Candida skrev 2011-06-23 23:08:22 följande:
Hur gör du med rengöring av menskoppen, kokar du den i en kastrull efter varje menstruation eller bara du tvättar och spritar den??
Känns det jobbigt att byta den? När jag hade pessar så var det lite blodigt när man hällde ut blodet vill jag minnas...
Men herregud vad ekonomiskt! Sånt här villö man ju inte lägga pengar på! Jag lägger säkert några 100 i månaden på tamponger och trosskydd, samt lactal gel eftersom jag är så torr efter mens pgav tampongerna
Jag följer instruktionerna och tvättar den med mild tvål och vatten vid varje gång jag tar ut den samt efter mensen är slut. Sedan när jag får mens kokar jag den i kastrull 5 minuter så att den är steril och klar precis när jag ska ha den. Jag brukar ta ut den när jag sitter på toa så jag slipper spill, men visst kan det vara lite pilligt. Särskilt eftersom jag inte är den smalaste bruttan i stan. Lactalgelen kan man dessutom använda med menskopp om man vill vara extra snäll mot mufflamentet. Jag brukade innan använda ELLEN-tamponger så jag gillar det :)