• puss

får era barn leka med vapen?

I am a fast maschine I keep my motor clean
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 12:32
    Vattenpistoler räknas också.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden får era barn leka med vapen?
  • Serahjay

Jag tycker det är lika dumt att uppmuntra barn att det är häfftigt och roligt att använda vapen som det är att "röka" chokladcigaretter. Världens sämsta uppfinning om ni frågar mig.

• Tonårsmamman1
    Starkast skrev 2011-07-03 09:49:49 följande:
    När vi blev föräldrar hade vi visionen att våra barn ALDRIG skulle leka med vapen. Det fanns verkligen inte på vår lista över accepterade leksaker.

Men allteftersom de växte fick vi ändra på detta då de ändå kan se vapen i precis allt och i väldigt många lekar ingår det.
    Det första köpta var en vattenpistol. Sen har det tillkommit i olika former. Sen är det lasersvärd, vanliga svärd, Knallpulverpistoler, gevär, pilpåge, vanliga kastpilar. Säkert fler saker.  
    Jag tror de flesta är som du innan de får barn, vi vuxna vet ju vad krig innebär. Men jag tror faktiskt inte att 5-åringar sätter sina lekar med olika typ av vapen i samband med verkliga krig, det är ju bara biten med pangandet som är kul att leka. Allt annat som ingår i ett verkligt krig (våldtäkt mot kvinnor och barn, tortyr, osv) finns ju inte på deras karta.
  • puss
    Serahjay skrev 2011-07-03 09:56:39 följande:
    Jag tycker det är lika dumt att uppmuntra barn att det är häfftigt och roligt att använda vapen som det är att "röka" chokladcigaretter. Världens sämsta uppfinning om ni frågar mig.
    det är ingen som frågat om det, bara så du vet.
    I am a fast maschine I keep my motor clean
  • Starkast
    Eisa skrev 2011-07-03 09:38:46 följande:
    Klart jag inte TROR att han blir mördare för att han leker med vapen. Det är bara principen. Varför ta vidriga ting och göra leksaker av dem? Skulle krig vara ROLIGT? Krig är enbart elände. Varför inbilla barnen nåt annat?
    Fast det är stor skillnad på verklighet och fantasi.
    Det är den grejen vi vuxna måste kunna skilja på. För barnen är det just en lek och ingenting annat, medans vi vuxna är präglade av riktiga krig och automatiskt lägger man ihop dom fast det är två helt skilda saker.

Och tänker man efter finns det många, många saker barnen leker som i verkligheten kan kopplas ihop med något helt annat.
    Ta exemplet att de har en tiger som gosedjur. I verkligheten är det verkligen inget mysigt gosedjur utan man blir garanterat en god middag istället.   
  • Eisa
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-03 09:48:12 följande:
    OK principer. Då gjorde jag nog fel när min dotter var liten och ville klä ut sig till prinsessa, jag är ju emot monarkin. Då kan man ju inte låta sitt barn leka prinsessa eller hur.
    Men krig orsakar massa mer elände än postkontor och monarkin gör. Nu tycker jag att ni spelar lite dumma
  • Serahjay
    puss skrev 2011-07-03 09:59:03 följande:
    det är ingen som frågat om det, bara så du vet.
    Frågat vadå?
  • Eisa

Vore det okej för er om barnen lekte med en Hitlerdocka t.ex.? De kommer ju inte bli Hitler för det.

• tahira
    Eisa skrev 2011-07-03 10:05:49 följande:
    Vore det okej för er om barnen lekte med en Hitlerdocka t.ex.? De kommer ju inte bli Hitler för det.
    Vår son var på ett kalas där alla fick med sig tyska och brittiska soldater i sin party bag. 
  • Eisa
    tahira skrev 2011-07-03 10:09:49 följande:
    Vår son var på ett kalas där alla fick med sig tyska och brittiska soldater i sin party bag. 
    Ok men det var ej Hitler.
  • BymBym

Det skulle vara ok. Själv lekte vi lekar som krig (med kulsprutor och bazookas) och knark där vi silade sand och packade i små påsar när vi var små

Jag är idag en normal människa som aldrig trott att krig är kul. Även om bilden av krig var en aning, eller rätt mycket, romantiserad.

Svar på tråden får era barn leka med vapen?