• Astarte

VARFÖR får jag inte skriva "vart"?

Det lilla ordet "vart" används dagligen av de allra flesta. "Det där vart ju bra", till exempel. Så fort man får en penna i handen blir det fina, lilla ordet plötsligt bannlyst och får inte användas. I skrift får det bara heta "blev". Av någon anledning får inte heller "ju" vara med och man ska därför skriva "det där blev bra".

Jag har aldrig fattat varför! Det är ju ett bra ord. Alla förstår vad man menar och det är inte vagt eller mångtydigt. Så VARFÖR har ordet förpassats från skriftspråket? Har ordet gjort något fel för att förtjäna denna bannlysning?

Kan inte någon förklara för mig som inte fattar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 20:15
    Det är alltså INTE adverbialet "vart" som i "vart går du" jag menar, utan bara verbet "vart".

• Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?
  • jagäraf

Vart är ju som någon skrivit riktningsberoende s a s. Varåt har jag hört att det är en förkortning av men var till låter ju också helt okej. Det finns ju en barnvisa som heter Vart ska du gå min lilla flicka och där får man den korrekta användningen av ordet.

Vart kan också användas som slang istället för blev som någon skrev. Det där vart ju inte bra t ex som egentligen betyder Det där blev ju inte bra.

Att använda vart istället för var är fel men tyvärr användes det mer och mer och folk förstår numera inte skillnaden mellan var och vart. T ex heter det inte Vart är du? utan det heter Var är du? Om någon frågar Vart är du bör man alltså svara 20 meter österut eller något liknande...

• StilaM

Jag tycker mig minnas följande från ungdomens universitetsstudier i språkhistoria:

Bli är inlånat och blev därmed snabbare på modet och lite finare. Vart är den enda ordformen från det urnordiska ordet wardan som överlevt. En slags språklig oregelbundenhet. Man får visst skriva ordet, på samma sätt som man får skriva dom ist.f. de/dem. Det passar sig i mer informella texter, men inte i övrigt.

Att ordformen i större utsträckning levt sig kvar i vissa regionala varianter gör den inte dialektal.

• guinevere
    guinevere skrev 2011-06-12 16:43:13 följande:
    haha, fina mina länkar blev!!!
    men iaf fall, vart är presensform av varda. 
    fel igen, perfektform. Sorry. 
  • jagäraf
    Millan83 skrev 2011-06-12 16:33:37 följande:
    Men var (höll på att skriva "vart" ) i SAOL finns ordet "vart" i betydelsen blev? 

Jag hittar verkligen inte... Andra betydelser ja, men inte den. 
    Jag tror inte det finns i saol, DET är säkert dialektalt.
  • jagäraf
    guinevere skrev 2011-06-12 16:43:13 följande:
    haha, fina mina länkar blev!!!
    men iaf fall, vart är presensform av varda. 
    Ja just det, varda betyder väl blev eller något liknande? Orkar inte kolla

Varde ljus finns det ju något som heter och det torde betyda att det blev ljus.
  • StilaM
    StilaM skrev 2011-06-12 16:34:47 följande:

Jag tycker mig minnas följande från ungdomens universitetsstudier i språkhistoria:

Bli är inlånat och blev därmed snabbare på modet och lite finare. Vart är den enda ordformen från det urnordiska ordet wardan som överlevt. En slags språklig oregelbundenhet. Man får visst skriva ordet, på samma sätt som man får skriva dom ist.f. de/dem. Det passar sig i mer informella texter, men inte i övrigt.

Att ordformen i större utsträckning levt sig kvar i vissa regionala varianter gör den inte dialektal.

Eh-hrrmmm.
  • Astarte

Så roligt med så många svar!

StilaM skrev 2011-06-12 16:34:47 följande:

Intressant. Tack för infon. Jo, jag vet att man får skriva så enligt regelboken, men knappst enligt svenska folket och det är det jag undrar över varför det blivit så.
    guinevere skrev 2011-06-12 16:42:03 följande:
    Står en hänvisning i saol till "varda" 
    www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

söker man på "varda" står följande:
    www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Alltså borde frågan i TS vara varför inte "varda" används.
    Fast att "varda" är borta ur språket är ju bara som det är. Det finns inte som ord i det levande språket och då är det ju också dumt att skriva. Ordet "vart" däremot är högst levande i det talade språket, men det har ändå blivit fel att skriva, och det är det jag är intresserad av att få reda på varför. Enda gången ordet "varda" hörs i Sverige idag är väl om prästen i kyrkan väljer en gammal översättning när hon läser "och Gud sade: Varde ljus, och det vart ljus".

Det är intressat att "vart" blev blev i nya översättningen. Inte ens Svenska bibelkommisionen vågar änvända vårt fina, gamal vart längre.
Svar på tråden VARFÖR får jag inte skriva "vart"?