• Charlottee

hård knäck?

Nån som vet hur man får knäcken hård? jag kokar o kokar men den blir bara geggig...
    Ngt särskilt man ska tänka på ?? Eller nått särskilt recept?!

• Svar på tråden hård knäck?
  • Miss Upsey Daisey

det är nog bara att fortsätta koka.. Ju lägre värme desto längre..

Till slut brukar det säga *poff* o så blir den hård..

Lycka till!

• SweetAngel

Jag har oxå problem med det tyvärr.. jag tror att vi helt enkelt inte har det tålamod som krävs. När man köper knäckformaar finns recept på paketet och de flesta recept är likadana. Man ska tydligen göra ett kulprov, klicka ner lite smet i kallt vatten, och när man kan göra en kula av klicken är det klart. Tror att det tar nån timma att få det så.. tyvärr!!

• Rabbit

Har du mikrovågsugn? Gör knäcken i den isåfall! 1/2 sats i taget funkar bäst (1dl grädde, 1dl socker, 1dl sirap). Tar 6-7 minuter i min mikro!

• Tessy

Du måste koka knäcken över 160 g för att få karamellfast
    145 gr är den hård men lite seg inuti. Använd en sockertermometer!
    Lycka till!

• TyraoMäritsMamma

Den blir mycket hård vid 130 grader! Så, stormkoka länge. Kolla med en hushålls termometer. Annars kan du göra kulprovet!

• TyraoMäritsMamma

ojdå, olika besked, du får prova dig fram!

• Marie med två barn

Du har väl inte gjort som jag gjorde förra året? Skulle koka kola. Visste att det går åt rätt mycket så jag gjorde dubbel sats på en gång. Kokade den i 2 ½ timme och den var fortfarande inte tillräckligt varm. Det hela slutade med att allt åkte i soppåsen. Fick sen reda på att man kan inte göra dubbel sats på en gång. Det blir för mycket smet för att kunna värma så mycket.

Annars säger jag som övriga. Använd termometer. Min knäck fick stormkoka till 135 grader och den blev perfekt.

• Charlottee

stormkoka? koka häftigt då eller? Hur länge på ett ungefär...? har ingen termometer=(

• Charlottee

Marie:

haha :D efteråt kan man skratta åt de.. men när de väl görs sådana misstag så e de inte så skoj :D
    Jag visste faktiskt att man inte ska göra dubbel sats.. jag har två dl av varje o de e väl "standard recept" har jag iaf fått för mej. =)

• lata kocken Johanna

investera i en termometer!
    helst med larm på - det är verkligen ngt som jag äääälskar

de är super till knäckkokningen, köttet, kycklingen mm
    man behöver aldrig fundera mer på om köttet är genomstekt eller rött, om knäcken blir hård eller

• Eva Marie

om knäcken blir seg o svår att äta så stoppa den i frysen o ta fram när den ska ätas.

• Trynträ

Att ni orkar koka knäcken på spisen. Införskaffa en mikro och koka den där så har ni mer tid för annat. Själv skulle jag aldrig orka ägna två timmar till att koka knäck när man kan få det gjort på en kvart. Dessutom kan man få knäcken hur hård som helst (även om jag gillar kolalik knäck). Sen bränns det inte fast heller. Bara fördelar.

• lata kocken Johanna

trynträ

jag brukar koka i en jääääättestor gryta - och sen får den sköta sej själv tills termometern larmar (brukar ta ca 2 timmar - som jag har till ngt annat)

eftersom jag alltid gör några hundra på en gång så är det enklare än att köra 10ggr i micron...

ett tips om ni ska hälla upp mååååånga - använd en metalltillbringare med smal pip och ställ i kokande vatten mellan varven om den stelnar till
    rekommenderar arbetshandskar eller grytlapp för att inte bränna sej

• KvastHilda

Idag ska jag koka knäck! I gryta! Med hjälp av kulprovet!

• Trynträ

Tja ska man göra många hundra så kan jag förstå om man gör det i gryta. Jag brukar nöja mig med två omgångar.

• jojjsa

Johanna; hur många grader brukar du ställa din termometer på?

• lata kocken Johanna

133-134grader - så man hinner dit innan den blir för varm

• Charlottee

hihi, gjorde knäck igår kväll. Gick faktiskt bra! =) Knäcken blev hååård. Nog första gången jag lyckas.
    Men en termometer tror jag att jag ska införskaffa iaf.. de kan nog vara bra till mkt.
    tack för alla tipsen=)

• MBP

Droppa ner smeten i en kopp kallt vatten. När du tar upp den ser du var knäcken befinner sig på seghetsskalan. När du ska hälla i formar ställ kastrullen på värmeljus så håller sig smeten seg och du får längre tid på dig.

Svar på tråden hård knäck?