Ta bort efternamnet?
Känner mig väldigt kluven.. Mycket har hänt senaste tiden som känns som avslut på allt det som varit kring min son och hans pappa men det finns en sista del kvar som jag känner mig osäker kring hur jag ska göra!
En kort summering så ni kan förstå lite mer:
Jag och sonens pappa separerade för snart 3 år sedan, sonen är idag 3,5 år gammal och har inte träffat sin pappa på snart två år (den kontakt som de hade det första året efter separationen var sporadisk och allt annat än regelbunden). Jag fick enskild vårdnad av tingsrätten här i början av året, 1,5 år efter "start" i tingsrätten, sonens pappa dök ALDRIG upp till tingsrätten och svarade aldrig på tingsrättens försök till kommunikation (varken via telefon eller brev). Sonens pappa har helt och hållet skitit i sonen sen separationen i princip och med allt som hände, eller ska vi säga inte hände, i tingsrätten bekräftade bara mer för mig hur lite han bryr sig om sonen. Smärtar mig något enormt och sonen sörjer/ saknar sin så kallade pappa.
Min fråga är nu, ska sonen ha kvar sin pappas efternamn? Som det är nu så har sonen mitt efternamn som mellannamn och sedan sin pappas efternamn som sitt efternamn. För min del känns det dels som att försöka hålla kvar en person som inte vill hållas kvar så att säga och samtidigt känns det hånfullt mot min son att han ska påminnas dagligen om sin pappa i form av efternamnet..
Har vänner som säger att jag borde behålla efternamnet åt sonen och andra som inte tycker det är ett efternamn som sonen ska behöva "dras med". Min mamma vet inte riktigt vad hon tycker, hon är orolig för att sonen ska vilja ha det efternamnet när han blir större och att han då inte kan ta det tillbaka.
Är tacksam för andras tankar och råd kring situationen, jag behöver lite utomstående perspektiv!!