• Knorris2011

När börja använda spjälsäng??

Har en son på 2.5 månad och som jag alltid samsovit med. Från början sov han "på mig", senare tid lite mer "själv" fast ändå i vår säng och nära mig. Senaste veckan har han börjat sova allt längre stunder nattetid och det händer att han sover ända till 06 utan att vakna för att få mat. (beroende på när han somnar). Igår testade vi att lägga honom i sin spjälsäng som står brevid vår säng då han somnade innan vi gick och lade oss (21.00). Han sov till 04.30 ! och vaknade då för att få mat och fortsatte då sova hos mig. Jag är egentligem emot att han sover i sin säng, tycker han fortfarande är för liten.. Min sambo tycker det är bra om han gör det de ggr han somnar i vår famn innan vi ska lägga oss och att han när han vaknar får komma till vår säng. Vi har lite delade meningar helt enkelt :) Hur har ni gjort? Skoa jag tolka natten som att han är redo att sova själv? Kan han t om soa bättre själv? Vad är era erfarenheter? Intressant att höra..

• Svar på tråden När börja använda spjälsäng??
  • Flickan och kråkan

Det finns ju ett annat alternativ . Sätt en vanlig 90-säng i kloss med er föräldrasäng och skjut det hela mot väggen. Så har vi båda våra sovandes....på varsin sida. Den äldsta är 3½ år och den yngsta är 2 år drygt. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott .

• Knorris2011
    Flickan och kråkan skrev 2011-06-15 13:26:17 följande:
    Det finns ju ett annat alternativ . Sätt en vanlig 90-säng i kloss med er föräldrasäng och skjut det hela mot väggen. Så har vi båda våra sovandes....på varsin sida. Den äldsta är 3½ år och den yngsta är 2 år drygt. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott .
    Ingen dum ide! :)
  • hannis

Vi har alltid lagt vår son i egen säng för natten och så har han sovit där tills han har vaknat. Ibland har det varit hela natten och ibland bara en timme eller två. När han vaknat får han komma till oss och sova där resten av natten och det har passat oss utmärkt. Egen tid för oss vuxna för kramar och gos och sedan gos med bebisen när han har behövt det.

• MillaochFidde

vår bäbis sover i korgsäng å har gjort sedan vi kom hem från BB.
    Det funkar utmärkt.
    Men om hon vaknar på natten får hon amma i sängen sen somnar vi om.
    3 månader är hon nu.

• MalinEddie

Vi samsov med vår dotter tills hon var 1 år och till skillnad från vad många tror var det inga problem med egen säng sen. Våra barn är alltid välkomna på natten numera men somnar i egen säng. Låt ett så litet barn sova där det sover bäst tycker jag.

• längtar02

Jag kan inte sova så bra utan min bebis, känns bra att ha henne hos mig och höra att hon andas:)

• TheOnlyOne

I början sov hon i egen säng men jag orkade inte gå mellan för hon skulle ammas flera gånger sen byta blöja mitt på natten så hon fick sova i min säng i en snuggle nest, sen när hon blev mer rörlig och sa till om hon klämdes tog jag bort snuggle nest, men så började vi alla sova dåligt så det var dags för spjälsängen igen, sen stördes hon av ljud så det blev eget rum lite efter 4 månader, hon sover 20-02 och då får hon mysa i sängen till 06-07 för orkar inte gå tillbaka och det är så myyysigt har också en babyvakt så jag kan höra henne.

• Sonali

Längtar02 : Samma här för mig.. Jag kan inte heller sova utan min bebis. Hon e 3 mån snart. Pappan ville att vi skulle lägga henne på hennes säng som står bredvid vår säng. Så testade jag en natt men det gick typ 20-30min o jag blev or

• Sonali

Orolig och tog henne till mig. Hehe. Men ska träna henbe socavpå sin säng när hon blivit lite äkdre

• La Lola

Här har vi aldrig använt nån spjälsäng.
    Här samsover vi i flera år.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden När börja använda spjälsäng??