• Anonym (Mycket)

Cyklo-F

Ni som äter Cyklo-F pga riklig mens, hur ofta äter ni dessa tabletter? Alltså kan man ta det varje månad? Och funkar det bra?

Har sen jag fick tillbaka mensen efter mina andra förlossning fått jätteriklig mens.... Blöder igenom dom största ob på nolltid under dom första dagarna och jag är så less på det!

• Svar på tråden Cyklo-F
  • Lumo

Så dyrbär väl inte cyklo-f? Köpte det idag o reagerade inte över priset.. Jag tar det 1-3 dar/mens o då 2-4 tabletter/dag. Ett till tips är att använda dubbla tamponger samtidigt, funkar bra när man inte kan gå på toa konstant.

• helene306
    Gwempa skrev 2011-06-23 22:54:15 följande:
    Så dyrbär väl inte cyklo-f? Köpte det idag o reagerade inte över priset.. Jag tar det 1-3 dar/mens o då 2-4 tabletter/dag. Ett till tips är att använda dubbla tamponger samtidigt, funkar bra när man inte kan gå på toa konstant.

Det beror väl på vad man anser är dyrt. Jag vet att jag reagerade på att det var dyrt med tanke på att jag skulle äta många tabletter/dag mot den störtblödning jag hade. Sen fick jag Tranon som var betydligt billigare. Då kan jag undra varför jag fick en dyrare medicin förra gången när det finns andra som är precis samma sak?

Låter obekvämt med dubbla tamponger. Jag föredrar min kopp

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Candida
    Candida skrev 2011-06-23 22:47:49 följande:
     www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Det här läkemedlet lät schysst :) (tranon alltså)
    Du hittade

Jag kollade Apotekets hemsida:

Cyklo-F 18 tabletter: 94 kr
    Tranon 100 tabletter: 248,50 kr

Blöder man mycket kan jag även rekommendera menskopp. Man får tömma lite oftare de dagar man blöder rejält men det är mycket skönare med kopp än med binda/tampong. Miljövänligare och skonsammare för underlivet också.
    (¯`°•.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.•°´¯)
    Japp, jag hittade Skrattande

Var köper man menskopp? Är det på menskopp.se fortfarande eller? Glad
  • helene306
    Japp, jag hittade Skrattande

Var köper man menskopp? Är det på menskopp.se fortfarande eller? Glad
    Jag köpte min kopp där men det var också 6 år sen Det finns säkert fler ställen om man googlar. Priserna kanske skiljer?
  • Candida

Det jobbiga med dubbla tamponger tycker jag är att det kan bli att man glömmer den ena (DET har hänt mig!!!)

Nä, jag brukar köra de gröna O.B och byta ofta istället, fast m-kopp låter schysstare och mycket mer ekonomiskt.

• Candida

Jag tror man köper den på mkopp.se eller menskopp.se men eftersom jag aldrig har köpt så vet jag inte om det fungerar. De borde sälja dem på apoteket kan man tycka.

Jag hade pessar ett tag, den kunde man använda som menskopp, det var ganska schysst Flört

• helene306
    Candida skrev 2011-06-23 23:03:03 följande:
    Nä, jag brukar köra de gröna O.B och byta ofta istället, fast m-kopp låter schysstare och mycket mer ekonomiskt.
    Ekonomisk blir det. Jag tror jag gav runt 300:- för min kopp och då har jag haft den många år och den håller minst 4 år till. Dessutom tänker man inte på att man har mens. Man slipper ju obehaget som tampong/binda ger
  • Candida

Hur gör du med rengöring av menskoppen, kokar du den i en kastrull efter varje menstruation eller bara du tvättar och spritar den??

Känns det jobbigt att byta den? När jag hade pessar så var det lite blodigt när man hällde ut blodet vill jag minnas...

Men herregud vad ekonomiskt! Sånt här villö man ju inte lägga pengar på! Jag lägger säkert några 100 i månaden på tamponger och trosskydd, samt lactal gel eftersom jag är så torr efter mens pgav tampongerna

• Candida

Tänk om jag skulle slippa svamp hela tiden om jag gick över till menskopp? (drömmer) Drömmer

• Insatt
    Candida skrev 2011-06-23 23:08:22 följande:
    Hur gör du med rengöring av menskoppen, kokar du den i en kastrull efter varje menstruation eller bara du tvättar och spritar den??

Känns det jobbigt att byta den? När jag hade pessar så var det lite blodigt när man hällde ut blodet vill jag minnas...

Men herregud vad ekonomiskt! Sånt här villö man ju inte lägga pengar på! Jag lägger säkert några 100 i månaden på tamponger och trosskydd, samt lactal gel eftersom jag är så torr efter mens pgav tampongerna
    Jag följer instruktionerna och tvättar den med mild tvål och vatten vid varje gång jag tar ut den samt efter mensen är slut. Sedan när jag får mens kokar jag den i kastrull 5 minuter så att den är steril och klar precis när jag ska ha den. Jag brukar ta ut den när jag sitter på toa så jag slipper spill, men visst kan det vara lite pilligt. Särskilt eftersom jag inte är den smalaste bruttan i stan. Lactalgelen kan man dessutom använda med menskopp om man vill vara extra snäll mot mufflamentet. Jag brukade innan använda ELLEN-tamponger så jag gillar det :)
Svar på tråden Cyklo-F