• Anonym (mamman)

Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!

Jag är just nu sååå trött min bortskämda, elaka, sura och rent ut sagt överjävliga sjuåriga dotter.

Både jag och min man är heeelt slut i skallen, det kvittar precis vad vi gör så bär hon sig så illa åt, hon skriker "jävla idiot" räcker tungan, jag SKA ha ***  annars.....

Jag har verkligen läst lyssnat och åter läst på alla råd både på fl, läst Jesper juuls bok och fått mycket råd från en föräldra coach. Men INGET biter på henne.

Just nu har hon hon lov, men dels är väder ganska dåligt här och så gott som alla hennes kompisar går på fritids, hon är så otroligt rastlös, hon ska göra saker precis hela hela tiden annars går hon bärsärkagång här och gör livet surt för sina syskon. Jag köpte lite nytt trevligt pyssel, pärlor, ritblock och pennor och när min man kom hem så sitter vi själva tillsammans och pysslar och hon älskar att få egen tid. Men man kan ju inte ge henne egen tid HELA tiden. Minst en timme om dagen till varje dag ger vi dom men hon blir aldrig nöjd.

Idag tar jag med henne och hennes kompis på stan, jag bjuder hon och hennes kompis på fikat där och alla är nöjda, men det tar en timme hemma sen är helvetet igång. Hon blir aldrig aldrig nöjd! Jag avskyr skrik men ju högre toner hon tar ju högre gapar jag! Det blir helt fel, jag har försökt att viska, eller prata tyst, för att locka på mig hennes uppmärksamhet, men då flinar hon mig rakt upp i ansiktet, vilket hon gör allt som oftast.

Jag vet att ni kommer säga "med din inställning så kommer inget bli bättre" men jag försöker hela tiden, jag ger henne allt och lite till, med ett leende på läpparna, jag vill bara att hon ska må bra och få en bra sommar, men det har mest varit kattskit

VAD gör jag för fel, och snälla var inte för hårda, jag tar tacksamt emot allt. Jag försöker varje kväll försonas, aldrig somna ledsna eller arga, men sen vaknar man på morgonen kl fem och hela köket är upp och ner, hon stjäl all glass, igår bakade hon och jag chokladbollar tillsammans, och som vi gissat hade hon varit uppe innan hos och klämt i sig hälften (ja, hon blir JÄTTE dålig i magen och blir smått socker stinn)

HJÄLP OSS!!!! Till hösten ska jag gå i coop föräldra utbildning, men detta känns ganska akut just nu, vi behöver komma ur denna dåliga onda cirkel, men det är svårt när man redan idag vet att nästa dag kommer sluta lika tråkigt.

/onda mamman

• Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!
  • Anonym

Har hon alltid varit knepig i humöret och beteendet? Om du tänker efter?

• Anonym (mamman)
    When the Raining Ends skrev 2011-06-18 20:07:01 följande:
    Förlåt mig för att säga detta; men det finns faktiskt människor som är onda i naturen. Som inte bryr sig att man skadar andra. Hon kanske bara är en elak person.
    va, e du dum i huvudet? ursäkta men vad fan e det du skriver. hon är för fan inte ond för hon hittar på bus och kallar mig idiot!

många svordommar.
  • Anonym (sara)

Nu har jag inga egna barn, men arbetar med problembarn på ett HVB-hem. Vi tar endast emot barn som har stora uppförandeproblem.

Mina tips
    När hon agerar ut, ignorera ignorera ignorera. Så långt det bara går. Om hon ger sig på någon och slår dom så får man ju säga ifrån på skarpen, men om hon t.ex slår sönder saker på sitt rum så hade jag låtit henne göra det. Som någon skrev, naturliga konsekvenser. Hon slår sönder grejor, då får hon vara utan dom. Och hon ska själv plocka undan. Det kommer hon säkert inte göra frivilligt, men då får du vara hård med att ni inte gör något roligt alls som hon vill förrän hon plockat undan. Även om det så tar flera dagar.

Det ska aldrig löna sig att bete sig illa. Om hon tjatar, tramsar och har sig, dra in hennes förmåner direkt. Ska ni till simhallen och hon uppför sig illa, ge henne en varning. Fortsätter hon så åk hem med henne direkt igen.

Låt henne veta vad konsekvenserna är på förhand, så hon vet priset för sina handlingar. Och om du sagt något, så håll dig till det. Alltid!.

• When the Raining Ends

Hon är destruktiv

You set 'em up, and I'll knock 'em down!
  • pcalma

Håller helt o hållet med anonyma Sara.
    Låter som att ni är i en ond o negativ spiral som ni måste bryta.
    Jag rekommenderar verkligen dig att läsa explosiva barn av Ross W Greene. Finns säkert att låna på bibblan.

Försök även se till att DU får lite andrum så att du får tanka energi.

• sextiotalist

Lilla puberteten, låter som ett typexempel.

Det är ett h-vete, för barnet, för föräldrar.

Nu har ni testat den pedagogiska vägen, testa den opedagogiska varianten. Bli, om man uttrycker det, heligt förbannad när hon hittar på saker och ting. Få ett frispel, skäll, lev, stampa i golvet, visa att du är så förbannad som du är. Det var det enda son hjälpte när mitt barn var i den åldern, att försöka vara pedagogisk, lugn, förstående, det var kört. Men när vi blev arga och visade det, då förstod han att han passerade våra gränser. När vi hade haft en sådan rejäl urladdning, så var det ofta helt OK ett bra tag.
    Efter en sådan urladdning kunde vi sitta och prata med varandra, där vi alla fick berätta hur vi kände det, på det sättet som kändes bra för var och en.

• Millans hustru

bara läst ts inlägg men jag vill bara tips om att googla här på familjeliv efter trådar om sexåringar. jag har själv skrivit en del i dem av frustration över hur min nu sjuåriga tös varit/mått/hållt igång oss här. i det finns så många värdefulla tankar att ta stöd av i de trådarna. jag vet inte om det är samma fas för din dotter som vårt barn gått igenom och sopm så många i trådarna beskriver. men är det det så behöver ni säkert stöd. både hur ni ska orka, o hur ni ska hantera o stötta o gränsa utan att fullständigt sänka er flicka. för det är så tufft. o det är ju lika tufft för barnen. jag visst einget om att många barn går igenom "lilla tonåren" när de är runt sex-sju år, hade aldrig hört det, men oj sån tröst det variut bara att höra att många genomlever detta. jag vågar inte säga det knappt, men det vänder, vi börjar se det o kvar finns vår empatiska flicka där innanför all attityd o alla tokigheter. kvar finns en liten tjej som vuxit mer än hon hann med sjhälv och som kämpat SÅ hårt så länge. jag undrar om inte er flicka är i liknande fas jag. var rädda omer och om er flicka.

• sextiotalist
    Millans hustru skrev 2011-06-18 21:12:10 följande:
    bara läst ts inlägg men jag vill bara tips om att googla här på familjeliv efter trådar om sexåringar. jag har själv skrivit en del i dem av frustration över hur min nu sjuåriga tös varit/mått/hållt igång oss här. i det finns så många värdefulla tankar att ta stöd av i de trådarna. jag vet inte om det är samma fas för din dotter som vårt barn gått igenom och sopm så många i trådarna beskriver. men är det det så behöver ni säkert stöd. både hur ni ska orka, o hur ni ska hantera o stötta o gränsa utan att fullständigt sänka er flicka. för det är så tufft. o det är ju lika tufft för barnen. jag visst einget om att många barn går igenom "lilla tonåren" när de är runt sex-sju år, hade aldrig hört det, men oj sån tröst det variut bara att höra att många genomlever detta. jag vågar inte säga det knappt, men det vänder, vi börjar se det o kvar finns vår empatiska flicka där innanför all attityd o alla tokigheter. kvar finns en liten tjej som vuxit mer än hon hann med sjhälv och som kämpat SÅ hårt så länge. jag undrar om inte er flicka är i liknande fas jag. var rädda omer och om er flicka.
    Visst är det otroligt vilken person som kommer ut "på andra sidan", det gäller alla dessa trotsåldrar, helt plötsligt en dag så har man ett barn som (det verka som) över en natt har vuxit väldigt mycket.

Vi är inne i den riktiga puberteten nu, inte alls lätt, varken för föräldrar eller tonåringen.
  • Anonym

Låter som min dotter. Vill ni gissa åldern? Jo, 7 år. Känns också som man provat allt och det som fungerar just nu är att jag blir ledsen. Att jag sätter mig och gråter. Då brukar hon fråga varför jag gråter och jag svarar att jag är så ledsen över att hon gjort ditt och datt. Då brukar hon vilja ställa allt till rätta igen. Att bli arg eller ignorera fungerade inte. Inte heller att hon fick ta konsekvensen att leksaker försvann när hon kastade sönder dom. Läser råden här och tar även till mig dom. Lycka till TS, lilla tonåringen är inte kul och du är absolut inte ensam.

• Trollet Ludenben

kometprogrammet och boken explosiva barn slår jag med ett slag för. Kram ts, vet hur jobbigt det är när man hamnar lite snett.

Älskade ungar
Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!