• onewish

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Hej! Jag är 20 år och nu har jag och min sambo startat bebisverkstaden på riktigt, efter att det senaste halvåret gått med tanken "händer det så händer det".  Men problemet är att jag har PCO och det verkar vara hopplöst att bli gravid, vi har varit i kontakt med BM och jag ska snart dit på första undersökningen. Så just nu hoppas jag verkligen att jag har ägglossning överhuvudtaget! Min mens har alltid pga av PCO:n varit oregelbunden med alltifrån 4 veckors mellanrum till 12 veckor. Det är inte det lättaste att pricka in (om den överhuvudtaget existerar) ägglossningen.. Någon mer än jag med liknande cyklar?
    Det skulle vara roligt att följas åt med andra i samma ålder som kämpar mot plusset, och puscha varandra. Dela med sig av erfarenheter, tips, råd och trösta varandra när det känns hopplöst. Hänger ni med på resan mot plusset 2011??  :)

• Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?
  • Firran
    pco skrev 2011-07-31 20:58:34 följande:
    ja provera e helt individuellt..själv åt jag provera i 10dagar och då kom mensen som för övrigt är slut snart. Jag har ätit prego tidigare i 3omgångar men d tog sig inte, men jag hoppas på bättre resultat för er :) självklart ska barn bli gjorda här :)
    ska du börja med puregon lr nått liknande efter som pergon inte fungerade ?
    Jag ska snart börja äta primolut nor för att få mens.. den 8 onde.. sen ska jag börja med sprutor eftersom pergon inte funkade för mig heller... hoppas hoppas det här funkar nu !! för det är klart attd et ska bli !! =)
  • hoppfull idag

Hej! Har precis varit hos gyn och fått Pergo utskrivet. Även Primolut-Nor för att få en mens. Detta blir min första Pergokur och jag känner mig både hoppfull och lite nervös att det inte ska funka.
    Nu känns det ändå bra, bollen är i rullning och det händer något! :)

• Firran
    hoppfull idag skrev 2011-08-02 12:28:22 följande:
    Hej! Har precis varit hos gyn och fått Pergo utskrivet. Även Primolut-Nor för att få en mens. Detta blir min första Pergokur och jag känner mig både hoppfull och lite nervös att det inte ska funka.
    Nu känns det ändå bra, bollen är i rullning och det händer något! :)
    Håller tummarna för att det ska funka : ) Hjälper ju många..
  • pco
    terror skrev 2011-08-01 17:11:41 följande:
    Ja, jag åt oxå 10 dagar. Nu är jag utan tills vi ska börja utredningen. Får se om den kommer av sig själv.. vore ju roligt men så blir det nog inte.

Vad händer för dig nu när inte pergon fungerade?
    jag har varit på sahlgrenska idag för att lämna blodprov, vilket visade att jag e nedreglerad o e klar för att köra igång med menopur sprutorna imon, så om ca 2v har jag äp och sen då förhoppningsvis et :)

klart d vore kul om den kom av sig själv o man hoppas o allt, men tyvärr så blir man så besviken men jag håller tummar o så ändå för er att den ska komma :)
    Firran skrev 2011-08-02 11:46:12 följande:
    ska du börja med puregon lr nått liknande efter som pergon inte fungerade ?
    Jag ska snart börja äta primolut nor för att få mens.. den 8 onde.. sen ska jag börja med sprutor eftersom pergon inte funkade för mig heller... hoppas hoppas det här funkar nu !! för det är klart attd et ska bli !! =)
     som jag skrev till terror så har jag vart på sahlgrenska idag vilket har visat att jag e nedreglerad så imon kör jag igång med menopur sprutorna o inväntar äp till o börja med, jag e sååå nervös. Har du provat menopur tidigare?
    okej gött då e du snart igång du med :) vet du vilka sprutor du ska få?
    jaaa nu jävlar ska vi lyckas tjejer!! :) 
  • Firran
    pco skrev 2011-08-03 22:58:49 följande:
      som jag skrev till terror så har jag vart på sahlgrenska idag vilket har visat att jag e nedreglerad så imon kör jag igång med menopur sprutorna o inväntar äp till o börja med, jag e sååå nervös. Har du provat menopur tidigare?
    okej gött då e du snart igång du med :) vet du vilka sprutor du ska få?
    jaaa nu jävlar ska vi lyckas tjejer!! :) 
    Jag missade ditt första inlägg !
    Jag håller tummarna för er...

Nej jag har bara ätit tre omgångar pergo som inte hjälpte... nu ska jag börja med Puregon snart... och hoppas att jag får ägglossning av det ,,,,

Jaa ! =)

kram
  • Thulan

Hej tjejer! Hoppas också på att bli gravid 2011. Har en dotter född maj 09 som blev till spontant. Har alltid misstänkt att jag har PCO och fick det bekräftat under vår utredning i våras. Kvinnokliniken har haft sommarstängt nu så väntat har varit olidlig men nu äntligen har jag fått börja med Primolut Nor (är på dag 6 av 10) och därefter väntar mens och Pergo. Känns så skönt att vara igång!

Hänger gärna med er här i tråden. Skönt att ha några att prata med i samma situation.

• hoppfull idag

Hej tjejer! Ser att det är flera som äter Primolut-Nor här och jag har en fråga: man ska ju ta 2 tabletter dagligen i 10 dagar, ska man ta dem samtidigt el en på kväll och en på morgon? Jag är på dag 3 av 10 idag.

• Thulan
    hoppfull idag skrev 2011-08-04 22:17:42 följande:
    Hej tjejer! Ser att det är flera som äter Primolut-Nor här och jag har en fråga: man ska ju ta 2 tabletter dagligen i 10 dagar, ska man ta dem samtidigt el en på kväll och en på morgon? Jag är på dag 3 av 10 idag.
    Jag tar en på morgonen och en på kvällen. Läkaren sa ingenting om hur de skulle tas och de på apoteket visste inte men jag åt Primolut för några år sedan och då har jag för mig att jag tog en tablett två gånger om dagen så jag kör på det nu också. 

Har ni andra känt av några biverkningar? Min mage ömmar till och från, jätte jobbigt. Inbillar mig nästan att jag är gravid eftersom det känns precis som växtvärk i livmodern.
  • hoppfull idag

Jag vet inte hur det är med just Primolut men vissa hormorntabletter utsöndrar ämnen så kroppen tror den är gravid. Har iaf hört om det hos folk som ska göra IVF. När det inte har funkat så är det extra jobbigt eftersom hormontabletterna "lurat" kroppen.. Kanske kan vara därför din kropp reagerar så?

• Juliii86

Hejsan!

Jag har nyligen börjat med provera tabletterna och det är min första gång. Igår åt jag min sista tablett och idag väntar på att mensen ska komma. Är lite smått orolig över att mensen ska försvinna Obestämd
    Hur funkar det egentligen.. ska jag vänta tills jag får sin mens för att sedan räkna som dag 1 och sedan på dag 5 äta pergotime.. men om jag inte får min mens på länge.. ska jag fortfarande vänta tills jag får mens och sedan börja med pergotime? eller måste jag få utskrivet provera igen för att starta igång mensen?

Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?