• Anonym (Gå vidare?!?)

Ta bort efternamnet?

Känner mig väldigt kluven.. Mycket har hänt senaste tiden som känns som avslut på allt det som varit kring min son och hans pappa men det finns en sista del kvar som jag känner mig osäker kring hur jag ska göra!

En kort summering så ni kan förstå lite mer:

Jag och sonens pappa separerade för snart 3 år sedan, sonen är idag 3,5 år gammal och har inte träffat sin pappa på snart två år (den kontakt som de hade det första året efter separationen var sporadisk och allt annat än regelbunden). Jag fick enskild vårdnad av tingsrätten här i början av året, 1,5 år efter "start" i tingsrätten, sonens pappa dök ALDRIG upp till tingsrätten och svarade aldrig på tingsrättens försök till kommunikation (varken via telefon eller brev). Sonens pappa har helt och hållet skitit i sonen sen separationen i princip och med allt som hände, eller ska vi säga inte hände, i tingsrätten bekräftade bara mer för mig hur lite han bryr sig om sonen. Smärtar mig något enormt och sonen sörjer/ saknar sin så kallade pappa.

Min fråga är nu, ska sonen ha kvar sin pappas efternamn? Som det är nu så har sonen mitt efternamn som mellannamn och sedan sin pappas efternamn som sitt efternamn. För min del känns det dels som att försöka hålla kvar en person som inte vill hållas kvar så att säga och samtidigt känns det hånfullt mot min son att han ska påminnas dagligen om sin pappa i form av efternamnet..

Har vänner som säger att jag borde behålla efternamnet åt sonen och andra som inte tycker det är ett efternamn som sonen ska behöva "dras med". Min mamma vet inte riktigt vad hon tycker, hon är orolig för att sonen ska vilja ha det efternamnet när han blir större och att han då inte kan ta det tillbaka.

Är tacksam för andras tankar och råd kring situationen, jag behöver lite utomstående perspektiv!!

• Svar på tråden Ta bort efternamnet?
  • trassan

man kan bara ha ett efternamn.. heter jag tex lena emma karlsson pettersson så är karlsson mellan namn och pettersson efternamnet medans lena och emma är förnamn fast lena är tilltalsnamnet.
    Vid ensam vårdnamn kan du tabort/ändra mellan namnet men inte efternamnet

• trassan
    HippYgirl skrev 2011-06-17 14:41:02 följande:
    kan du inte byta plats på efternamnen? så han har dit men pappas som mellannamn?
    skrev till dig för att du hade skrivit efternamnen men läste nog din komentar lite slarvigt för du skrev ju sen mellannamn.. Ber om ursäkt.
  • Anonym (Me too)

Hade kunnat vara jag som skrev denna ts:en, nästintill på pricken lik historia.

Jag heter dock samma efternamn som min son då vi var gifta, men lever nu i ett annat förhållande där min sambo är min sons pappa. Den andra är bara en biologisk då de inte har träffats på över två år, han dök inte heller upp till tingsrätten eller bemöda sig att svara på brev och telefon när tingsrätten sökte honom.

Vi planerar att gifta oss till 2013 men byter jag efternamn till sambons så står sonen själv med sitt och det vill jag inte, och min sambo får inte byta till samma som oss för jag har som skattverket kallar det "gift mig till det". Dessutom så har vi en liten på g nu i sommar så jag vet inte hur vi gör. Funderar dock på att lägga till sambons efternamn som mellannamn på mig och sonen och liten, vet dock inte om sambon kan göra det fast hans blir tvärtom eller vad man ska säga, och då blir det han som vuxen som är "lite utanför". Men han förstår på ett annat vis än sonen att efternamnen är annorlunda.

• Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym (Me too) skrev 2011-06-17 17:08:37 följande:
    Hade kunnat vara jag som skrev denna ts:en, nästintill på pricken lik historia.

Jag heter dock samma efternamn som min son då vi var gifta, men lever nu i ett annat förhållande där min sambo är min sons pappa. Den andra är bara en biologisk då de inte har träffats på över två år, han dök inte heller upp till tingsrätten eller bemöda sig att svara på brev och telefon när tingsrätten sökte honom.

Vi planerar att gifta oss till 2013 men byter jag efternamn till sambons så står sonen själv med sitt och det vill jag inte, och min sambo får inte byta till samma som oss för jag har som skattverket kallar det "gift mig till det". Dessutom så har vi en liten på g nu i sommar så jag vet inte hur vi gör. Funderar dock på att lägga till sambons efternamn som mellannamn på mig och sonen och liten, vet dock inte om sambon kan göra det fast hans blir tvärtom eller vad man ska säga, och då blir det han som vuxen som är "lite utanför". Men han förstår på ett annat vis än sonen att efternamnen är annorlunda.
    Men pröva att gör som jag planerar att göra, vänd dig till tingsrätten och be om rätten att låta sonen byta efternamn då det är förenligt med sonens bästa utifrån att han ska få vara en del av den familj som han faktiskt lever i istället för att ha kvar sin pappas efternamn, jag menar du och din sambo kan ju byta till antingen ett eget nytt eller din sambos efternamn när ni gifter er. JAg tror att ju mer vi kan visa på att deras pappor inte bryr sig eller är närvarande är till vår fördel i tingsrätten när vi ber om att få byta efternamn åt barnen i det läget.
  • vetvadjagvill
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-17 14:34:58 följande:
    Har nu frågat Skatteverket och nej, jag kan inte ta bort hans pappas efternamn utan samtycke från fadern alternativt om jag får tingsrättens rekommendation att det är i sonen bästa intresse att han inte ska ha det efternamnet. Jag har även fått information från tingsrätten om hur jag ska gå tillväga för att ansöka om att de ska utreda om sonens bästa intresse i denna situation, jag tänker dock först försöka tala med den domare som har skött våra tidigare ärenden och se om hon rakt upp och ner kan ge den rekommendationen, om inte så går jag via de rätta kanalerna och tar risken att de kommer säga nej.

skulle inte rekommendera det.

jag tror inte du samlar pluspoäng hos rätten utan snarare tvärtom.

acceptera att det är så och lägg till ditt efternam som mellannamn det tror jag du kan gör autan hans medgivande.

• Anonym (Gå vidare?!?)
    vetvadjagvill skrev 2011-06-17 21:19:22 följande:

skulle inte rekommendera det.

jag tror inte du samlar pluspoäng hos rätten utan snarare tvärtom.

acceptera att det är så och lägg till ditt efternam som mellannamn det tror jag du kan gör autan hans medgivande.

Seriöst, har redan mitt efternamn som mellannamn på sonen, poängen är ju att sonen ska slippa ha den ständiga påminnelsen om den svikande farsan i form av pappans efternamn inte att han ska ha mitt efternamn i första hand och nej jag tror INTE jag kommer få minuspoäng från tingsrätten då jag fick mycket beröm från domare/ ordförande för att hon såg allt som jag gjort för att sonen ska få ha en relation med så väl sin pappa som med sin släkt på den sidan av familjen plus att hon också såg precis vad sonens pappa går för. Så mycket minuspoäng som sonens pappa har samlat på sig i sitt beteende gentemot tingsrätten, mig och sonen så känner jag mig trygg med att ansöka om att sonen ska bli av med det efternamnet.
  • plastkotte

Nu vet inte jag om saker har ändrats dom senaste åren, men såhär var det för några år sen iallafall.
    Jag har haft min fars efternamn sedan jag föddes, när jag var runt 2 så skiljdes mina föräldrar.
    Min mamma fick ensamvårdnad, och jag har inga minnen av min far, han ville inte ha något med oss att
    göra. Hur som helst så vägrade han låta oss ta bort hans efternamn. Jag ville ta bort efternamnet, min mamma 
    frågade mig när jag var runt 12 och jag var då gammal nog att förstå vad det innebar. Vi försökte ta bort det,
    men blev nekade, utan hans samtycke så gick det helt enkelt inte.

Så när jag blev 18, kunde jag välja själv, och valde då att ta bort hans efternamn.

Jag gissar på att det är likadant idag.. 

• Anonym
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-17 21:49:09 följande:
    Seriöst, har redan mitt efternamn som mellannamn på sonen, poängen är ju att sonen ska slippa ha den ständiga påminnelsen om den svikande farsan i form av pappans efternamn inte att han ska ha mitt efternamn i första hand och nej jag tror INTE jag kommer få minuspoäng från tingsrätten då jag fick mycket beröm från domare/ ordförande för att hon såg allt som jag gjort för att sonen ska få ha en relation med så väl sin pappa som med sin släkt på den sidan av familjen plus att hon också såg precis vad sonens pappa går för. Så mycket minuspoäng som sonens pappa har samlat på sig i sitt beteende gentemot tingsrätten, mig och sonen så känner jag mig trygg med att ansöka om att sonen ska bli av med det efternamnet.
    amen vad bradårå då visar du vad du innerst inne anser om barnets far så lycka till dårå och börja räkna dina egna minus nurå.
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    plastkotte skrev 2011-06-17 22:24:17 följande:
    Nu vet inte jag om saker har ändrats dom senaste åren, men såhär var det för några år sen iallafall.
    Jag har haft min fars efternamn sedan jag föddes, när jag var runt 2 så skiljdes mina föräldrar.
    Min mamma fick ensamvårdnad, och jag har inga minnen av min far, han ville inte ha något med oss att
    göra. Hur som helst så vägrade han låta oss ta bort hans efternamn. Jag ville ta bort efternamnet, min mamma 
    frågade mig när jag var runt 12 och jag var då gammal nog att förstå vad det innebar. Vi försökte ta bort det,
    men blev nekade, utan hans samtycke så gick det helt enkelt inte.

Så när jag blev 18, kunde jag välja själv, och valde då att ta bort hans efternamn.

Jag gissar på att det är likadant idag.. 
    Jo det har visat sig att det är så det är men att man kan ansöka hos tingsrätten om att de ska utreda om det är i barnets bästa intresse att ha eller inte ha pappans efternamn kvar, vilket jag överväger att göra.
  • Jennifer 060828
    Eftersom du har ensam vårdnad och att inte pappan träffar sonen eller ens bryr sig om sonen så skulle jag byta efternamn. 

Ja, må hända att han vill byta när han blir äldre, men det får du ta då. 
Svar på tråden Ta bort efternamnet?