• Anonym (Gå vidare?!?)

Ta bort efternamnet?

Känner mig väldigt kluven.. Mycket har hänt senaste tiden som känns som avslut på allt det som varit kring min son och hans pappa men det finns en sista del kvar som jag känner mig osäker kring hur jag ska göra!

En kort summering så ni kan förstå lite mer:

Jag och sonens pappa separerade för snart 3 år sedan, sonen är idag 3,5 år gammal och har inte träffat sin pappa på snart två år (den kontakt som de hade det första året efter separationen var sporadisk och allt annat än regelbunden). Jag fick enskild vårdnad av tingsrätten här i början av året, 1,5 år efter "start" i tingsrätten, sonens pappa dök ALDRIG upp till tingsrätten och svarade aldrig på tingsrättens försök till kommunikation (varken via telefon eller brev). Sonens pappa har helt och hållet skitit i sonen sen separationen i princip och med allt som hände, eller ska vi säga inte hände, i tingsrätten bekräftade bara mer för mig hur lite han bryr sig om sonen. Smärtar mig något enormt och sonen sörjer/ saknar sin så kallade pappa.

Min fråga är nu, ska sonen ha kvar sin pappas efternamn? Som det är nu så har sonen mitt efternamn som mellannamn och sedan sin pappas efternamn som sitt efternamn. För min del känns det dels som att försöka hålla kvar en person som inte vill hållas kvar så att säga och samtidigt känns det hånfullt mot min son att han ska påminnas dagligen om sin pappa i form av efternamnet..

Har vänner som säger att jag borde behålla efternamnet åt sonen och andra som inte tycker det är ett efternamn som sonen ska behöva "dras med". Min mamma vet inte riktigt vad hon tycker, hon är orolig för att sonen ska vilja ha det efternamnet när han blir större och att han då inte kan ta det tillbaka.

Är tacksam för andras tankar och råd kring situationen, jag behöver lite utomstående perspektiv!!

• Svar på tråden Ta bort efternamnet?
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Snubbiz skrev 2011-06-16 20:03:33 följande:

Du kan INTE ta bort hans efternamn, tro mig då hade min dotter hetat som jag gör. Om du inte tror mig så kan du ju ringa Skatteverket i morgon så får du se vad dom säger. Pass o namnändring är inte samma sak. Jag har oxå ensamvårdnad men FÅR inte ta bort hans efternamn ändå. Svensk lag säger att man inte får det. Tycker oxå det e helt galet att det e såhär.

Jag får höra mig för imorgon med skatteverket men som det står på blanketten ska det ju inte behövas.
    h8him skrev 2011-06-16 20:04:57 följande:
    Man kan ta bort efternamn, om man har enskild vårdnad,  om barnet även har mellannamn. Däremot kan man inte byta efternamn även om man har enskild vårdnad, utan att båda är överens.
    Hmm, det där resonemanget följde jag inte riktigt, för trött kanske. Menar du att hans efternamn kan plockas bort om mitt efternamn som nu är mellannamn istället blir efternamnet?
  • h8him
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-16 20:15:23 följande:
    Jag får höra mig för imorgon med skatteverket men som det står på blanketten ska det ju inte behövas.
    h8him skrev 2011-06-16 20:04:57 följande:
    Man kan ta bort efternamn, om man har enskild vårdnad,  om barnet även har mellannamn. Däremot kan man inte byta efternamn även om man har enskild vårdnad, utan att båda är överens.
    Hmm, det där resonemanget följde jag inte riktigt, för trött kanske. Menar du att hans efternamn kan plockas bort om mitt efternamn som nu är mellannamn istället blir efternamnet?
    Jag skrev lite galet:... Man kan ta bort mellannamn utan den andres godkännande. I vissa fall kan man istället ta bort efternamnet och behålla mellannamnet som efternamn. Har du pratat med skatteverket? Vad  säger de?

Ang. att byta efternamn så undrar jag om barnet inte har någon relation med övriga släktingar på pappans sida som barnet kan känna samhörighet med.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    h8him skrev 2011-06-16 20:26:31 följande:
    Jag skrev lite galet:... Man kan ta bort mellannamn utan den andres godkännande. I vissa fall kan man istället ta bort efternamnet och behålla mellannamnet som efternamn. Har du pratat med skatteverket? Vad  säger de?

Ang. att byta efternamn så undrar jag om barnet inte har någon relation med övriga släktingar på pappans sida som barnet kan känna samhörighet med.
    Men om jag tar bort efternamnet och behåller mellannamnet har ju sonen tekniskt sett inget efternamn eller blir det då automatiskt betraktat som efternamn? Jag pratade med skatteverket men hon sa inget om att det krävdes godkännande från pappan men hon fråga inte heller om vårdnadsfördelningen så att säga.

Njae, han har en faster som han har kontakt med men hon kommer inte bry sig varken eller om efternamnet är jag säker på, men farmor och den andra fastern ser vi sällan röken av även om de säger sig vilja vara en del av hans liv. Jag förstår att det är tufft för dem på så vis att de också mår dåligt över sonens pappas svek men ändå, sonen är för liten för att hålla en relation vid liv, det hänger på dem.
  • Anonym (stora öron)

vänta här nu!! så om mitt barn heter Elsa (förnamn) Bertilsson (mellannamn fader) Larsson (efternamn moder) så kan mamma vid ensam vårdnad ta bort mellannamnet Bertilsson??

• Anonym

mellan namnet kan man som ensam vårdnadshavare ändra på, har jag själv gjort men efternamnet står nog fast så länge pappan inte skriver under.

• Anonym
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-16 20:33:19 följande:
    Men om jag tar bort efternamnet och behåller mellannamnet har ju sonen tekniskt sett inget efternamn eller blir det då automatiskt betraktat som efternamn? Jag pratade med skatteverket men hon sa inget om att det krävdes godkännande från pappan men hon fråga inte heller om vårdnadsfördelningen så att säga.

Njae, han har en faster som han har kontakt med men hon kommer inte bry sig varken eller om efternamnet är jag säker på, men farmor och den andra fastern ser vi sällan röken av även om de säger sig vilja vara en del av hans liv. Jag förstår att det är tufft för dem på så vis att de också mår dåligt över sonens pappas svek men ändå, sonen är för liten för att hålla en relation vid liv, det hänger på dem.
    Om barnet har ditt efternamn och du har enskild vårdnad så kan du ändra efternamnet. Om barnet har pappans namn och du har enskild vårdnad så kan du inte göra det.

Du kan inte ta bort efternamnet utan att sätta dit ett annat efternamn, vilket du inte kan göra utan pappans godkännande i detta fall. Mellannamnet blir inte automatiskt efternamn, eftersom det är just ett mellannamn.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym skrev 2011-06-16 20:38:17 följande:
    Om barnet har ditt efternamn och du har enskild vårdnad så kan du ändra efternamnet. Om barnet har pappans namn och du har enskild vårdnad så kan du inte göra det.

Du kan inte ta bort efternamnet utan att sätta dit ett annat efternamn, vilket du inte kan göra utan pappans godkännande i detta fall. Mellannamnet blir inte automatiskt efternamn, eftersom det är just ett mellannamn.
    Är det för att det inte är "mitt" efternamn som jag inte har rätt att ta bort det? Förstår du hur jag menar? Eftersom jag kan ta bort hans efternamn om det hade varit mellannamn men inte då det står som sonens efternamn?
  • Anonym (Gå vidare?!?)

Har nu frågat Skatteverket och nej, jag kan inte ta bort hans pappas efternamn utan samtycke från fadern alternativt om jag får tingsrättens rekommendation att det är i sonen bästa intresse att han inte ska ha det efternamnet. Jag har även fått information från tingsrätten om hur jag ska gå tillväga för att ansöka om att de ska utreda om sonens bästa intresse i denna situation, jag tänker dock först försöka tala med den domare som har skött våra tidigare ärenden och se om hon rakt upp och ner kan ge den rekommendationen, om inte så går jag via de rätta kanalerna och tar risken att de kommer säga nej.

• HippYgirl

kan du inte byta plats på efternamnen? så han har dit men pappas som mellannamn?

• Anonym (Gå vidare?!?)
    HippYgirl skrev 2011-06-17 14:41:02 följande:
    kan du inte byta plats på efternamnen? så han har dit men pappas som mellannamn?
    Som jag har förstått det ska inte det heller gå då jag inte får ta bort efternamnet, alltså det är ett efternamn och jag kan inte byta det.
Svar på tråden Ta bort efternamnet?