• kariba

Gott, enkelt med fläskfilé

Tips vill jag ha. Kvavt och höggravid och craving på gräddig fläskfilé.
    Har du något gott enkelt recept?

• Svar på tråden Gott, enkelt med fläskfilé
  • trollkarl
    kariba skrev 2011-06-08 10:50:02 följande:
    Tips vill jag ha. Kvavt och höggravid och craving på gräddig fläskfilé.
    Har du något gott enkelt recept?
    bryn med salt o peppar, ugnen på 130 grader, in med termometern i filen, 60 skall den visa. vila i folie till 65, gör en sallad under tiden med valfri dressing till baserad på yougurt för syrligheten, lite lime kanske etc.
    skär köttet i skivor o servera till salladen. kan även köra typ couscoussallad, pasta etc.
  • La Lola

www3.arla.se/Default.aspx&RecipeID=14475

(men snart kommer nån garanterat att upplysa dig om att ugnsvärmen är för hög i receptet, jag tycker att köttet blev kanongott hursomhelst)

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • trollkarl
    trollkarl skrev 2011-06-08 10:52:06 följande:
    bryn med salt o peppar, ugnen på 130 grader, in med termometern i filen, 60 skall den visa. vila i folie till 65, gör en sallad under tiden med valfri dressing till baserad på yougurt för syrligheten, lite lime kanske etc.
    skär köttet i skivor o servera till salladen. kan även köra typ couscoussallad, pasta etc.
    överkurs e bryn filen med salt o peppar snabbt.
    ta ur o låt svalna helt, rulla tajt tajt i plastfilm ett par varv o fortsätt rulla så du sträcker plasten fullt, rulla i ihop sidorna, i med termometern igen o 80 grader på ugnen, in med termometern o 63 innertemp.
  • dm86

Mitt favoritrecept. Är supersnabbt, lätt och jättejättegräddigt och gott.

(till två personer)

- Skär en zuchini i tunna skivor och stek upp dem i smör. Låt dem steka tills de är ordentligt mjuka.
    - Häll på 2-4 dl (beroende på hur mycket sås du vill ha) matlagningsgrädde och smula i en halv kub grönsaksbuiljong
    - Låt puttra, gärna under lock, under tiden som du steker fläskfiléskivor i en annan stekpanna

Servera fläksfiléskivorna med zuchinisåsen tillsammans med ris eller pasta. MUMMA!

• trollkarl
    La Lola skrev 2011-06-08 10:52:30 följande:
    www3.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=1...

(men snart kommer nån garanterat att upplysa dig om att ugnsvärmen är för hög i receptet, jag tycker att köttet blev kanongott hursomhelst)
    ja har man bara ätit sämre kvalite så *ironi*
    om du vet att det är för högt, varför envisas du med att både länka o tillaga i den tempen?
  • La Lola
    trollkarl skrev 2011-06-08 10:56:12 följande:
    ja har man bara ätit sämre kvalite så *ironi*
    om du vet att det är för högt, varför envisas du med att både länka o tillaga i den tempen?
    Ja alla är ju inte mycket lika finsmakare som dig.
    Och eftersom jag inte är nån expert så visar jag receptet precis som det är eftersom jag tycker att det är en god rätt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • trollkarl
    La Lola skrev 2011-06-08 10:58:40 följande:
    Ja alla är ju inte mycket lika finsmakare som dig.
    Och eftersom jag inte är nån expert så visar jag receptet precis som det är eftersom jag tycker att det är en god rätt.
    o att prova saker som mer erfarna säger är inte tänkbart märker jag?
  • Jäjd
    trollkarl skrev 2011-06-08 11:00:52 följande:
    o att prova saker som mer erfarna säger är inte tänkbart märker jag?
    Haha, mer erfaren i att äta mat?

Bra där.

Vad är det för fel med att länka till ett recept man tyckte blev bra menar du?
  • Oneleg Jämtland
    trollkarl skrev 2011-06-08 10:55:26 följande:
    överkurs e bryn filen med salt o peppar snabbt.
    ta ur o låt svalna helt, rulla tajt tajt i plastfilm ett par varv o fortsätt rulla så du sträcker plasten fullt, rulla i ihop sidorna, i med termometern igen o 80 grader på ugnen, in med termometern o 63 innertemp.
    Är nyfiken på vad för sorts plast du använder som kan användas i ugn?
    N�r allt du har �r en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • trollkarl
    Jäjd skrev 2011-06-08 11:02:59 följande:
    Haha, mer erfaren i att äta mat?

Bra där.

Vad är det för fel med att länka till ett recept man tyckte blev bra menar du?
    att som skribenten själv skrev att det är för hög temp.
    mer erfaren i matlagning snarare om du läst mina förslag i tråden.
Svar på tråden Gott, enkelt med fläskfilé