• onewish

Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?

Hej! Jag är 20 år och nu har jag och min sambo startat bebisverkstaden på riktigt, efter att det senaste halvåret gått med tanken "händer det så händer det".  Men problemet är att jag har PCO och det verkar vara hopplöst att bli gravid, vi har varit i kontakt med BM och jag ska snart dit på första undersökningen. Så just nu hoppas jag verkligen att jag har ägglossning överhuvudtaget! Min mens har alltid pga av PCO:n varit oregelbunden med alltifrån 4 veckors mellanrum till 12 veckor. Det är inte det lättaste att pricka in (om den överhuvudtaget existerar) ägglossningen.. Någon mer än jag med liknande cyklar?
    Det skulle vara roligt att följas åt med andra i samma ålder som kämpar mot plusset, och puscha varandra. Dela med sig av erfarenheter, tips, råd och trösta varandra när det känns hopplöst. Hänger ni med på resan mot plusset 2011??  :)

• Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?
  • jottes

Jag är kvar. :) Men läser mest nu när det står stilla för oss då min sambo fick svar på spermaprovet att han har lågt antal spermier och måste lämna ytterligare ett prov. Och jag ska OP för cellförändringar den 30e. Så just nu känns allt bara hopplöst.

• MoaL

Jag har också PCO är 28 år och har försökt få barn i 3,5 år. Har mild form av Pco, en pärlband med äggblåsor.
    Har ätit 5 pergokurer, 3 inseminationer och en provrörsbefruktning, men inget har hjälpt. Vägde 56 kg när vi gjorde provrör men har faktiskt gått upp till 60-61, tror det är bättre att ha något kilo för mycket än för lite, får jag hoppas iallafall

• frida198004
    MoaL skrev 2011-08-15 11:27:23 följande:
    Jag har också PCO är 28 år och har försökt få barn i 3,5 år. Har mild form av Pco, en pärlband med äggblåsor.
    Har ätit 5 pergokurer, 3 inseminationer och en provrörsbefruktning, men inget har hjälpt. Vägde 56 kg när vi gjorde provrör men har faktiskt gått upp till 60-61, tror det är bättre att ha något kilo för mycket än för lite, får jag hoppas iallafall
    Hej! Usch vad jobbigt - det är din tur nu!!! Har du normala hormonnivåer förresten? Svarade du något på pergokurerna eller fick du inte äl med dem? Ska du göra ny ivf nu?
  • barreliten

Hej!
    Nu är jag tillbaka efter semestern och så är även min läkare så ikväll börjar jag med hormonsprutor!
    Spännande och skitnervöst på samma gångTungan ute
    Hoppas verkligen att detta ska funka, Pergotime gav ju inte att smack..
    Men jag har fått mens två månader i rad nu utan att behöva äta Provera så det är ju positivt!

• MoaL

frida: Jag svarade på trippekurerna. Vi ska försöka med ett frysförsök ni höst, det var 1,5 år sen vi gjorde provrör så jag håller tummarna. jag var tvungen och operera bort gallblåsan då jag fick stenar efter all östrogenbehandling :-/ Har du gjort några behandlingar?

• MoaL

Förresten, jag hade lite hormorubbningar innan men jag gick på akupunktur och fick tillbaka mensen jag inte hade haft på 1 år sedan jag slutade med p-piller Akupunkturen gjorde att jag fick bättre hormonvärde

• frida198004
    MoaL skrev 2011-08-15 12:36:04 följande:
    Förresten, jag hade lite hormorubbningar innan men jag gick på akupunktur och fick tillbaka mensen jag inte hade haft på 1 år sedan jag slutade med p-piller Akupunkturen gjorde att jag fick bättre hormonvärde
    oooo, i like the sound of that :) Jag går nämligen på akupunktur nu jag också, har gått 6 ggr och har 4 kvar så vi får se vad det för med sig! Annars har jag normala värden, normalt bmi osv med den "lilla" detaljen att jag inte ägglossar och inte får mens. Suck och stön! De har varit lite motvilliga att sätta mig på Pergo (som jag antar blir första instans) eftersom jag haft så normala värden och så, såjag har bara fått Provera. Idag ska jag dock till fertilitetskliniken och hoppas på att vi kan få ta nästa steg nu eftersom det är totalt STILTJE i skitkroppen :) Spännande med frysförsök - gjorde du akupunkturen innan färskförsöket eller efter? Om efter så har du ju nya odds! Hoppas du får ditt guldembryo!
  • MoaL

Ahh, jag gick faktiskt 30 ggr på akupunktur, blev en del pengar men vad gör man inte?
    Jag går faktiskt inte på akupunktur längre och gjorde inte det när jag skulle få tillbaka mitt embyro.
    Jag har likadant som dig att jag inte ägglossar men mens har jag ju nu.
    Får man fråga vad du väger? jag tror vikten har en stor betydelse. jag är egentligen lite "mullig" av mig men gick ner mycket när jag var i 20 års åldern. Blev lite av en ätstörning då jag tänkte på allt jag åt och motionerade. Nu väger jag ungefär 5 kg mer o har ett bmi på 22, det är nog lagom.
    Jag förstår inte varför min kropp inte reagerade på pergo, det är väl ganska ovanligt?
    Min sambo däremot har pigga och mååånga spermier så det är ju bra
    Har du några barn sedan innan?

• frida198004

å shit - 30 ggr! ja vad gör man inte? :) om det ger indikation på resultat så kommer jag definitivt att fortsätta! har bmi på 21.5 (163 cm, 57 kg) och tränar en hel del så en del av det är nog muskler. Har typ alltid vägt såhär.  Ja det verkar vara lite ovanligt - hade din läkare någon förklaring? Jag läste att insulinresistens kan göra kvinnor klomidresistenta (alltså pergotime), har de kollat insulinresistens på dig trots att du är normalviktig? Tydligen kan man vara det trots normalvikt så jag tänkte fråga läkaren idag om jag ska göra ngt sockertest för att utesluta det iaf. Tyvärr inga barn sen innan så man har ju ingen aning om huruvida maskineriet fungerat någonsin överhuvudtaget - frustrerande!

• MoaL

Jag förstår dig precis, man vet ju inte om man är kapabel till att bli gravid överhuvudtaget
    Jag tror jag har gjort alla slags blodprov, min senaste läkare som hade hand om mig ang gallblåsan hade gjort ett test där han sa att min socker var bra?! kan det vara samma? Hur länge hade ni hållt på o försökt?
    Är du född 80? Jag håller tummar o tår för dig att det ska funka, man vill inget hellre än att bli gravid så jag hoppas verkligen att vi båda blir det Hur länge har du varit utan mens?

Svar på tråden Vägen mot ett plus (trots PCO:n) 2011?