• onewish

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Hej! Jag är 20 år och nu har jag och min sambo startat bebisverkstaden på riktigt, efter att det senaste halvåret gått med tanken "händer det så händer det".  Men problemet är att jag har PCO och det verkar vara hopplöst att bli gravid, vi har varit i kontakt med BM och jag ska snart dit på första undersökningen. Så just nu hoppas jag verkligen att jag har ägglossning överhuvudtaget! Min mens har alltid pga av PCO:n varit oregelbunden med alltifrån 4 veckors mellanrum till 12 veckor. Det är inte det lättaste att pricka in (om den överhuvudtaget existerar) ägglossningen.. Någon mer än jag med liknande cyklar?
    Det skulle vara roligt att följas åt med andra i samma ålder som kämpar mot plusset, och puscha varandra. Dela med sig av erfarenheter, tips, råd och trösta varandra när det känns hopplöst. Hänger ni med på resan mot plusset 2011??  :)

• Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?
  • Treasures

Jag gick på akupunktur en gång i veckan under sex månader. Det var rätt dyrt ja, men då kändes det som att det var värt det, fortsatte även att gå när jag var gravid, men inte lika ofta. Där jag gick kostade det 350:- per gån ooch var sjätte besök var gratis.
    Efter drygt en månad fick jag ÄL för första gången på nästan 1½ år trots fler försök med ÄL-stimulering innan och sen fortsatte det att fungera ganska bra och hon jag gick hos var så otroligt kunnig och stöttande. Hon kunde t.ex. känna på pulsen när ÄL närmade sig.  

Provera /Pergotime - Provera är gulkroppshormon som gör att man några dagar efter avslutad kur får en blödning. Det kan man då mensen uteblivit under lång tid. Pergotime är ägglossningsstimulerande. De tar man under fem dagar i början av menscykeln för att förhoppningsvis få ÄL några veckor senare. Man kan få öka dosen om det inte fungerar på första försöket. Jag fick ta trippeldos innan det funkade.

Metformin är en medicin mot diabetes typ två men som kan hjälpa till att hålla glukos och insulinnivåerna jämna hos oss med PCO med. Man behöver inte ha några känningar av att de är i obalans, men endel läkare låter en prova det iaf och för mig tror jag att det fungerar. Innan jag började äta dessa denna omgång hade jag inte fått mens på över ett år och då var det nästan fyra månader sedan jag slutade amma. Men nu kommer den som jag skrev nästan regelbundet.

Vi åker på semester i morgon, så jag kommer nog inte att titta in här förrän om 1 ½ vecka, ha det bra allihopa!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • onewish

treasures:  Va bra med någon som har erfarenehet av detta och som har provat olika saker, blev också nyfiken på akupunktur för det har man hört mycket bra om :) 

hoppfull idag: Hur fick du pergo utskrivet? Gick det fort? Jag väntar fortfarande på kallelsen om utredning och det går inte snabbt nu i semestertider, sen har vi flyttat så jag antar att jag inte får vara kvar på min gamla VC/Sjukhus nu när vi bor i annat län. Måste man börja om allt  på Nya VC nu eller tror ni dom skickar remiss?

Jag har också den "slankare" kroppsformen och har aldrig varit i närheten av överviktig så där stämmer inte pco-bilden in på mig heller . Det skulle snarare göra mig underviktig att gå ner några kilon.
    Vad har ni för andra pco-symtom? Jag har tyvärr gränsfall till accne, så måste vara noga med rengöringen osv och lyckas alltid få finnar när det är kalas/fest/fotograferingar. Lite extra hår här och där, som jag förövrigt inte registrerat förens nu så det är inget extremt. Sockersuget stämmer in på mig, jag har alltid älskat socker och måste ha det varje dag. Samma sak med maten, om jag inte äter med jämna mellanrum så blir jag galen och svinfärdig. Kan ju faktiskt ha något med insulinet att göra? 

Nu har min mens varit borta i 13 veckor, det brukar vara högst 12 så bara för att man så gärna vill vara gravid så luras kroppen. Men har beställt en massa test på testlagret så om jag testar negativt så kan jag börja med provera genast för att få igång mensen (enl. BM).  
    Hur gör ni andra med oregelbunden, ränkar ni BIM på de längsta cyklarna ni haft? Eller när väntar ni eran BIM? 
    :D  

• Celbia

Onewish; dina symptom är precis som mina. Lite övervikt har jag, men det handlar bara om några kilon. Nu har jag kört igång med lchf-diet. Jag håller alltså bort allt socker, bröd, potatis, pasta ris osv. Det går faktiskt ganska bra, men det märks att kroppen saknar kolhydraterna. Mår lite konstigt ibland och blir hungrig på kvällarna. Det e väl bara att kämpa och inte falla i några fällor :) Hittills har det gått bra!! Jag har också funderat på akupunktur, kanske blir det att testa i höst.

Nu har jag haft min första mens sen p-pillren med hjälp att terolut. Nu får jag vänta och se om det blir nån ägglossning, eller om jag känner av nån ägglossning. Har inget minne av att jag känt av nån förut men får se...Vill inte börja med tester än i detta skede, tar det sen om inget börjar hända. Vi hade ju ändå tänkt börja försöka efter bröllopet, så jag tar det ganska lugnt ännu :) Men det skulle ju vara helt underbart att få ge blivande maken en liten extra bröllopspresent!! :)

Hoppas ni får en jättebra semester Treasures!!!
    Ha det bra ni andra också och lycka till på vägen!!Glad

• Silly

Hej tjejer!!

Tror jag hoppar på den här tråden ;) Är en 25-årig tjej, fick diagnosen PCO för cirka 3 år sedan då min mens var borta i över 6 månader (p-piller stopp).. Nu har jag haft regelbunden mens sedan december och jag tänkte att jag kan dela med mig och berätta vad som hjälpte mig :)
    Det allra första var att jag la om min diet helt och hållet. Är inte det minst överviktig, smal och slank, men jag äter enligt GI, och jag kan lova er att det verkligen funkar. Först och främst slapp jag det enorma sötsug som jag alltid haft och jag har överlag blivit mycket piggare, fått finare hy (inga finnar!!)
    Sen har jag även börjat röra mer på mig, går på gym och powerjoga. Jag såg att någon av er skrev om munkpeppar, och det har iallafall fungerat för mig för nu har jag verkligen ägglossning. Det är givetvis svårt att säga vad som exakt gjort att min mens nu är regelbunden (cirka 28-30 dagar) men sedan jag infört de här sakerna i mitt liv har jag märkt en jäättestor skillnad! Vem vet, det kanske hjälper någon annan också? ;)

Just nu sitter jag på BIM+1 dag, har inte vågat testa ännu.. Har jätteont i brösten och mensvärk så det är ju inte helt omöjligt att mensen är på väg.. Jag och sambon är inne på vårt andra försök än så länge, så jag tror inte att det tar sig riktigt så snabbt.. ;) Tänkte testa lite senare idag ändå, bara för att vara på den säkra sidan ;)

• hoppfull idag

Hej Silly, och välkommen! :)

Intressant att höra din historia! Jag är också smal men kanske ska börja äta mer GI ändå, det verkar ju hjälpt dig?! Dock har jag aldrig haft sötsug..äter inte heller överdrivet med mackor och andra kolhydrater.

Håller tummarna för dig att det är graviditet och inte mens du känner! :) 

• Janssonkatten

hejsan!

Jag hoppar in här jag med. Ser att treasure är här vilket glädjer mig, vi var med i samma tråd tidigare (när vi längtade efter våra första barn) :)

Jag är 26 år, har fått diagnosen pcos för några år sedan (tror kanske det var 2006). Det var ett hemskt besked, nästan lika med döden om jag får överdriva lite. Som tur var lyckades jag bli gravid mitt under utredningen, helt spontant precis innan jag började med min första pergo-kur. Det upptäcktes att jag var gravid när jag var till gyn för att mäta äggen efter en enkelkur pergo. Dessvärre fick jag missfall strax efter, kanske på grund av pergon (som man absolut inte ska äta om man är gravid). Även det var ett tråkigt besked, lika med döden igen.

Sen var det trögt rätt länge. Vi kämpade på med flera kurer pergo. jag lyckades till slut bli gravid igen, gjorde en detoxkur strax innan pergobehandling och det gjorde susen! Tyvärr blev det missfall igen! (döden än en gång) och jag gick mer eller mindre i väggen.

Efter att ha återhämtat mig från livets missär blev jag gravid en tredje gång, men hade väl inget större hopp om att det skulle gå bra. Började blöda (precis som jag gjort under mina tidigare graviditeter) och var in på gyn flera gånger för att kolla. Bebisen mådde toppen hela tiden och nu är hon 1 och ett halvt år :) Världens finaste!

Vi har nu kört oskyddat i ca 6 månader och jag får väl mens ibland... men det verkar inte bli någon spontan bebis. försöker röra på mig och äta rätt (är väl på gränsen till överviktig) och GI eller LCHF är väl "inne" nu, så jag håller mig mer eller mindre till det. Ska köra på under sommaren och bara skicka iväg ett mail till gyn, så får vi se vad som händer till hösten. Men jag räknar absolut med att det kommer ta låååååång tid innan nummer 2 flyttar in i magen. Eller ska jag säga nummer 4? :P 

Jo justea, jag har oxå testat akupunktur och tyckte det hjälpte. Fick det i samband med migrän men jag tror att hon lade några nålar på fertilitetspunkterna oxå :) Men till er som inte testat detox; GÖR DET! Finns på hälsobutikerna, kostar någon hundring och man dricker det i 20 dagar, får äta som vanligt och det smakar helt ok.                  

• Silly
    hoppfull idag skrev 2011-07-11 10:56:04 följande:
    Hej Silly, och välkommen! :)

Intressant att höra din historia! Jag är också smal men kanske ska börja äta mer GI ändå, det verkar ju hjälpt dig?! Dock har jag aldrig haft sötsug..äter inte heller överdrivet med mackor och andra kolhydrater.

Håller tummarna för dig att det är graviditet och inte mens du känner! :) 
    Tycker du absolut kan prova, lär väl iaf inte skada :)

Jag flyger runt på små rosa moln just nu, fick ett stort, fett plus igår :D Är med andra ord gravid, helt sinnesjukt..
    Hoppas bara pyret vill stanna kvar i magen, har en ganska bred historik av missfall i familjen tyvärr så man vet ju aldrig hur det slutar.. Men jag försöker tänka positivt iaf, det är barn  jag väntar och inte missfall, eller hur? :)

Håller tummarna för er alla, vet hur det känns när man längtar som bara den!

Kram på er!
  • Celbia

Välkommen till tråden Silly och Janssonkatten!! Roligt med mera folk här på tråden!
    Och ett stort GRATTIS till plusset Silly!!! Glad Jag håller tummarna för er och hoppas allt går bra!!

Intressant att höra dina historia Janssonkatten. Kan inte tänka mig hur jobbigt det måste va att uppleva missfall. Men härligt att höra att det blev bra till slut och ni fick en liten dotter!! :) Hoppas nu bara att ni inte behöver vänta allt för länge på nr 2. Vi får ta och stötta varandra här på tråden!

Angående kosten så går det bra hittills, men sötsuget kommer nog minsann smygande ibland. Det e väl bara att kämpa vidare. Någon strickt lchf-kost kommer inte att funka för mig har jag märkt, för mycket fett. Misstänker ändå att jag kommer långt med att hålla bort godis, kex, kakor, läsk, glass och annat socker, har tyvärr en vana att äta ganska mycket sånt. Ris, pasta, potatis och bröd e också som sagt uteslutet.

Kan någon berätta vad munkpeppar e och hur det riktigt ska hjälpa?! Blev lite nyfiken på det :)
    Detox har jag testat tidigare och tyckte det var helt ok. Försökte inte bli gravid då utan ville rensa kroppen annars bara. Kanske det vore värt att köra en kur igen! :)

Sköt om er tjejer!

• hoppfull idag

GRATTIS SILLY! Gud vad kul, du ger oss andra hopp :)

Munkpeppar är väl ett naturpreparat för PMS, oregelbundna blödningar och långa eller korta cykler. Jag har ätit två burkar men ännu inte fått någon normal cykel att tala om, men vissa här har sagt att man ska äta dem tre månader för att märka skillnad. Finns på vitaminbutiken.se

Janssonkatten, intressant berättelse och jag beklagar alla missfall, usch vad jobbigt! Kan inte föreställa sig att man ska oroa sig för sånt när man äntligen lyckats bli gravid. Själv har jag aldrig varit gravid.

Lycka till alla tjejer!     

Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?