• Anonym (mamman)

Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!

Jag är just nu sååå trött min bortskämda, elaka, sura och rent ut sagt överjävliga sjuåriga dotter.

Både jag och min man är heeelt slut i skallen, det kvittar precis vad vi gör så bär hon sig så illa åt, hon skriker "jävla idiot" räcker tungan, jag SKA ha ***  annars.....

Jag har verkligen läst lyssnat och åter läst på alla råd både på fl, läst Jesper juuls bok och fått mycket råd från en föräldra coach. Men INGET biter på henne.

Just nu har hon hon lov, men dels är väder ganska dåligt här och så gott som alla hennes kompisar går på fritids, hon är så otroligt rastlös, hon ska göra saker precis hela hela tiden annars går hon bärsärkagång här och gör livet surt för sina syskon. Jag köpte lite nytt trevligt pyssel, pärlor, ritblock och pennor och när min man kom hem så sitter vi själva tillsammans och pysslar och hon älskar att få egen tid. Men man kan ju inte ge henne egen tid HELA tiden. Minst en timme om dagen till varje dag ger vi dom men hon blir aldrig nöjd.

Idag tar jag med henne och hennes kompis på stan, jag bjuder hon och hennes kompis på fikat där och alla är nöjda, men det tar en timme hemma sen är helvetet igång. Hon blir aldrig aldrig nöjd! Jag avskyr skrik men ju högre toner hon tar ju högre gapar jag! Det blir helt fel, jag har försökt att viska, eller prata tyst, för att locka på mig hennes uppmärksamhet, men då flinar hon mig rakt upp i ansiktet, vilket hon gör allt som oftast.

Jag vet att ni kommer säga "med din inställning så kommer inget bli bättre" men jag försöker hela tiden, jag ger henne allt och lite till, med ett leende på läpparna, jag vill bara att hon ska må bra och få en bra sommar, men det har mest varit kattskit

VAD gör jag för fel, och snälla var inte för hårda, jag tar tacksamt emot allt. Jag försöker varje kväll försonas, aldrig somna ledsna eller arga, men sen vaknar man på morgonen kl fem och hela köket är upp och ner, hon stjäl all glass, igår bakade hon och jag chokladbollar tillsammans, och som vi gissat hade hon varit uppe innan hos och klämt i sig hälften (ja, hon blir JÄTTE dålig i magen och blir smått socker stinn)

HJÄLP OSS!!!! Till hösten ska jag gå i coop föräldra utbildning, men detta känns ganska akut just nu, vi behöver komma ur denna dåliga onda cirkel, men det är svårt när man redan idag vet att nästa dag kommer sluta lika tråkigt.

/onda mamman

• Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!
  • Anonym (Förslag)
    Anonym (mamman) skrev 2011-06-18 20:00:37 följande:
    Ska kolla detta!  JAg har med lärt mig detta med ignorera det dåliga och lägga fokus på det bra. Men jag behöver lära mig mer, mycket mer.
    Gör det, det har hjälpt oss enormt mycket.
  • Anonym (mamman)

Tack för alla fantastiska svar!

Jag vill bara skriva det att vår flicka ALDRIG slåss, hon slår inte heller sönder saker (mer än typ slår i dörren eller river sönder sina böcker) och gör inte sig själv heller illa.

Saken är den att hon har en mindre bror som har ett handikapp, jag ville inte skriva det innan eftersom fokus då hamnar på just det.

Dels har han tagit ENORM plats, det blir så med oändliga möten, samtal, samtal om honom, inom familjen. Nu är allt i sin ordning men detta tog ganska hårt på henne. Hon kom i skymundan, dels såg hon själv till att få uppmärksamhet (genom att hitta på bus) dels så tog vi inte buset på allvar direkt, utan såg på det lite mellan fingrarna, eller visste inte helt enkelt vad vi skulle göra. Och sedan så blev hon lite bortskämd av oss och andra familje medlemmar. Det var ju så synd om henne som hade en sådan bror ect. Det var då detta började, hennes uppror och trots.

Nu har det som sagt blivit bättre med honom, men hon har fastnat i den spiralen. Att hitta på bus ger direkt uppmärksamhet.

Jag har en bra man/pappa till barnen och vi hjälps åt. Jag har massor med egentid om jag vill och jag får paus i form av träning och att träffa vänner.

Millans hustru skrev 2011-06-18 21:12:10 följande:
    bara läst ts inlägg men jag vill bara tips om att googla här på familjeliv efter trådar om sexåringar. jag har själv skrivit en del i dem av frustration över hur min nu sjuåriga tös varit/mått/hållt igång oss här. i det finns så många värdefulla tankar att ta stöd av i de trådarna. jag vet inte om det är samma fas för din dotter som vårt barn gått igenom och sopm så många i trådarna beskriver. men är det det så behöver ni säkert stöd. både hur ni ska orka, o hur ni ska hantera o stötta o gränsa utan att fullständigt sänka er flicka. för det är så tufft. o det är ju lika tufft för barnen. jag visst einget om att många barn går igenom "lilla tonåren" när de är runt sex-sju år, hade aldrig hört det, men oj sån tröst det variut bara att höra att många genomlever detta. jag vågar inte säga det knappt, men det vänder, vi börjar se det o kvar finns vår empatiska flicka där innanför all attityd o alla tokigheter. kvar finns en liten tjej som vuxit mer än hon hann med sjhälv och som kämpat SÅ hårt så länge. jag undrar om inte er flicka är i liknande fas jag. var rädda omer och om er flicka.
    Jag ska se om jag hittar någon tråd, tips??. Jag hade hört om lilla tonåren, men detta är ju rent jävligt! Det känns som inget man gör är rätt och många dagar går åt till bråk och tårar.

Till största del är hon så go! hon hämta sitt pyssel och satt sig bredvid mig i soffan, la huvudet mot min axel, jag älskar dig mamma, jag älskar att pyssla med dig. Jag tackar min stjärna att hon är så jäkla go mellan diva fasonerna, annars hade jag sålt henne

Jag hoppas att detta ger sig. Ska kolla upp komet med? är det någon stöd grupp på nätet?
  • Anonym (mamman)
    sextiotalist skrev 2011-06-18 21:07:59 följande:

Lilla puberteten, låter som ett typexempel.

Det är ett h-vete, för barnet, för föräldrar.

Nu har ni testat den pedagogiska vägen, testa den opedagogiska varianten. Bli, om man uttrycker det, heligt förbannad när hon hittar på saker och ting. Få ett frispel, skäll, lev, stampa i golvet, visa att du är så förbannad som du är. Det var det enda son hjälpte när mitt barn var i den åldern, att försöka vara pedagogisk, lugn, förstående, det var kört. Men när vi blev arga och visade det, då förstod han att han passerade våra gränser. När vi hade haft en sådan rejäl urladdning, så var det ofta helt OK ett bra tag.
    Efter en sådan urladdning kunde vi sitta och prata med varandra, där vi alla fick berätta hur vi kände det, på det sättet som kändes bra för var och en.

Du.... jag har faktiskt gett upp den största delen av pedagogik, för länge sedan! OM hon bär sig så jävligt åt att ingen av oss andra kan vistas i samma rum då åker hon upp på sitt rum, DÄR kan hon röja och bära sig åt om hon vill.

Hon är som mig när jag var 16-17, ena dagen söt och go, nästa dag ville jag att mamma skulle ge mig pengar eller köpa ut, och gjorde de inte det då JÄVLAR! Jösses hon är precis som jag fast spriten är godis och killarna är kompisarna på gården..... Lilla puberteten. Usch.
  • sextiotalist
    Anonym (mamman) skrev 2011-06-18 22:45:47 följande:
    Du.... jag har faktiskt gett upp den största delen av pedagogik, för länge sedan! OM hon bär sig så jävligt åt att ingen av oss andra kan vistas i samma rum då åker hon upp på sitt rum, DÄR kan hon röja och bära sig åt om hon vill.

Hon är som mig när jag var 16-17, ena dagen söt och go, nästa dag ville jag att mamma skulle ge mig pengar eller köpa ut, och gjorde de inte det då JÄVLAR! Jösses hon är precis som jag fast spriten är godis och killarna är kompisarna på gården..... Lilla puberteten. Usch.
    Men det går över, för det jag läser är ju att du i grund och botten har en väldigt go dotter, men har lärt sig hur man får uppmärksamhet och sedan fungerar det inte längre, det är tufft att vara liten ibland.
  • Mevea

Nu tänker säkert många flum om det jag ska skriva, men Ts, försök tänk lite på det iallafall?

För det fungerar bra på min 4-åring, som alltid varit utagerande och använder bus för att få uppmärksamhet.
    (Jag har 4 barn rätt tätt och min 4-åring var bara 15 månader när han fick sin första lillebror, och fyllde 3 år efter han fått sin andra lillebror. Mao så har det varit snål om ensam uppmärksamhet för något av barnen här. Jag har alltså totalt 4 barn, en 6-åring också).

Flera gånger i veckan tar jag ett litet snack med honom, bara 5 minuter (han kan inte lyssna på mer, han är för liten), där jag ALDRIG förebrår honom för hans bus, där jag klargör att jag förstår VARFÖR han gör det och att vad han känner är helt ok, att jag förstår varför och vad han känner, men att det inte är ok att LEVA UT det på vilket sätt som helst. Att när han känner att han börjar bli lite ensam och vill ha min uppmärksamhet att han kommer till mig och säger till. Att jag då lyssnar (vilket är oerhört viktigt att jag gör) och att jag kanske inte alltid omgående kan släppa vad jag har, men att jag då VET och att jag SNARAST ska ge honom en liten stund.

Det har resulterat i att han kommer och säger till mig: mamma, jag vill gosa lite med dig (hans idé om uppmärksamhet) i din säng. Då går vi och lägger oss där och jag kliar honom i håret lite, vi pratar lite om det HAN vill prata om. Det märks när han är nöjd, han börjar busa runt då. Det är oerhört viktita att jag bekräftar att jag har hört honom omgående när han kommer och ger honom ett bra, konkret svar på NÄR jag kan om jag inte kan släppa vad jag gör.
    Och det är också viktigt att prata med honom en 5-10 minuter när jag säger godnatt. Det har han alltid behövt, lufta ur sig lite tankar om dagen och funderingar. Aldrig skynda på honom, då blir han bara stressad och allt blir fel. Tar inte mer än några minuter, han är nöjd bara han får TOTAL uppmärksamhet utan en känsla av att det ligger ett MÅSTE bakom som väntar på mig. Att han vet att HAN får ta den tid det tar.

Jag tänker att din 7-åring är såpass stor nu att hon faktiskt kan ta lite ansvar att själv komma ur den negativa spiralen, med lite hjälp av er.

• Anonym (l)

Ja, inte diskuterar du för mycket med henne - det tror jag inte på. Men ja, ni behöver bryta rutinen att hitta på bus och få in en annan uppmärksamhetsgrej istället. Inte lätt att bryta vanor men ibland hamnar man i fel spår.

Min dotter hittade på dumheter ett litet tag men då jag frågade henne om hon ville ha en kram och hon sa ja förstod jag ju att det bara var lite (mycket) uppmärksamhet hon behövde. Då, eftersom detta var i början av dumhetsperioden, sa jag till henne att jag kramar gärna om hon säger till eller kommer till mig, alternativt pratar eller vad hon nu vill göra men jag gör inget om hon bara bråkar. Nu är hon ett relativt lättpratat barn så detta funkade på henne och hon förstod reglerna. Jag fick ju naturligtvis visa att jag menade allvar någon gång men sedan har det varit lugnt.

Den här spiralen tar ni er ut, diskutera på bara!!

• Anonym

Jag tror fullt och fast på Meveas råd. Vill lägga till att jag tror det är viktigt att du och din dotter får tid att göra saker tillsammans. Jag menar inte saker som att gå på tivoli eller gå på kafe ihop utan vardagliga saker. Kanske bara en promenad runt kvarteret så att ni kan prata bara du och hon om något annat en problem, damma och städa tillsammans, tvätta bilen ihop. Sedan tror jag på att göra vardagen till små projekt som man geonomför ihop. Att duka till middag och göra den till en fin stund tillexempel. Jag tror att det är oerhört viktigt att barn i den åldern känner att de behövs i familjen. Att familjen inte skulle klara sig utan dem och att deras synpynkter tas på allvar. Hon kan tillexempel delta när ni planerar veckans meny, och vem som ska göra vad av alla familjens sysslor och några uppgifter kan få vara hennes.

• Anonym (npf)

Hon kan ha 'släng av' problem som hon inte alls rår på själv. Det finns grader i både autismspektrum och ADHD.

Testa den pedagogiken med mycket fyrkantighet, struktur och belöningssystem.

• Mamsis
    Anonym (sara) skrev 2011-06-18 20:48:42 följande:
    Nu har jag inga egna barn, men arbetar med problembarn på ett HVB-hem. Vi tar endast emot barn som har stora uppförandeproblem.

Mina tips
    När hon agerar ut, ignorera ignorera ignorera. Så långt det bara går. Om hon ger sig på någon och slår dom så får man ju säga ifrån på skarpen, men om hon t.ex slår sönder saker på sitt rum så hade jag låtit henne göra det. Som någon skrev, naturliga konsekvenser. Hon slår sönder grejor, då får hon vara utan dom. Och hon ska själv plocka undan. Det kommer hon säkert inte göra frivilligt, men då får du vara hård med att ni inte gör något roligt alls som hon vill förrän hon plockat undan. Även om det så tar flera dagar.

Det ska aldrig löna sig att bete sig illa. Om hon tjatar, tramsar och har sig, dra in hennes förmåner direkt. Ska ni till simhallen och hon uppför sig illa, ge henne en varning. Fortsätter hon så åk hem med henne direkt igen.

Låt henne veta vad konsekvenserna är på förhand, så hon vet priset för sina handlingar. Och om du sagt något, så håll dig till det. Alltid!.
  • Anonym (m)

TS;
    Du låter arg.

Hon blir kanske som hon umgås...

Svar på tråden Otrevlig bortskämd sjuåring, jag orkar inte mer!