Gott, enkelt med fläskfilé
Tips vill jag ha. Kvavt och höggravid och craving på gräddig fläskfilé.
Har du något gott enkelt recept?
Tips vill jag ha. Kvavt och höggravid och craving på gräddig fläskfilé.
Har du något gott enkelt recept?
Förlåt Ts för mitt OT:ande!
skulle inte tråden handla om att ge tips om god fläskfilé?
hålla sig till det kanske vore en trevlig idé
TS>> Gillar du gorgonzolasås?
Helstekt fläskfilé i krämig gorgozolasås med gullök och champinjoner...kan det vara nått?
Brukar pressa kokt potatis och ha en tomat/lök sallad till med vinäger och en skvätt olja.
Om du tror du kan gilla't så säg till så skriver jag ned mitt recept.
(alla gillar inte gorgonzola dock)
trollkarl: Kan du inte hålla en matlagningskurs i din hemkommun i stället för att försöka mästra folket här? Blir liksom lite jobbigt med en tråd där ts ber om goda recept, som sen urartar och mer och mer liknar någon matlagningskurs-tråd.
För att återgå till ts. Mitt bästa recept är följande:
1 fläskfilè
salt & peppar
1 klick margarin
10-15 st färska champinjoner
5 dl creme fraiche
3-5 msk mango chutney
3-4 msk tomatpurè
rejält med färska örter (valfria)
Sätt ugnen på 175 grader.
Skär fläskfilèn i lagom tjocka skivor, bryn i stekpanna tillsammans med margarin. Salta och peppra efter smak.
Ansa och skär champinjonerna i småbitar, stek tillsammans med margarin.
Lägg köttet i en ugnsfast form, häll över svampfräset.
Blanda creme fraiche, mango chutney samt tomatpurè i en bytta. Hacka örterna grovt och blanda i tillsammans med creme fraiche-blandningen. Fördela sen detta över kött och svamp. Skjuts in i ugnen ca 20-30 min.
Servera med klyftpotatis, sallad och vitlöksbröd (eller vad som önskas)!
Jag brukar skära upp köttet och bryna me lite kryddor sen lägga dom på en bit smördeg och sen en klick me vitlösk ost på och baka ihop de och in i ugnen sen ha klyftpotatis till me sallad och vitlöks sås till.
om du vill grilla fläskfilén har jag världens godaste marinad till ett spett. passar även bra till kycklingfilé:
lika delar thai sweet chili och olja (ganksa mycket av båda, kanske en halv deciliter eller lite till)
lite soja för färgen
ketchup en rejäl klutt
två pressade vitlöksklyftor
ganska mycket grillkrydda
svartpeppar
Det var väldans vad många inlägg här blev!
Tack ni som skrivit recept!
Inbakat lät gott, det mesta gjorde det.
enklaste, godaste somrigaste är ju helgrillad fläskfilé...klockrent
Marinera i valfri grillmarinad typ Kaj P´s allround eller vitlök, grilla så filén får en yta, lägg i filén i aluminumfolie, nyp åt runtomkring grilla tills den är klar. Ca 20 min. Saftigt och gott!
Lägger i favoriter :)
Stek fläskfilé med lök, ös på grädde, syltlök, ölkorv, vitlök körsbärstomater låt det så å koka ihopa sig. Ät med ris... Gött gött!