• Anonym (Mycket)

Cyklo-F

Ni som äter Cyklo-F pga riklig mens, hur ofta äter ni dessa tabletter? Alltså kan man ta det varje månad? Och funkar det bra?

Har sen jag fick tillbaka mensen efter mina andra förlossning fått jätteriklig mens.... Blöder igenom dom största ob på nolltid under dom första dagarna och jag är så less på det!

• Svar på tråden Cyklo-F
  • Insatt
    helene306 skrev 2011-06-24 08:58:09 följande:
    Vi är olika men jag ser inte hur en kopp kan vara ofräsch? Den drar inte till sig bakterier som en tampong eller binda gör. Blodig kan man bli även när man byter tampong/binda. Synd att du inte blev nöjd för det är ett ypperligt mensskydd! Om den känns är det fel, antingen har du för stor eller för liten kopp eller satt in den fel. Jag har aldrig känt av min kopp, inte efter att jag klippte av piggen vill säga.

Jag kan tömma den varannan timme när jag blöder som mest. Oftast tömmer jag morgon, lunch och kväll. I slutet av mensen morgon och kväll. Om jag skulle använt tampong skulle jag fått byta minst var 3:e timme och känna obehag vid införande och uttag. Jag får jätteont i slemhinnorna. Tampong kände jag alltid av på något sätt. Binda är helt uteslutet och jag har hatat att ha binda efter förlossning.
    Candida skrev 2011-06-24 00:09:14 följande:
    Bellamorte: Vilket hormonellt preventivmedel ska man prova om man vill slippa mens helt? Har du provat något sådant? *undrar*
    För att helt slippa mens kan hormonspiral vara ett alternativ. Det kan ta runt 6 månader innan mensen försvinner men sen uteblir dn oftast. Vissa p-piller har samma verkan men risken är att man får prova olika p-medel innan man hittar rätt.
    Jag säger samma sak, jag känner inte av koppen förutom den lilla piggstump jag anser mig fortfarande behöva, eftersom jag har mens så sällan och därför inte tycker mig ha full möjlighet att lära mig hantera koppen utan pigg.
  • Anonym (cykloF)

Klart man kan använda cykloF varje mens. Titta gärna i fass, på det där andra med samma innehåll som cykloF som doktorn skriver ut. Där kan man ta större dos av. När jag detoxa en gång å man skulle undvika socker och frukt, då minskade min rejällt kraftiga mens. Kanske det har ett samband eller så var det en tillfällighet.
    Har ni också så kraftig mens så ni blodar igenom bindor och igenom byxorna trots ofta byten?
    Jag får äckliga stora klumpar med blod också. Sängen är blodig på morgonen, ett helvete.
    Jag har med testat menskopp, men inte så förtjust i den, tyvärr. Som sagt pipen nyper en där nere och när den ska utvecklas så smäller det till, inte kul när man är känslig. Sen e det inte lätt att få den rätt in. Sen måste man ha en extra gryta till bara den<(iaf jag) Kokar ni den med era grytor som ni kokar mat i? Skulle vara äckligt äta middag hos er i så fall.

• Anonym (naturelle)
    helene306 skrev 2011-06-24 08:58:09 följande:
    Vi är olika men jag ser inte hur en kopp kan vara ofräsch? Den drar inte till sig bakterier som en tampong eller binda gör. Blodig kan man bli även när man byter tampong/binda. Synd att du inte blev nöjd för det är ett ypperligt mensskydd! Om den känns är det fel, antingen har du för stor eller för liten kopp eller satt in den fel. Jag har aldrig känt av min kopp, inte efter att jag klippte av piggen vill säga.

Jag kan tömma den varannan timme när jag blöder som mest. Oftast tömmer jag morgon, lunch och kväll. I slutet av mensen morgon och kväll. Om jag skulle använt tampong skulle jag fått byta minst var 3:e timme och känna obehag vid införande och uttag. Jag får jätteont i slemhinnorna. Tampong kände jag alltid av på något sätt. Binda är helt uteslutet och jag har hatat att ha binda efter förlossning.
    Candida skrev 2011-06-24 00:09:14 följande:
    Bellamorte: Vilket hormonellt preventivmedel ska man prova om man vill slippa mens helt? Har du provat något sådant? *undrar*
    För att helt slippa mens kan hormonspiral vara ett alternativ. Det kan ta runt 6 månader innan mensen försvinner men sen uteblir dn oftast. Vissa p-piller har samma verkan men risken är att man får prova olika p-medel innan man hittar rätt.
    Jag blir lite fundersam här. Bakterier kan *visst* fästa på ytor, så jag skulle inte hävda att det inte kan börja växa bakterier på en menskopp. Men det kanske räcker att man kokar den varje kväll?
    Funderar på att testa menskopp, men har inte "tagit mig i kragen" ännu för att köpa en. Cool

Jag har också väldigt riklig mens. Men jag förstår jag nog inte varför man vill bli av med mensen helt genom att använda p-medel? Hur gör ni sedan när/om ni vill bli gravida? För många kvinnor dröjer det jättelänga innan kroppen ställt in sig på sitt "vanliga jag" utan hormonella p-medel...?! Har ni funderat i de banorna? Därmed inte sagt att det måste vara så för alla kvinnor, men om man vill ha barn kanske man får vara beredd på att det kan dröja innan man lyckas om man använder hormonella p-medel i så pass höga doser att de tar bort mensen helt? Hoppas nu ingen känner sig påhoppad, för det är absolut inte min mening. Men det är sällan de här tankarna förs fram, och jag tycker det är viktigt att våga ta upp frågan... Oskyldig
  • Anonym (cykloF)
    Anonym (Mycket) skrev 2011-06-24 08:34:02 följande:
    Va skoj med så många svar! Tack
    Då ska jag prova med Cyklo-F och se om det funkar, och gör det det så kontaktar jag en läkare och ser om jag kan få på recept så kanske man inte blir ruinerad
    Har frågat läkare många ggr om de kan skriva ut, men de har bara sagt nej. Sen när jag hade en kvinnlig läkare så skrev hon ut.  Alltså jag har varit hos husläkare endast.
  • Insatt
    Anonym (naturelle) skrev 2011-06-24 09:46:03 följande:
    Jag blir lite fundersam här. Bakterier kan *visst* fästa på ytor, så jag skulle inte hävda att det inte kan börja växa bakterier på en menskopp. Men det kanske räcker att man kokar den varje kväll?
    Funderar på att testa menskopp, men har inte "tagit mig i kragen" ännu för att köpa en. Cool

Jag har också väldigt riklig mens. Men jag förstår jag nog inte varför man vill bli av med mensen helt genom att använda p-medel? Hur gör ni sedan när/om ni vill bli gravida? För många kvinnor dröjer det jättelänga innan kroppen ställt in sig på sitt "vanliga jag" utan hormonella p-medel...?! Har ni funderat i de banorna? Därmed inte sagt att det måste vara så för alla kvinnor, men om man vill ha barn kanske man får vara beredd på att det kan dröja innan man lyckas om man använder hormonella p-medel i så pass höga doser att de tar bort mensen helt? Hoppas nu ingen känner sig påhoppad, för det är absolut inte min mening. Men det är sällan de här tankarna förs fram, och jag tycker det är viktigt att våga ta upp frågan... Oskyldig
    För mig har det som sagt var bara blivit en ovanlöig biverkning, men eftersom jag i övrigt är sååå nöjd med Nuvaring vill jag inte byta. Skulle jag mot förmodan vilja bli gravid snart borde det inte bli några problem. Alla mina systrar har blivit gravida direkt efter att de tagit ut en hormonspiral. En av dem hann inte ens få mens innan på 3 av sina barn.  Och skulle det ändå inte hända nått, ja då får jag väl vara utan barn tills det händer nått eller helt.
  • Insatt
    Kiicki skrev 2011-06-24 09:53:24 följande:

Efter mitt andra missfall fick jag rikliga mensturationer och fick då tranexamsyra utskrivet. Det funkar jättebra, äter 2tabletter 3ggr de första dagarna. De är även ett billigare alternativ som kostar ca 150kr för 100st.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

Ok! Ännu ett läkemedel som är samma sak (alltså samma verksamma substans) som Cyklo-f då. Bra att det finns lite att välja på :D
  • helene306
    Anonym (cykloF) skrev 2011-06-24 09:45:38 följande:
    Klart man kan använda cykloF varje mens. Titta gärna i fass, på det där andra med samma innehåll som cykloF som doktorn skriver ut. Där kan man ta större dos av. När jag detoxa en gång å man skulle undvika socker och frukt, då minskade min rejällt kraftiga mens. Kanske det har ett samband eller så var det en tillfällighet.
    Har ni också så kraftig mens så ni blodar igenom bindor och igenom byxorna trots ofta byten?
    Jag får äckliga stora klumpar med blod också. Sängen är blodig på morgonen, ett helvete.
    Jag har med testat menskopp, men inte så förtjust i den, tyvärr. Som sagt pipen nyper en där nere och när den ska utvecklas så smäller det till, inte kul när man är känslig. Sen e det inte lätt att få den rätt in. Sen måste man ha en extra gryta till bara den<(iaf jag) Kokar ni den med era grytor som ni kokar mat i? Skulle vara äckligt äta middag hos er i så fall.
    Jag drar ut koppen nästan helt så den vecklar ut sig. Då slipper jag en ev. smäll. Fast jag har aldrig tyckt det varit obehagligt. Piggen klippte jag lite efter andra införandet och helt efter tredje. Sen des har jag inte känt av koppen ett smack.
    Jag har en egen gryta till min kopp. Iofs dör bakterier när man kokar så det är ingen fara att använda samma gryta men just i osmaklighetssammanhang låter jag koppen ha en egen
    Anonym (naturelle) skrev 2011-06-24 09:46:03 följande:

Jag kokar den inte varje kväll utan efter varje avslutad mens. Vist kan man koka varje dag om man vill det men jag tycker det räcker med tvål och vatten under tiden. Läste på mkopps hemsida, koppen har en lägre grogrund för bakterier står det men jag har för mig att jag läst någonstans (när jag beställde min) att silicon inte är någon grogrund för bakterier.

Personligen tröttnade jag på allt vad p-medel heter för ca 7 år sen. Sen ville vi skaffa barn. Efter barn testade jag Cerazette, blev skogstokig och valde kopparspiral. Aldrig mer hormoner för mig, de ställer bara till det i kroppen. Det är individuellt hur snabbt kroppen kommer igång efter avslut med p-medel. En del blir gravida innan de ens fått sin mens (ägglossning kommer ju först) och för en del dröjer det. När vi skulle skaffa andra barnet tog det 14 månader och då hade jag haft kopparspiral innan, alltså något som inte påverkar kroppen. Efter 14 års p-pillerknaprande kom första barnet efter 9 månader men då resonerade vi "blir det så blir det". Ingen koll på något utan vi bara lät det vara. Jag håller helt till fullo med att man ska skippa hormoner så långt det går. Många vet inte hur mycket det ställer till det i kroppen. Jag insåg det först efteråt. När jag var 15 och började med p-piller hade jag världens värsta mensvärk och blödde som en gris. P-pillren dämpade detta. Nu blöder jag lagom tycker jag och har ingen mensvärk alls trots kopparspiral.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Candida

Helen: Japp, jag blev rekommenderad hormonspiral av gynekologen på abortmottagningen av den anledningen. Men jag har bestämt mig nu för att prova exlutena minipiller först. för just nu har jag så himla ont i magen hela tiden (har haft sedan aborten). Spiral blir det nog när jag provat olika piller och slutat ha ont i magen i så fall.

Till alla som tror att det är ofräscht med menskopp: Det är mer ofräschht med tampong, jag tror att det är bomullen som gör att bakterierna trivs. De kan inte gå igenom gummit heller, så det blir säkert bakterier i själva koppen, men i tampong kan ju bakterier vandra mellan slemhinnan och inuti tampongen på ett annat sätt.

Menskopp är fräschare och mer naturligt. Jag vet inte varför jag inte provat än faktiskt...

Svar på tråden Cyklo-F