• Knorris2011

När börja använda spjälsäng??

Har en son på 2.5 månad och som jag alltid samsovit med. Från början sov han "på mig", senare tid lite mer "själv" fast ändå i vår säng och nära mig. Senaste veckan har han börjat sova allt längre stunder nattetid och det händer att han sover ända till 06 utan att vakna för att få mat. (beroende på när han somnar). Igår testade vi att lägga honom i sin spjälsäng som står brevid vår säng då han somnade innan vi gick och lade oss (21.00). Han sov till 04.30 ! och vaknade då för att få mat och fortsatte då sova hos mig. Jag är egentligem emot att han sover i sin säng, tycker han fortfarande är för liten.. Min sambo tycker det är bra om han gör det de ggr han somnar i vår famn innan vi ska lägga oss och att han när han vaknar får komma till vår säng. Vi har lite delade meningar helt enkelt :) Hur har ni gjort? Skoa jag tolka natten som att han är redo att sova själv? Kan han t om soa bättre själv? Vad är era erfarenheter? Intressant att höra..

• Svar på tråden När börja använda spjälsäng??
  • Mamadrutt

Leo har sovit i egen säng från första början. Han sov i vagga bredvid min säng till att börja med och när han var 4 månader bytte vi ut vaggan mot spjälsäng. Svårt att generalisera med bebisar, tycker att du kan prova och om det verkar som om lillkillen trivs bra med att sova själv så får han göra det. Det är nog bara ni som kan avgöra vad som fungerar för er. Men som sagt, Leo har sovit i egen säng från början. Han började sova hela natten (18-06) när han var 3 månader och har gjort det hittils iallafall och nu är han 8 månader. Bebis kommer nog på bebisars vis tala om för er hur han vill ha det

• Majbaby2011

Min sexveckors son har sovit i spjälsängen sedan han var 3 veckor. Vi valde det eftersom vi alla tre sover bättre då, när vi inte väcker varandra lika lätt.

• SuzR

Jag ammar min dotter på 2 månader tills hon somnar och eftersom hon somnar innan mig så kan jag enklet lyfta över henne till hennes spjälsäng brevid mig. När hon vill äta på natten/tidigt på morgonen så lyfter jag tillbaka henne och liggammar henne tills vi båda somnar om och ibland lyfter jag över henne igen, ibland så får hon ligga kvar i vår säng. Funkar bra! Hon är nog inte medveten om skillnaden än....

• Findusfideli

Vi har som Frösöblomster en 90 säng intryckt bredvid dubbelsängen, så vår spjälsäng står omonterad i förrådet. Vi köpte den till son nummer ett och den hade vi som stopp, så att ingen skulle rulla ut. När son nummer två var kanske åtta månader och aldrig sov i den skruvade vi isär den och när son nummer tre föddes orkade vi inte ens ta fram den. Vår förstfödde sover förresten hela natten i egen säng sedan länge tillbaka, men de två yngre med oss. Vi trivs med att ha dem nära. Alla gör det som passar dem bäst.

• Miss Obsessive

Vår lilla samsov helt med oss första veckan, sen introducerade vi spjälsängen för henne och ibland sov hon hela natten där, ibland somnade hon där och somnade om i vår säng efter nattmatningen, eller tvärtom, somnade i vår säng och fortsatte sova i sin säng efter nattens matning. Idag är hon 4,5 månad och sen hon slutade äta på natten för ca 1,5 månad sedan, så sover hon uteslutande i sin säng (som står tätt intill med huvudändan mot min sida sängen). Är hon sjuk eller lite extra "mammig" och har svårt att somna, så får hon självklart sova mellan oss Glad

• Helle333
    Knorris2011 skrev 2011-06-15 10:52:01 följande:
    Har en son på 2.5 månad och som jag alltid samsovit med. Från början sov han "på mig", senare tid lite mer "själv" fast ändå i vår säng och nära mig. Senaste veckan har han börjat sova allt längre stunder nattetid och det händer att han sover ända till 06 utan att vakna för att få mat. (beroende på när han somnar). Igår testade vi att lägga honom i sin spjälsäng som står brevid vår säng då han somnade innan vi gick och lade oss (21.00). Han sov till 04.30 ! och vaknade då för att få mat och fortsatte då sova hos mig. Jag är egentligem emot att han sover i sin säng, tycker han fortfarande är för liten.. Min sambo tycker det är bra om han gör det de ggr han somnar i vår famn innan vi ska lägga oss och att han när han vaknar får komma till vår säng. Vi har lite delade meningar helt enkelt :) Hur har ni gjort? Skoa jag tolka natten som att han är redo att sova själv? Kan han t om soa bättre själv? Vad är era erfarenheter? Intressant att höra..
    Mitt barn har redan fått en spjälsäng, h*n kommer i början av augusti om h*n håller tidplanen. Det blir spjälsängen ifrån början!!!
  • sanlun

Vår son sov i spjälsäng från första början då jag och hans pappa inte kände oss bekväma med att ha honom sovandes i vår säng. Vi var helt enkelt rädda att rulla över honom...

• benedikten

Jag förstår inte varför du är imot att han får sova i sin egen säng? Närhet antar jag att du ger honomhela dagarna och på nätterna kanske han rent av sover bättre själv? Varje gång du rör dig i sängen så kanske han blir störd. Tycker du ska prova att somna honom i sin säng och om han vill det så sover ni alla bättre. Vill han inte då har du provat och vet att det förmodligen funkar bäst för er att samsova.

• N1an

Mina söner har sovit i sängen sedan första dagen. När de har varit sjuka har de ibland sovit hos oss. Beroende på vad de velat själva. 

• WmammaW

Jag har tre barn som alla tre har sovit i egen säng från dag 1. Det har passat oss och vår familj. Jag tror att både jag och barnen sover bättre. Mina tre barn har sovit hela nätter från dom varit runt en månad. Sömn är viktigt för att vi ska fungerar.

Alla är vi dock olika och man ska ju göra det som känns bäst för en själv. Tycker ändå att det verkar som din lille sover bra på "egen hand" så varför inte fortsätta. Funkar det så är det ju kanon :)

• linda 80

vår dotter på 4 månader sover i spjälsängen och har gjort det från första början... De första månaderna sov hon dock i ligginsatsen till vagnen som vi ställde i hennes säng. Har en son på4 som fortfarande kommer till oss på nätterna så det blir ganska trångt om hon oxå skulle sova hos oss... ;)

• Drake

Om din son sover så mår han ju inte dåligt eller känner sig ensam. Då hade han ju vaknat

Vår dotter sover i sin egen säng från ca 20 till 03. Sen efter det får hon komma till vår säng och sova (hon tror annars att det är morgon och jag har ingen lust att gå upp då). Hon är 10 veckor.

Svar på tråden När börja använda spjälsäng??