• Anonym (Gå vidare?!?)

Ta bort efternamnet?

Känner mig väldigt kluven.. Mycket har hänt senaste tiden som känns som avslut på allt det som varit kring min son och hans pappa men det finns en sista del kvar som jag känner mig osäker kring hur jag ska göra!

En kort summering så ni kan förstå lite mer:

Jag och sonens pappa separerade för snart 3 år sedan, sonen är idag 3,5 år gammal och har inte träffat sin pappa på snart två år (den kontakt som de hade det första året efter separationen var sporadisk och allt annat än regelbunden). Jag fick enskild vårdnad av tingsrätten här i början av året, 1,5 år efter "start" i tingsrätten, sonens pappa dök ALDRIG upp till tingsrätten och svarade aldrig på tingsrättens försök till kommunikation (varken via telefon eller brev). Sonens pappa har helt och hållet skitit i sonen sen separationen i princip och med allt som hände, eller ska vi säga inte hände, i tingsrätten bekräftade bara mer för mig hur lite han bryr sig om sonen. Smärtar mig något enormt och sonen sörjer/ saknar sin så kallade pappa.

Min fråga är nu, ska sonen ha kvar sin pappas efternamn? Som det är nu så har sonen mitt efternamn som mellannamn och sedan sin pappas efternamn som sitt efternamn. För min del känns det dels som att försöka hålla kvar en person som inte vill hållas kvar så att säga och samtidigt känns det hånfullt mot min son att han ska påminnas dagligen om sin pappa i form av efternamnet..

Har vänner som säger att jag borde behålla efternamnet åt sonen och andra som inte tycker det är ett efternamn som sonen ska behöva "dras med". Min mamma vet inte riktigt vad hon tycker, hon är orolig för att sonen ska vilja ha det efternamnet när han blir större och att han då inte kan ta det tillbaka.

Är tacksam för andras tankar och råd kring situationen, jag behöver lite utomstående perspektiv!!

• Svar på tråden Ta bort efternamnet?
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym skrev 2011-06-17 22:24:33 följande:
    amen vad bradårå då visar du vad du innerst inne anser om barnets far så lycka till dårå och börja räkna dina egna minus nurå.
    Jag har aldrig förnekat att jag känner som jag gör gällande sonens pappa! Är det så konstigt att jag känner som jag gör för en person som vänder ryggen åt sitt eget barn, som fullständigt skiter i hur hans egna barn mår till och med när barnet hamnar på akuten? Är det så konstigt att jag inte har höga tankar om sonens pappa när han helt och hållet struntar i att ens finnas här för sonen?

Och några egna minus oroar jag mig inte för! Jag gör allt för min son för att han ska få en trygg och bra uppväxt TROTS att hans pappa skiter fullständigt i honom!
  • Anonym (Gå vidare?!?)
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-17 22:29:42 följande:
    Eftersom du har ensam vårdnad och att inte pappan träffar sonen eller ens bryr sig om sonen så skulle jag byta efternamn. 

Ja, må hända att han vill byta när han blir äldre, men det får du ta då. 
    Jo, jag ska iaf försöka eftersom jag antingen måste få sonens pappa att godkänna bytet alternativt få tingsrätten att bevilja det, men jag tänker försöka!
  • Anonym (Ley)

Jag har min pappas efternamn och vi har en väldigt dålig relation, typ samma som för ditt barn. Under min barndom kunde de gå 2 år innan jag hörde av honom, träffade honom ca 1 gång om året.

När jag var mindre hatade jag att jag hade hans efternamn, jag ville ha mammas ! Men självklart fick inte mamma ändra de och pappa ville inte skriva under. Jag kände mig utanför för alla som jag räknade till min familj hade samma efternamn som min mamma, mormor morfar, kusiner osv. Men sen gifte sig även min pappa och bytte efternamn så jag var den enda som hade mitt efternamn. DEN ENDA I HELA FAMILJEN! Pappas familj hade nämligen ett helt annat efternamn.

Så fort jag fyllde 18 så la jag till min mammas efternamn och ändrade pappas till mellannamn. Nu 5 år senare har jag tagit bort mammas efternamn igen. Jag hade identifierat mig med pappas efternman hela mitt liv att när jag hade bytt så kändes det inte alls som jag. 

Så bli av med efternamnet så tidigt som möjligt är mitt tips ! 

• Jennifer 060828
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-17 22:32:34 följande:
    Jo, jag ska iaf försöka eftersom jag antingen måste få sonens pappa att godkänna bytet alternativt få tingsrätten att bevilja det, men jag tänker försöka!
    Men har du ensam vårdnad så borde du kunna få i genom det bara genom att skicka in ett namnbyte till skattemyndogheterna.
  • Anonym
    Anonym (Gå vidare?!?) skrev 2011-06-17 22:31:28 följande:
    Jag har aldrig förnekat att jag känner som jag gör gällande sonens pappa! Är det så konstigt att jag känner som jag gör för en person som vänder ryggen åt sitt eget barn, som fullständigt skiter i hur hans egna barn mår till och med när barnet hamnar på akuten? Är det så konstigt att jag inte har höga tankar om sonens pappa när han helt och hållet struntar i att ens finnas här för sonen?

Och några egna minus oroar jag mig inte för! Jag gör allt för min son för att han ska få en trygg och bra uppväxt TROTS att hans pappa skiter fullständigt i honom!

och sonens välmående hänger inte på hans efternamn om inte du påverkar han med det.

dina höga eller låga tankar om pappan har inget med barnets efternamn och identitet att göra.

• Anonym (Gå vidare?!?)
    Jennifer 060828 skrev 2011-06-17 22:34:26 följande:
    Men har du ensam vårdnad så borde du kunna få i genom det bara genom att skicka in ett namnbyte till skattemyndogheterna.
    Tyvärr inte! Har fått det bekräftat av skatteverket. Då det inte är "mitt" efternamn som ska tas bort från sonen kan jag inte göra det utan pappans tillstånd. Krasst men så är det!
    Anonym (Ley) skrev 2011-06-17 22:34:24 följande:
    Jag har min pappas efternamn och vi har en väldigt dålig relation, typ samma som för ditt barn. Under min barndom kunde de gå 2 år innan jag hörde av honom, träffade honom ca 1 gång om året.

När jag var mindre hatade jag att jag hade hans efternamn, jag ville ha mammas ! Men självklart fick inte mamma ändra de och pappa ville inte skriva under. Jag kände mig utanför för alla som jag räknade till min familj hade samma efternamn som min mamma, mormor morfar, kusiner osv. Men sen gifte sig även min pappa och bytte efternamn så jag var den enda som hade mitt efternamn. DEN ENDA I HELA FAMILJEN! Pappas familj hade nämligen ett helt annat efternamn.

Så fort jag fyllde 18 så la jag till min mammas efternamn och ändrade pappas till mellannamn. Nu 5 år senare har jag tagit bort mammas efternamn igen. Jag hade identifierat mig med pappas efternman hela mitt liv att när jag hade bytt så kändes det inte alls som jag. 

Det är lite så jag känner också, jag vill att min son ska ha en positiv koppling och samhörighet i sitt efternamn, mitt efternamn bärs ju även av mina föräldrar och mina morföräldrar samt av min bror och alla dessa ställer upp i vått och torrt för så väl mig som sonen! Något som jag inte kan säga om faderns sida, visst ena fastern vet jag ställer upp för sonen oavsett vad, hon kommer även stå med i mitt "testamente" som rekommenderad vårdnadshavare (hon är tillfrågad och har svarat att det är givet att hon ställer upp)  i det fall att jag dör eller blir så svårt skadad att jag inte kan vara min sons vårdnadshavare längre.
  • Anonym
    Anonym (Ley) skrev 2011-06-17 22:34:24 följande:

Din mamma skulle förståss ha stöttat dig med att det är den du är istället för att få dig att hata ditt efternamn.

Alla barn har perioder då det hatar saker med sig själva namn, allergier, utseende etc.. en vuxen måste stötta barnet i att det är dem de är och att det är deras identitet och att de får jobba med att acceptera detta.

• Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym skrev 2011-06-17 22:36:39 följande:

och sonens välmående hänger inte på hans efternamn om inte du påverkar han med det.

dina höga eller låga tankar om pappan har inget med barnets efternamn och identitet att göra.

Det är din åsikt och uppfattning men om du läser vad andra som varit i liknande situation med sina fäder säger här i tråden så kan du se att din åsikt inte är den enda åsikten.

Du kanske inte ser familjeband och släktnamn som viktiga eller av tyngd men det gör jag, efternamn kan ha negativ innebörd och laddning, ser ju inte många med namnen Qvissling eller Hitler t ex. Och NEJ, jag jämnställer inte sonens pappa med någon av dem men påpekar bara det faktum att namn kan ha påverkan på en person, på gott och ont!
  • Anonym

Jag tycker att det är bra att du försöker ändra ditt barns efternamn. Ett barn ska inte ha sin biologiska pappas namn för pappans skull, av nån slags manlig stolthet, utan namnet ska väljas utifrån barnets bästa. Om pappan struntar i sitt barn har han förverkat rätten att barnet ska ha hans namn. 

Jag har också växt upp med min mamma och min styvpappa, som har varit som min riktiga pappa. Jag hade också min biologiska pappas efternamn och min mammas efternamn som mellannamn. Jag fick min biopappas efternamn vid födseln eftersom min mamma trodde att de skulle gifta sig och leva tillsammans. Men så blev det inte. Min biologiska pappa övergav familjen när jag var jätteliten och har inte hållit kontakten eller visat intresse för mig. När jag blev större kontakade jag honom fler agånger, men han bara undvek mig. Ändå godkände han inte att jag skulle byta till mammas efternamn. Min mamma gifte om sig, men för min skull behöll hon sitt flicknamn som efternamn så att vi skulle ha något namn gemensamt, och tog min styvpappas namn som mellannamn.  Jag har två syskon, som alltså har min styvpappa som biologisk pappa. De har sin pappas efternamn och mammas efternamn som mellannamn. I min familj har vi alla möjliga konstellationer av efternamnen, så här om jag ska ge exempel: Mamma heter Lisa Larsson Björk, Pappa/styvpappa heter Lennart Larsson, jag heter Lena Björk och mina syskon heter Lotta Larsson och  Lasse Larsson. När jag var liten tyckte jag att det var jättejobbigt, det kändes som att vi inte hörde ihop, som att vi inte var en riktig familj. Jag kände mig utanför och var väldigt arg på att jag inte fick ta bort min biologiska pappas namn. Det hade varit ännu värre om inte mamma behållit sitt flicknamn som efternamn. På det sättet hade vi i alla fall ett namn gemensamt. Så fort jag fyllde 18 ändrade jag till mammas efternamn.

• Anonym (Gå vidare?!?)
    Anonym skrev 2011-06-17 22:51:20 följande:
    Jag tycker att det är bra att du försöker ändra ditt barns efternamn. Ett barn ska inte ha sin biologiska pappas namn för pappans skull, av nån slags manlig stolthet, utan namnet ska väljas utifrån barnets bästa. Om pappan struntar i sitt barn har han förverkat rätten att barnet ska ha hans namn. 

Jag har också växt upp med min mamma och min styvpappa, som har varit som min riktiga pappa. Jag hade också min biologiska pappas efternamn och min mammas efternamn som mellannamn. Jag fick min biopappas efternamn vid födseln eftersom min mamma trodde att de skulle gifta sig och leva tillsammans. Men så blev det inte. Min biologiska pappa övergav familjen när jag var jätteliten och har inte hållit kontakten eller visat intresse för mig. När jag blev större kontakade jag honom fler agånger, men han bara undvek mig. Ändå godkände han inte att jag skulle byta till mammas efternamn. Min mamma gifte om sig, men för min skull behöll hon sitt flicknamn som efternamn så att vi skulle ha något namn gemensamt, och tog min styvpappas namn som mellannamn.  Jag har två syskon, som alltså har min styvpappa som biologisk pappa. De har sin pappas efternamn och mammas efternamn som mellannamn. I min familj har vi alla möjliga konstellationer av efternamnen, så här om jag ska ge exempel: Mamma heter Lisa Larsson Björk, Pappa/styvpappa heter Lennart Larsson, jag heter Lena Björk och mina syskon heter Lotta Larsson och  Lasse Larsson. När jag var liten tyckte jag att det var jättejobbigt, det kändes som att vi inte hörde ihop, som att vi inte var en riktig familj. Jag kände mig utanför och var väldigt arg på att jag inte fick ta bort min biologiska pappas namn. Det hade varit ännu värre om inte mamma behållit sitt flicknamn som efternamn. På det sättet hade vi i alla fall ett namn gemensamt. Så fort jag fyllde 18 ändrade jag till mammas efternamn.

Det är verkligen en svår situation med efternamnen, jag förstår inte varför dessa "pappor" vill ha sitt efternamn på ett barn som de ändå behandlar som luft, inte bryr sig om, ignorerar och sårar genom sitt beteende.
Svar på tråden Ta bort efternamnet?