• Astarte

VARFÖR får jag inte skriva "vart"?

Det lilla ordet "vart" används dagligen av de allra flesta. "Det där vart ju bra", till exempel. Så fort man får en penna i handen blir det fina, lilla ordet plötsligt bannlyst och får inte användas. I skrift får det bara heta "blev". Av någon anledning får inte heller "ju" vara med och man ska därför skriva "det där blev bra".

Jag har aldrig fattat varför! Det är ju ett bra ord. Alla förstår vad man menar och det är inte vagt eller mångtydigt. Så VARFÖR har ordet förpassats från skriftspråket? Har ordet gjort något fel för att förtjäna denna bannlysning?

Kan inte någon förklara för mig som inte fattar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 20:15
    Det är alltså INTE adverbialet "vart" som i "vart går du" jag menar, utan bara verbet "vart".

• Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?
  • Betty Ballbreaker

I Bibeln står ju:

Och Gud sade: Varde ljus, och det vart ljus.

Så inte är det dialektalt, inte heller fel att skriva så.

• Astarte
    Betty Ballbreaker skrev 2011-06-12 20:47:51 följande:
    I Bibeln står ju:

Och Gud sade: Varde ljus, och det vart ljus.

Så inte är det dialektalt, inte heller fel att skriva så.
    Precis! Det är därför jag undrar varför alla människor påstår att det skulle vara fel. Jag är mest bara intresserad av fenomenet. Vet du om det stod så redan i Gustav Vasas bibel? Jag har inte den här, bara 1917 och 2000.
  • StilaM
    Astarte skrev 2011-06-12 20:14:00 följande:
    Så roligt med så många svar! Intressant. Tack för infon. Jo, jag vet att man får skriva så enligt regelboken, men knappst enligt svenska folket och det är det jag undrar över varför det blivit så.
    guinevere skrev 2011-06-12 16:42:03 följande:
    Står en hänvisning i saol till "varda" 
    www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

söker man på "varda" står följande:
    www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Alltså borde frågan i TS vara varför inte "varda" används.
    Fast att "varda" är borta ur språket är ju bara som det är. Det finns inte som ord i det levande språket och då är det ju också dumt att skriva. Ordet "vart" däremot är högst levande i det talade språket, men det har ändå blivit fel att skriva, och det är det jag är intresserad av att få reda på varför. Enda gången ordet "varda" hörs i Sverige idag är väl om prästen i kyrkan väljer en gammal översättning när hon läser "och Gud sade: Varde ljus, och det vart ljus".

Det är intressat att "vart" blev blev i nya översättningen. Inte ens Svenska bibelkommisionen vågar änvända vårt fina, gamal vart längre.
    Fast språket är ju ett slags majoritetens medvetande. Varför det blir som det blir går inte att svara på. Varför tog engelsmännen skandinaviskans vindöya och kallade det window, medan vi helt slopade ordet och lånade in tyskans fenestra? Visserligen är fönstren i England dragigare än här, men det kan ju inte vara hela förklaringen. Tungan ute
  • Astarte
    StilaM skrev 2011-06-12 20:56:40 följande:
    Fast språket är ju ett slags majoritetens medvetande. Varför det blir som det blir går inte att svara på. Varför tog engelsmännen skandinaviskans vindöya och kallade det window, medan vi helt slopade ordet och lånade in tyskans fenestra? Visserligen är fönstren i England dragigare än här, men det kan ju inte vara hela förklaringen. Tungan ute
    "Går inte" tycker jag är väl pessimistiskt! Mest intressant är det att folk idag rättar varandra när de hör ordet vart. Det gäller i och för sig fler ord som vattenkoppor, tills, mera / flera etc. Folk tror att de är fel, så de slutar använda dem, vilket gör att de blir ovanliga och ännu fler tror att de är fel etc.

Den främsta anledningen till att jag tycker att det är tråkigt är att jag arbetar som skribent och jag vill kunna använda alla ord och nyanser jag kan komma på i mina texter. Jag målar med orden och tycker jag att "vart" eller "tills" låter bäst i min text vill jag så klart kunna använda dem.
  • SolOchSnö

I den dialekt som min äldre släktingar i Ångermanland pratar finns fortfarande presensformen av ordet kvar! Det används inte i alla sammahang men man kan säga "när de vaa maran", alltså "när det blir morgon". I förfluten tid heter det på samma dialekt vorde (med kort o), inte vart.

Intressant att varda är det gamla ordet och att vi bara har bestämt oss för att det ska heta bli istället.

• SolOchSnö
    Astarte skrev 2011-06-12 21:02:22 följande:
    Jag målar med orden och tycker jag att "vart" eller "tills" låter bäst i min text vill jag så klart kunna använda dem.
    Men "tills" är ju ett normalt ord som man till och med bör använda i en del sammanhang. "Jag väntar tills du kommer" tex. Jag tror att det är ett riktigt exempel och att man inte ska säga "Jag väntar till du kommer", däremot kan man säga "Jag väntar till dess du kommer".
  • Åsa

I informellt skriftspråk typ forum eller privatbrev är det ingen som lägger sig i hur du skriver. I mer neutral text kommer många att reagera negativt. Och nej, långt ifrån alla talar på det sättet i landet i stort även om det är så i din landsdel. Det handlar om vilken målgrupp du har med vad du skriver. I vissa sammanhang kan det informella lite dialektala uppfattas neutralt eller positivt, i andra inte. I skolsammanhang etc  uppmuntrar man förstås ett språk som uppfattas neutralt av de flesta.

• Fru Kwasthilda

Frågar du mig så får du inte ens säga det. Det gör vi inte här i Skåne heller.

Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?