Jojjo77 skrev 2011-06-12 14:36:41 följande:
"Vart" är talspråksslang och dialektalt använt, används på många orter i landet. Ordet klassas som ett dialektalt ord, har läst svenska på universitetet, X antal poäng, och detta diskuterades där. I skriftspråk är det blev som gäller. Varför? Ja, man har helt enkelt ett skriftspråk och ett talspråk... inte konstigare än så. Ledsen stavas ledsen, uttalas lessen och kan skrivas så om man slarvar, men, det är inte rätt.
När det gäller andra användningsområden för vart, så har det med riktning att göra, "Vart ligger....?" o s v. Ska ordet vart användas korrekt så ska man kunna svara med en platsangivelse. Var, är däremot en befintlighetsangivelse. Av den anledningen bör man alltså inte heller blanda ihop de två orden, var-befintlighet och vart-riktning.
Regler gällande språket börjar alltmer att urholkas, det är nog snart bara den äldre generationen som har ordenlig koll på vad som är rätt och fel. Själv är jag en språknörd och anser att det är viktigt att bevara skriftspråket och att inte trasa sönder det med för mycket talspråk och slang.
Tack för ditt svar. Nu är jag lätt allergisk mot kommentaren "det är talspråk" för att motivera varför ett uttryck skulle vara fel, men skit samma.
Det är inte "vart" som rikting jag talar om, utan bara verbet. Ett ord som är så gammalt, som finns med i SAOL och som alla vet vad det betyder (även om det är vanligare i vissa dialekter än i andra är jag övertygad om att alla vet vad det betyder) är ändå
fel. Det känns lite som "det är så för att det är så".
Det här är ju inte en regel som börjar urholkas, utan en regel som är på väg att bli till. Ordet vart har aldrig varit fel tidigare, det är nu som ordet är på väg att bli det, av någon anledning.