• Anonym (A-mamma igen?)

    Andra som utreds hösten 2011?

    Jag och min man ska precis skicka in ansökan om adoption och hoppas på att få göra en utredning i höst, tyvärr pågår en omorganisation i vår kommun plus att det är kö så det kan dröja innan vi får starta men förhoppningsvis kommer vi igång i september.
    Förra gången (gör syskonutredning denna gång) hade vi två utredare, vilket vi även kommer att ha denna gång men tyvärr så kommer vi få två nya utredare. Detta innebär väl förmodligen att den här utredningen nästan kommer bli lika ingående som den förra plus att det ska kolla med dagis osv ang vårt första barn. Vår kommun har dessutom börjat med nätverksträffar så det känns som om den här utredningen kommer ta lång tid vilket känns lite surt.
    Vi känner lite tidspress eftersom landet vi vill adoptera från ska ändra sina regler snart och hinner vi inte skicka ansökan före dess så kommer vi inte kunna skicka till den kontakten vi vill tyvärr.
    Vi har inte berättat för så många att vi ska adoptera igen så därför skriver jag i känsliga rummet men tids nog så kommer jag gå ut med min identitet!
    Någon annan som ska göra utredning som vill följas åt? Spelar ju ingen roll om det är er första utrdning eller för syskon!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-25 09:56
    Jag är nu inte anonym längre. Mitt nick är Tellus1977.

  • Svar på tråden Andra som utreds hösten 2011?
  • Anonym (A-mamma igen?)

    Hej allesammans! Ibland har man tur, vår ena utredare ringde idag och frågade om vi ville starta upp hemutredningen nästa vecka istället för i höst, gissa om vi ville det!? Nu återstår problemet att lyckas få ledigt från jobbet mitt i semestertider... Som tur är har jag förstående kollegor som erbjudit sig att jobba istället för mig de timmarna som jag måste vara ledig men det gäller att det är ok från chefen och lite andra ställen också. Om allt klaffar med jobbet blir första mötet nästa vecka och två möten veckan därpå varav hembesöket är det ena. Hoppas hoppas!

  • fabbemam
    Anonym (A-mamma igen?) skrev 2011-06-23 14:27:57 följande:
    Hej allesammans! Ibland har man tur, vår ena utredare ringde idag och frågade om vi ville starta upp hemutredningen nästa vecka istället för i höst, gissa om vi ville det!? Nu återstår problemet att lyckas få ledigt från jobbet mitt i semestertider... Som tur är har jag förstående kollegor som erbjudit sig att jobba istället för mig de timmarna som jag måste vara ledig men det gäller att det är ok från chefen och lite andra ställen också. Om allt klaffar med jobbet blir första mötet nästa vecka och två möten veckan därpå varav hembesöket är det ena. Hoppas hoppas!
    Va kul att läsa att det kan vara åt detta håll också! Annars brukar det ju vara så att saker blir uppskjutna i adoptionsvärlden! Jag brukar smygläsa i den här tråden, det är så kul att se att fler är på G... Vi började vår utredning för ganska exakt ett år sedan och han med en träff och ett lååångt hembesök innan sommaren sen gasade vi på utredaren ytterligare efter semestern och fick vårt medgivande 16 sept. Sedan i mars är vi lyckligt hemma med vår son! Blir det en kortare uredning när man redan har adopterat ett barn innan och liksom redan är godkänd?

    Lycka till önskar jag dig och alla ni andra som har en spännande tid framför sig!

    Fabbemam
  • annika11
    Anonym (A-mamma igen?) skrev 2011-06-23 14:27:57 följande:
    Hej allesammans! Ibland har man tur, vår ena utredare ringde idag och frågade om vi ville starta upp hemutredningen nästa vecka istället för i höst, gissa om vi ville det!? Nu återstår problemet att lyckas få ledigt från jobbet mitt i semestertider... Som tur är har jag förstående kollegor som erbjudit sig att jobba istället för mig de timmarna som jag måste vara ledig men det gäller att det är ok från chefen och lite andra ställen också. Om allt klaffar med jobbet blir första mötet nästa vecka och två möten veckan därpå varav hembesöket är det ena. Hoppas hoppas!
    Vad roligt att ni redan får starta upp, hoppas att allt flyter på nu då så att ni kan köra igång.
  • Anonym (A-mamma igen?)

    Fabbemam:
    Vilken rekordsnabb adoption ni hade! Glad Vilket land adopterade ni från som gick så snabbt?
    Andra utredningen tar minst lika lång tid som den första för oss. Vi har två nya utredare denna gång så de kanske vill gå igenom våra liv som de andra utredarna gjorde första gången, det vet jag inte. Det som skiljer mest är ju att vi ska utredas som föräldrar denna gång vilket innebär att mycket fokus lär hamna på vårt första barn. Soc ska bla kontakta dagis för att se vad de har att säga, dessutom ska vi ha nätverksträff denna gång, det behövde vi inte ha förra gången. Summa summarum: Den här utredningen lär ta lång tid om vi har otur.

    Annika:
    Tack! Det är bara hoppas att resten flyter på bra men det vet man ju inte, vet inte om det är ok med jobbet ännu att ta semester (hoppas få svar på det imorgon eftersom första träffen i sådana fall är på onsdag). Dessutom kanske de inte hinner klart innan de ska på semester och vill de rekommendera oss så ska vi ju upp i nämnden och jag vet inte om de har några sammanträden nu under sommaren. Men vi är jätteglada att vi iallafall har fått förfrågan om att starta upp redan nu! Glad 
    När är ni klara med er utbildning?

  • Hjärtat längtar

    Grattis! Vad kul att ni får starta tidigare!!!
    Jag ska försöka familjerätten i morgon igen och höra hur det blir för oss, när vi får starta osv.

  • fabbemam
    Anonym (A-mamma igen?) skrev 2011-06-26 22:03:13 följande:
    Fabbemam:
    Vilken rekordsnabb adoption ni hade! Glad Vilket land adopterade ni från som gick så snabbt?
    Andra utredningen tar minst lika lång tid som den första för oss. Vi har två nya utredare denna gång så de kanske vill gå igenom våra liv som de andra utredarna gjorde första gången, det vet jag inte. Det som skiljer mest är ju att vi ska utredas som föräldrar denna gång vilket innebär att mycket fokus lär hamna på vårt första barn. Soc ska bla kontakta dagis för att se vad de har att säga, dessutom ska vi ha nätverksträff denna gång, det behövde vi inte ha förra gången. Summa summarum: Den här utredningen lär ta lång tid om vi har otur.

    Annika:
    Tack! Det är bara hoppas att resten flyter på bra men det vet man ju inte, vet inte om det är ok med jobbet ännu att ta semester (hoppas få svar på det imorgon eftersom första träffen i sådana fall är på onsdag). Dessutom kanske de inte hinner klart innan de ska på semester och vill de rekommendera oss så ska vi ju upp i nämnden och jag vet inte om de har några sammanträden nu under sommaren. Men vi är jätteglada att vi iallafall har fått förfrågan om att starta upp redan nu! Glad 
    När är ni klara med er utbildning?
    Vi adopterade en 2 åring via Kinas specialfokus lista. DVS vi hade bara en enklare elekronisk ansökan registrerad i Kina när vi fick barnförfrågan och sen skickade vi den ordinarie ansökan. Efter som vi först fick vänta i 2 år på medgivande utredningen så blev det liksom en "ketchupeffekt". Va synd att de inte använder er förra utredning som grund, de borde ju lita på sina företrädare även om de såklart måste utöka utredningen med förskoleuppgifter och en nuvarande relation, ekonomi o hälsa men tex. er uppväxt borde de ju inte behöva gå igenom igen...

    Om du eller någon annan vill veta mer om Kina så får ni gärna inboxa mig...

    Fabbemam
  • Anonym (A-mamma igen?)
    GreenGal:
    Ja det är verkligen skoj men nu går det undan i sådant tempo så vi knappt hinner med! Flört Imorse fick jag klartecken från jobbet att det är ok för mig att vara ledig till och från de två kommande veckorna så idag har vi:

    * varit hos läkaren (kostade inte mindre än 2900 kr, tur att lönen precis kommit)
    * varit i kontakt med försäkringskassan för att få utdrag därifrån
    * förberett dagis på att soc kommer kontakta dem
    * frågat två referenter om de kan skriva varsitt referentbrev.

    Vi kommer inte att ha någon nätverksträff eftersom även utredarna insåg att det blir alldeles för tight att hinna få folk att lämna jobb och semester för att komma hem till oss redan nästa vecka. Soc kommer kontakta våra referenter istället.
    Vi kommer ha ett möte denna vecka och två i nästa (varav det ena är hembesök) och sedan är vi klara! Glad
    Kommer upp i nämnden i augusti.

    Fick du tag på familjerätten idag? Vad sa dem?

    Fabbemam:
    Vi gillar Kinas 72-timmarslistan, har själva haft funderingar på den faktiskt även om det i dagsläget lutar åt ett annat land. Kanske återkommer om vi tar Kina istället! Flört

    Som jag skrev i inlägget till GreenGal precis här ovanför så går det undan i ett rasande tempo för oss, bara hoppas att det fortsätter så hela vägen...
    Med anledning av det snabba tempot har jag svårt att tro att de kommer sitta och traggla hela vår barndom igen, vi kommer ju bara vara på socialkontoret två gånger så jag antar att de kommer lägga största vikten på hur vår första adoption gått, hur vårt första barn mår och hur väl lämpade vi är att ta emot ett syskon. 

     
  • Hjärtat längtar
    Anonym (A-mamma igen?) skrev 2011-06-27 23:49:42 följande:
    GreenGal:
    Ja det är verkligen skoj men nu går det undan i sådant tempo så vi knappt hinner med! Flört Imorse fick jag klartecken från jobbet att det är ok för mig att vara ledig till och från de två kommande veckorna så idag har vi:

    * varit hos läkaren (kostade inte mindre än 2900 kr, tur att lönen precis kommit)
    * varit i kontakt med försäkringskassan för att få utdrag därifrån
    * förberett dagis på att soc kommer kontakta dem
    * frågat två referenter om de kan skriva varsitt referentbrev.

    Vi kommer inte att ha någon nätverksträff eftersom även utredarna insåg att det blir alldeles för tight att hinna få folk att lämna jobb och semester för att komma hem till oss redan nästa vecka. Soc kommer kontakta våra referenter istället.
    Vi kommer ha ett möte denna vecka och två i nästa (varav det ena är hembesök) och sedan är vi klara! Glad
    Kommer upp i nämnden i augusti.

    Fick du tag på familjerätten idag? Vad sa dem?
    Oj vad mycket ni har hunnit! Vilken turboutredning! Hoppas utredningnen blir klar snart!
    Vad dyr läkarkostnad!! Vi fick vår läkarundersökning gratis Skrattande
    Vi tänkte ha min mamma och min syster som referenser, tror ni att man får det?

    När jag ringde igår fick jag prata med fel person IGEN! Men rätt person var tillbaka idag. Så idag äntligen fick jag prata med henne som ska utreda oss. Och vi fick ett datum!! 23 augusti börjar utredningen! Skrattande
    Och de kommer hem till oss, så det börjar alltså med ett hembesök!! Hjälp nervöst!
    Hur vanligt är det att man börjar med ett hembesök?
    Har ni några tips på vad vi kan förbereda tänka på innan hemutredningen?
    Hon sa också att de räknar med att allt ska vara klart till årsskiftet. Men att de försöker ju bli klara så fort som möjligt, men de vill inte lova mer än så.
  • LA2011

    Vi håller just nu på med ett nytt medgivande efter att fått biobarn (hann aldrig med någon adoption).

    Vårt första medgivande tog ett helt år men denna gången har det varit super smidigt.
    För oss behövdes bara ett hembesök, nya läkarintyg och nya referensbrev.
    Jag fixade själv ett intyg/utlåtande från bvc (har inte börjat på dagis än).
    Det underlättade säkert att en av våra tidigare utredare jobbar kvar.
    När vi träffades så pratade vi om hur vår familjesituation förändrats, hur vi trivdes med att vara föräldrar samt våra tankar om adoption. Ganska skönt att  slippa grillas i enskilda rum i 4 1/2 tim denna gången.. Glad

    Förhoppningsvis kommer vårt ärende upp till beslut i mitten på juli och då har det tagit ca 2 månader från det att vi tog kontakt med soc. Det tycker jag är fantastiskt bra. Glad

    Green Gal
    Jag har hört att vissa kommunen inte godkänner referenser från släktingar.
    För vår del så skrev våra bästa kompisar det ena och det andra skrev min mans bror och hans fru.
    Så för oss var det i alla fall ok att en av referenserna är släkt.

    När vi gjorde vår första utredning så började vi också med ett hembesök.
    Det var hur lugnt som helst, då de mest pratade allmänt om hur processen skulle gå till framöver.
    Vi hade faktiskt bara hembesök (totalt 3 st)
    1. Intromöte
    2. Djupintervju enligt Kälvestens modell
    3. Sammanfattande möte med återkoppling från psykolog (soc hade en extern psykog som utvärderade djupintervjuerna)

  • Anonym (A-mamma igen?)
    GreenGal:
    Vad roligt att ni äntligen fått ett startdatum, stort grattis!!! SkrattandeVi har aldrig varit med om att att utredningen tar så lite som 9 dagar men glada är vi för det! Glad Dock så tar det totalt två månader och fyra dagar från första kontakten med soc till det att vi kommer upp i nämnden eftersom nämnden inte har några möten nu under sommaren.
    Vad bra att ni fick läkarundersökningen gratis! Våra intyg var betydligt billigare förra gången men nu var det ju panik så då fick det bli så, får försöka snåla in på andra intyg som vi har lite längre tid att fixa fram sedan om/när det blir dags för att samla papper.
    Denna gång har vi en ensamstående (som adopterat ett barn) samt ett par (som adopterat två barn) som referenter. Dessa personer känner oss ganska bra och våra barn är kompisar med varandra. Anledningen till att vi valde just dessa referenter nu och inte "sparade" de till landet (som kräver ytterligare 2-3 referenter) är att de vet vad de handlar om och förhoppningsvis kan skriva ihop varsit referentbrev snabbt (de har helgen på sig Flört ). Förra gången hade vi några av våra bästa vänner med ett (biologiskt) barn samt min pappa som referent. Har för mig att utredarna tyckte att det var ok med max en familjemedlem som referent. När man ska adoptera är ju nätverket runt omkring en ganska viktigt (men ännu viktigare om man är singel) så de kanske kan komma att ifrågasätta varför ni måste ha just två personer från din familj som referenter. Finns det inte någon möjlighet att ta någon annan utanför er familj som referent? Det optimala är nog att ta ett (gift) par med barn som ni har en nära relation till, gärna där ni passat deras barn, om det finns möjlighet till det alltså! Flört 
    Jag har inte uppfattat det som vanligt att man börjar med hembesöket men det kanske kan vara skönt så ni kan vara på hemmaplan när ni ses första gången, det kanske är en fördel. Kanske det inte blir lika "läskigt" då? Flört
    Vet inte riktigt vad ni kan behöva förbereda er på, säger till om jag kommer på nåt! 
    Ska hålla tummarna stenhårt för att ni blir klara före jul! TomteLA2011:
    Låter som om ni också hade en supersmidig utredning denna gång, vad skönt! Våran utredning kommer ta ungefär lika lång tid som eran; Vi tog första kontakten med soc 7 juni, blir klara med utredningen 8 juli och går upp i nämnden drygt en månad senare.
    Vi jobbade på i 180 under måndagen och tisdagen med diverse intyg och förberedelser så idag sa utredarna till oss att det var deras tur att jobba på! Glad Vi ska läsa igenom vår gamla utredning och se vad som ändrats sedan dess, nu läggs ju tyngpunkten på lite andra delar.
    Vad spännande för er att det inte är så lång tid kvar tills ni ska upp i nämnden! Har ni funderat på något land ännu? Hur gammalt är ert första barn?

     
Svar på tråden Andra som utreds hösten 2011?