• Knorris2011

När börja använda spjälsäng??

Har en son på 2.5 månad och som jag alltid samsovit med. Från början sov han "på mig", senare tid lite mer "själv" fast ändå i vår säng och nära mig. Senaste veckan har han börjat sova allt längre stunder nattetid och det händer att han sover ända till 06 utan att vakna för att få mat. (beroende på när han somnar). Igår testade vi att lägga honom i sin spjälsäng som står brevid vår säng då han somnade innan vi gick och lade oss (21.00). Han sov till 04.30 ! och vaknade då för att få mat och fortsatte då sova hos mig. Jag är egentligem emot att han sover i sin säng, tycker han fortfarande är för liten.. Min sambo tycker det är bra om han gör det de ggr han somnar i vår famn innan vi ska lägga oss och att han när han vaknar får komma till vår säng. Vi har lite delade meningar helt enkelt :) Hur har ni gjort? Skoa jag tolka natten som att han är redo att sova själv? Kan han t om soa bättre själv? Vad är era erfarenheter? Intressant att höra..

• Svar på tråden När börja använda spjälsäng??
  • sarsparis

Ni ska göra det som passar er och bebis bäst. Vår son sov hos oss tills han var två veckor, sen sov han i sin spjälsäng utan protester. Ni får testa och se vad som passar bäst helt enkelt. En del vill gärna samsova med sina barn medans andra uppskattar att de sover i sin säng.

• Il y a

Vår dotter sov i spjälsängen från start. När hon vaknade (en gång per natt, oerhört lyxigt) hämtade jag henne och gav henne bröstet. Sen fick hon ligga kvar eftersom jag somnade. Vi tänkte inte göra annorlunda med nytillskottet som är beräknat om ett par veckor.

Hur som helst är ju alla föräldrar och alla barn olika. Det är olika sätt som fungerar, helt enkelt. Personligen sover jag bättre utan barn i sängen, men det där får du reda ut själv. Och som du säger det kan ju faktiskt vara så att din son också sover bättre om han ligger själv. Testa någon natt, så får du se! :)

Alva 20090322
  • Knorris2011

Jo du har helr rätt, min bvc sköterska tyckte man ska börja med spjälsäng först vid 3-4 månader...

• sarsparis
    Knorris2011 skrev 2011-06-15 10:58:35 följande:
    Jo du har helr rätt, min bvc sköterska tyckte man ska börja med spjälsäng först vid 3-4 månader...
    BVC har åsikter om mycket Flört i slutändan är det ni som bestämmer vad som passar er bäst.......
  • Il y a

Håller med Sarisparis, det är upp till er själva vilket som känns och funkar bäst :)

Alva 20090322
  • hymafr

Det är väl bra att ha som regel att han ska somna i sin egen säng men får lov att komma till er säng när som helst han vaknar på natten.

Kanske gulligt och mysigt att samsova med en bebis men mindre kul när de är några år gamla och har en tendens att sparka omkring sig och snurra runt som små karuseller.
    Kan vara lika bra att få in bra rutiner redan nu eftersom det verkar som om det funkar.

• Knorris2011
    hymafr skrev 2011-06-15 11:18:49 följande:
    Det är väl bra att ha som regel att han ska somna i sin egen säng men får lov att komma till er säng när som helst han vaknar på natten.

Kanske gulligt och mysigt att samsova med en bebis men mindre kul när de är några år gamla och har en tendens att sparka omkring sig och snurra runt som små karuseller.
    Kan vara lika bra att få in bra rutiner redan nu eftersom det verkar som om det funkar.

Ja du har helt rätt. Dags fö4r mamma att klippa navelsträngen kanske ;)

• jennie30

Min dotter som är 4 månader nu har sovit i sin säng sen hon var 2,5 månad ungefär,i sitt eget rum dessutom. Hon blev störd av att vi ligger och kollar på tv,läser osv..och vi i våran tur vaknade av minsta lilla knyst från henne.

För oss har det fungerat jättebra och vi sover alla bättre nu.

• Fru Flack

Min dotter sover i sin egen säng och har gjort så sen hon var ca 1 mån och själv "valde" att ha det så. Hon visade tydligt att hon sov bättre själv än bredvid mig. Jag tror att hon tyckte det blev för varmt  helt enkelt. Hon vände och vred på sig och vaknade stup i ett. Så fort jag lät henne sova själv sover hon mellan 19-03 då får hon lite mat sen lägger jag tillbaka henne och så sover hon själv til 6:30.  Så sover ditt barn bra själv fortsätt med det tycker jag. Jag har en äldre dotter också (1,5 år) och hon ville aldrig sova själv utan vi fick "träna" på det. Nu gör hon det och sover bra, men att samsova med en 8 mån eller äldre kräver STOR säng då de snurrar runt och sparkar och vänder sig stup i kvarten och då kan i alla fall inte jag sova.

• Jeca

Första barnet sov med oss tills han var ca 7 månader då han sov bäst där och fick sedan egen säng i eget rum när han var redo gör det. Andra barnet sov i egen säng från 2 månader då hon sover mycket bättre utan oss. Om hon vaknar på natten (oftast runt kl 5) lyfter jag över henne till vår säng och så somnar hon om vid bröstet. Personligen gillar jag inte samsovning då jag inte sover så bra bredvid bebis. Man får göra som det passar barn och föräldrar bäst helt enkelt. Jag anser inte att något sätt är mer rätt än ett annat.

Svar på tråden När börja använda spjälsäng??