• Astarte

VARFÖR får jag inte skriva "vart"?

Det lilla ordet "vart" används dagligen av de allra flesta. "Det där vart ju bra", till exempel. Så fort man får en penna i handen blir det fina, lilla ordet plötsligt bannlyst och får inte användas. I skrift får det bara heta "blev". Av någon anledning får inte heller "ju" vara med och man ska därför skriva "det där blev bra".

Jag har aldrig fattat varför! Det är ju ett bra ord. Alla förstår vad man menar och det är inte vagt eller mångtydigt. Så VARFÖR har ordet förpassats från skriftspråket? Har ordet gjort något fel för att förtjäna denna bannlysning?

Kan inte någon förklara för mig som inte fattar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 20:15
    Det är alltså INTE adverbialet "vart" som i "vart går du" jag menar, utan bara verbet "vart".

• Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?
  • Astarte
    IsDimma skrev 2011-06-12 14:13:54 följande:
    Uppvuxen i Hälsingland där det används flitigt istället för blev, liksom i stora delar (hela?) Norrland. Där jag bor nu hör jag det nästan aldrig.
    såärdet skrev 2011-06-12 14:18:05 följande:
    och jag bor i Närke där det är otroligt vanligt :)

men man måste hålla i sär vårt talspråk och vårt skriftspråk. Förr var folk mycket mer medvetna om att det inte behöver vara samma sak, fanns ju massor med folk som inte kunde läsa/skriva. Idag styr skriftspråket mycket mer och många dialekter har ju blivit försvagade eller försvunnit. Jag tror det är därför såna här frågor uppstår, vi vet helt enkelt inte bakgrunden.

Men det är nog faktiskt så enkelt att "vart" är dialektalt och det kan förvisso ha spritt sig över stora områden men det är fortfararande något vi använde muntligt.
    Skriv "blev" så får du inga bekymmer :)
    Då har vi Hälsingland (Norrland) och Närke. Själv har jag bott i Östergötland och Skåne och hört det där också. Nej, jag tror inte på dialekt-teorin. Tror mer på att ordet är på väg att trängas ut för att så många tycker att "blev" låter finare.

Det är det som är så synd och det är därför jag reagerar. Jag vill inte att ord ska försvinna.
  • Rockan

Vart betyder "var till" och är alltså inte en korrekt böjning av "var". I talspråk används det dialektalt istället för blev och ibland även varifrån, men det är inte korrekt svenska. No more, no less

• Astarte
    Rockan skrev 2011-06-12 14:24:38 följande:
    Vart betyder "var till" och är alltså inte en korrekt böjning av "var". I talspråk används det dialektalt istället för blev och ibland även varifrån, men det är inte korrekt svenska. No more, no less
    Jo, menar man att "korrekt svenska" är "enligt Svenska Akademien" så är det just det som det är. Det är helt korrekt, och det är därför jag undrar varför man ändå inte får skriva det. (Hade det inte varit korrekt hade det ju inte varit en fråga ens. )

(Vart är perfektform av "varda" och har inte med var att göra.)
  • Jojjo77

"Vart" är talspråksslang och dialektalt använt, används på många orter i landet. Ordet klassas som ett dialektalt ord, har läst svenska på universitetet, X antal poäng, och detta diskuterades där. I skriftspråk är det blev som gäller. Varför? Ja, man har helt enkelt ett skriftspråk och ett talspråk... inte konstigare än så. Ledsen stavas ledsen, uttalas lessen och kan skrivas så om man slarvar, men, det är inte rätt.

När det gäller andra användningsområden för vart, så har det med riktning att göra, "Vart ligger....?" o s v. Ska ordet vart användas korrekt så ska man kunna svara med en platsangivelse. Var, är däremot en befintlighetsangivelse. Av den anledningen bör man alltså inte heller blanda ihop de två orden, var-befintlighet och vart-riktning.

Regler gällande språket börjar alltmer att urholkas, det är nog snart bara den äldre generationen som har ordenlig koll på vad som är rätt och fel. Själv är jag en språknörd och anser att det är viktigt att bevara skriftspråket och att inte trasa sönder det med för mycket talspråk och slang.

• Astarte
    Jojjo77 skrev 2011-06-12 14:36:41 följande:
    "Vart" är talspråksslang och dialektalt använt, används på många orter i landet. Ordet klassas som ett dialektalt ord, har läst svenska på universitetet, X antal poäng, och detta diskuterades där. I skriftspråk är det blev som gäller. Varför? Ja, man har helt enkelt ett skriftspråk och ett talspråk... inte konstigare än så. Ledsen stavas ledsen, uttalas lessen och kan skrivas så om man slarvar, men, det är inte rätt.

När det gäller andra användningsområden för vart, så har det med riktning att göra, "Vart ligger....?" o s v. Ska ordet vart användas korrekt så ska man kunna svara med en platsangivelse. Var, är däremot en befintlighetsangivelse. Av den anledningen bör man alltså inte heller blanda ihop de två orden, var-befintlighet och vart-riktning.

Regler gällande språket börjar alltmer att urholkas, det är nog snart bara den äldre generationen som har ordenlig koll på vad som är rätt och fel. Själv är jag en språknörd och anser att det är viktigt att bevara skriftspråket och att inte trasa sönder det med för mycket talspråk och slang.
    Tack för ditt svar. Nu är jag lätt allergisk mot kommentaren "det är talspråk" för att motivera varför ett uttryck skulle vara fel, men skit samma.

Det är inte "vart" som rikting jag talar om, utan bara verbet. Ett ord som är så gammalt, som finns med i SAOL och som alla vet vad det betyder (även om det är vanligare i vissa dialekter än i andra är jag övertygad om att alla vet vad det betyder) är ändå fel. Det känns lite som "det är så för att det är så".

Det här är ju inte en regel som börjar urholkas, utan en regel som är på väg att bli till. Ordet vart har aldrig varit fel tidigare, det är nu som ordet är på väg att bli det, av någon anledning.
  • Guldrosen

I småland med omnejd så använder man vart när man vill veta riktning/mål. Vart är du på väg?

Här säger vi inte: det vart bra, hur vart festen. Vi säger: det blev bra, hur blev festen.

Hur det lilla ordet vart används är nog väldigt dialektalt.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Astarte
    Guldrosen skrev 2011-06-12 14:47:32 följande:

I småland med omnejd så använder man vart när man vill veta riktning/mål. Vart är du på väg?

Här säger vi inte: det vart bra, hur vart festen. Vi säger: det blev bra, hur blev festen.

Hur det lilla ordet vart används är nog väldigt dialektalt.

Nja, det stämmer inte för Småland "med omnejd". Som jag skrev har jag bott i Östergötland och Skåne och på båda platserna är verbet vart vanligt.
  • guinevere
    Astarte skrev 2011-06-12 14:29:19 följande:
    Jo, menar man att "korrekt svenska" är "enligt Svenska Akademien" så är det just det som det är. Det är helt korrekt, och det är därför jag undrar varför man ändå inte får skriva det. (Hade det inte varit korrekt hade det ju inte varit en fråga ens. )

(Vart är perfektform av "varda" och har inte med var att göra.)
    Men då borde frågan vara varför "varda" inte används.  Vilket förmodligen beror på att folk inte känner till det verbet eller hur det böjs, snarare än att man skulle tycka att "bli" är finare.
    Använder du de andra formerna av "varda" eller bara perfektformen?
  • guinevere

Fast egentligen framgår svaret på din fråga iaf i denna tråd: folk känner inte till "varda" utan uppfattar "vart" som ett dialektalt ord och upplever det därför som slarvigt i skrift.

/en som aldrig använder "varda" och inte heller kände till det innan denna tråd. Tack TS för denna nya kunskap.

• Kimona

Talspråk är en sak och skriftspråk en annan. Jag skriver ju inte 'la' utan jag skriver 'väl'. Jag säger ju 'De va la bra' men skriver 'Det var väl bra'

Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?