens död. Man kan undra vad pappan säger om hjälmen, som verkar komma hemifrån.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-06-08 09:46:37 följande:
    Menar inte det här mot dig personligen, men min erfarenhet av omsorg / barnomsorg är att personalen är kass på att hantera det när sådant uppstår. När jag jobbade inom omsorgen och vi gick kort anmälde jag direkt varenda situation som utgjorde en risk eller där något var nära att hända. Det blev ganska många anmälningar, men det fungerade. Det blev svart på vitt att sitationen är ohållbar och att det bara är en tidsfråga innan något händer.

Tyvärr var jag typ den enda som gjorde det. De andra sprang som skållade troll, fixande, sänkte ribban för hur trygga brukarna behöver vara, jobbade på och sa inget. Tror på allvar att de ville få visa sig duktiga, att det ytterst handlade om det. "Jag klarade minsann. . .". De klagade lite på personalmötena, men den kritiken var så klart lätt för chefer och politiker att avfärda, eftersom det bara blev ett så diffust "vi har så mycket att göra". De kan inte avfärda avvikelser och anmälningar om specifika fall och problem, men ingen törs göra det eftersom det kräver att man erkänner att "jag klarar inte det här" och det är ingen som vill göra.

Lite OT, men bara lite!
    Just därför har vi börjat med riskbedömningar för utflykter, men ska även börja med det för gården. Tyvärr inget obligatoriskt än, men det är inte pedagogernas fel. Utan direktiv uppifrån bryr sig ingen om ifall vi lämnar in riskbedömningar.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-06-08 09:37:13 följande:
    Här och nu skrev 2011-06-08 09:34:21 följande:
    Man har ÖVERBLICK men kan inte kolla i detalj lika ofta.
    Jo men visst! Det ska så klart vara okej att lämna barnen fem minuter! Vad tänkte jag med? Lite svinn får vi räkna med. Den där lilla detaljen att någon blir strypt kan man ju missa.

Är du förskollärare?
    Vi har de möjligheter vi har o som sägs ovan är vi inga supermänniskor. Läs också vad jag skriver. INGET barn LÄMNAS 5 min, men det är svårt att ha detaljkoll oftare. Är förskollärare om ett halvår. Barnskötare sen många år.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.