Hej igen!
Jag är snart 32 år och har haft min PCO diagnos sen 2004 tror jag, så vi var rätt förberdda på att det skulle bli svårigheter att bli gravida men tog det ändå rätt lungt fram till den dagen vi bestämde oss för att börja bebisverkstaden. Det var periodvis jätte jobbigt under tiden vi kämpade, men hoppet tappade vi aldrig och vi kom varandra mkt nära under den tiden. Flera forum här på familjeliv hjälpte mig verkligen att hålla modet upp med!
Har under åren som gått läst allt jag kunnat komma över om PCO och även träffat bra läkare som berättat noga hur det brukar fungera, men sen är det ju så att det är olika för alla. De flesta som har PCO blir till slut gravida, men hur mkt hjälp man behöver varierar. Vid IVF får man ofta fram många ägg då man har PCO och vi har även större chans att bli gravid vid högre ålder, man har ju som ”sparat” endel ägg då man inte ägglossar regelbundet.
Nu äter jag bara Metformin, fick även Provera utskrivet då jag var till gyn i november för att jag inte fått tillbaka nån mens och ville kolla hur allt såg ut efter graviditeten och amning. Behövde bara ta Provera en omgång, för sen skulle jag ta de var tredje månad om mensen fortsatte utebli, men det har den ju inte gjort. Pergotime måste man till IVF-kliniken för att få utskrivet där vi bor nu då vi har ett barn sen tidigare.
Angående ägglossningstest så kan det ofta vara missvisande vid PCO, jag har inte provat det nå många ggr utan tempade då jag åt Pergotime sist och det fungerade bra. Provade dock CB-digitala ägglossningstest vid sista försöket då vi blev gravida och då visade det på ÄL dag 18 och vi gjorde som det stod på förpackningen och hade sex den dagen och dagen därpå och det funkade ju ;) Lämnade även blodprov efter varje pergokur mellan dag 21-23 för att se om jag haft ÄL, så det är ju det säkraste sättet. Man kollar då progesteronvärdet c:a en vecka efter förväntad ÄL.
Sista halvåret innan jag blev gravid gick jag även på akupunktur, vet inte om det fungerade, men det var efter jag börjat med det som nåt började hända i alla fall och det kändes väldigt bra. Jag hade innan vi fick börja med nån behandling provat både rosenrot och bidrottningsgele utan några resultat. Åt hela tiden vitamintillskott med extra folsyra och det gör jag nu med.
Vikten verkar ha rätt stor inverkan på PCO, bara några få kilos viktnedgång kan göra skillnad och att äta LCHF eller försöka minska på kolhydraterna iaf tror jag är jättebra, liksom motion.
Nu idag fick jag mens på dag 30….det är ju typ normalt, förra gången var det på dag 36 och innan dess dag 43 och 50. Nu ser jag framemot att göra ett riktigt försök att bli gravid om ett par veckor, men är samtidigt förberedd på att jag kanske inte har ÄL och att det lika gärna kan strula till sig igen.
Lillamy 83: Vad roligt att ni ska gifta er! Ni har nåt underbart att se framemot. Vi gifte oss på midsommardagen, så vi har precis lagt allt det stressiga, spännande, roliga och underbara bakom oss och njuter nu av sommaren, semester, varandra och lilla dottern!
Om ni vill läsa mer om hur min behandling gick till innan vi fick Alva så kan jag bjuda in er till att läsa mina bloggar där jag skrivit ner allt. Fråga gärna om ni funderar på nåt, känner att jag har rätt bra koll som gått igenom detta en gång tidigare med!
Kram