Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

    hjälp ni som vet

    Längtarefterliten skrev 2011-06-10 13:48:42 följande:
    Vilka länder kan man adoptera ifrån som inte kräver flera års äktenskap.. vi ska gifta oss om ett år, och ahr vi inte fått barn då så skriver vi in oss på adoption.. men vilka länder går de?
    T ex de östeuropeiska länderna, Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Polen. Sen kan det ju vara andra krav de ställer som jag inte vet om du lever upp till och i vissa länder kan det även vara väntetid innan man får skicka in sin ansökan. Kika på de här hemsidorna så ser du vad som gäller för resp land. www.bfa.se www.adoptionscentrum.se www.bvadopt.se och www.ffia.se

    Sen kan man inte skriva in sig för adoption men ni kan anmäla er till föräldrautbildningen i er kommun/stadsdel och när ni gått den så får ni ansöka om att gå göra en medgivandeutredning. Efter det väljer man land hos den adoptionsorganisation man valt att samarbeta med. Ni kan dock redan nu ställa er i kö till någon/några adoptionsorganisationer för att börja spara kötid, se hemsidorna jag tipsat om ovan.
  • villsågärna38

    En sak till. Såg precis att du var 22 år. I Sverige måste man vara 25 år för att få adoptera så tyvärr måste ni vänta några år till om det blir aktuellt med adoption. Ni kan inte påbörja medgivandeutredningen innan ni är tillräckligt gamla.

  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-06-10 16:12:26 följande:

    Äktenskapstiden blir nog inte största problemet utan din ålder. Men om ni ställer er i kö nu har ni ju bra kötid tills du fyller 25 och ni har även hunnit samla på er lite äktenskapstid.
    Jag går själv och väntar på att fylla 25, men har som tur är bara ett halvår kvar!
    Väldigt dumt påhitt med 25-årsgräns för adoption tycker jag! Många länder kräver ju inte att man behöver ha fyllt 25...


    Håller med! Lika dumt som med 42-årsgränsen eftersom många länder inte har något emot äldre föräldrar heller.
  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-06-29 22:13:15 följande:
    Har äntligen fått tag på vår nya utredare och vi ska få börja den 23 aug!

    en glad: vår utredare tyckte det var bra att vi var så unga för att vi kommer orka mer när barnet skriker på nätterna osv...
    Kul att ni snart ska få komma igång med utredningen, stort grattis till det! Men vad var det för kommentar om åldern från utredaren? Varför skulle ni orka med skrik på nätterna bättre för att ni är unga? Tålamod och ork är ju snarare individuellt än åldersbetingat. Det är iaf min erfarenhet....
  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-06-29 22:39:07 följande:
    ja, det behöver ju säkert inte ha med åldern att göra...., men jag tycker det var roligt att det var positivt att vi var unga. Annars får man ofta höra det som något negativt att man är så ung...
    fabbemam skrev 2011-06-29 22:29:39 följande:
    Va roligt! Äntligen är det er tur!
    Grattis till ett STORT framsteg!

    Fabbemam
    TACK så mycket!! Ja det känns stort! Det börjar kännas att det är på riktigt, det här med att vi ska adoptera! Glad
    Jag börjar bli väldigt nervös också! Det börjar med ett hembesök! Så vi ska försöka få klart en del av renoveringen i huset och lite småfix! På ett sätt är det bra att ha en deadline här hemma så det blir lite gjort Flört
    Förstår! Jag tror att ni blir jättebra föräldrar oavsett ålder, vet att ni väntat länge på att få starta utredningen Hembesöket kommer att gå jättebra. Jag lovar!!!
  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-06-29 23:24:56 följande:
    Tack! Hur går det med er utredning? Har ni fått medgivande än?
    fabbemam skrev 2011-06-29 23:18:38 följande:
    Ja herregud, va vi for om kring här hemma för ett år sedan! Städade, planterade blommor, baka misslyckad kaka, fixade massa halvfärdiga saker på huset och jag tror inte att hon brydde sig särskilt mycket om något av det... Jag vet faktiskt inte riktig vad hon tittade på men jag tror att hon mest konstaterade att hemmet var OK för ett barn och de kan ju bo utan nyplanterade blommor! Men fint blev det!

    Vi var på ett kort besök på kontoret där hon berättade om vad hon ville veta på hembesöket efter som hon skulle fråga om ekonomi o dyl så vi kunde leta reda på papperna...Sen började själva utredningen med ett hembesök.
    Ja haha, det blir säkert så... nu har vi varken fönsterbänkar eller gardiner hemma vi har väntat på fönster i över ett halvår (massa strul) Men v. 30 ska vi äntligen byta dem så sen ska jag få upp lite gardiner och blommor i fönstrena =)
    Vår förra utredare som vi skulle haft men som slutade, sa att hembesöket mest var för att se att man inte hade taggtråd i vardagsrummet, så det lät ju inte så allvarligt! Flört
    Jo det går bra, vi har alla möten klara men pga semestrar så kommer vi inte upp i nämnden förrän i slutet på aug eller början på sept men det känns helt ok för oss. Funderar på land för fullt just nu

    Och angående hembesöket. Tror att det är bra att det inte är för perfekt där hemma, det är ju ett hem man ska visa upp så jag tror inte ni behöver ha panik. Vi gillar inte gardiner alls by the way så vi har inga och kommer inte att ha heller I slutändan handlar det ju om att visa var barnet kommer att bo. Vi hade jättetrevligt med fika där jag bjöd på syrrans kakor vi hade i frysen (som jag fått ett tag tidigare då vi haft knytkalas) och blommorna vi köpt till terassen hade vi inte hunnit planera för vi hade varit sjuka innan men vi visade ändå vad som var på g och det gick så bra så iaf Hade såklart städat i huset men i vår källare (som vi också visade) är det mestadels kaos vilket vår utredare bara tyckte var normalt och mänskligt. Var er själva bara
  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-06-30 13:51:45 följande:
    Men skönt att allt är klart iaf, så nu är det bara medgivandet ni väntar på, tur att det är sommar nu så man kan hitta på lite under väntan.
    Vilka länder funderar ni på och vilket land lutar det mot?

    Tack för tipsen, nä det ska nog inte vara för perfekt kanske, men det lär det inte hinna bli...Flört
    Jo det är liksom bara det formella klart. Vår utredare har ju redan sagt att vi kommer att få medgivande så det gäller bara att få det på papper också. Vi funderar på Taiwan eller Tjeckien som det ser ut nu. Väger fram och tillbaka mellan ett eller syskon också men hoppas få med syskonmedgivande så att vi har den möjligheten om vi får någon bra chans. Hur tänker ni? Kram
Svar på tråden hjälp ni som vet