får era barn leka med vapen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 12:32Vattenpistoler räknas också.
eller en död kanin.
Jag gillar det inte men nu har sonen en vattenpistol.
Vattenpistoler ser jag ingen fara i. Blomspruta eller vattenpistol ger samma effekt. Däremot skulle jag själv inte köpa hem leksakspistoler eller låta sonen sikta på någon med ett. Men jag skulle inte få dåndimpen om han lekte att han sköt låtsasbovar med leksakspistol hos en kompis. Jag minns själv, som fredlig tjej, att vi lekte vapen med alla möjliga prylar. Uppstod behovet så hittade vi på att en boll var en granat och en pinne pistol. Så leken finns kvar. Däremot lärde jag mig hemifrån (eftersom mamma bar vapen i tjänsten ett tag och pappa tävlingssköt) att man ALDRIG lekte med riktiga vapen, eller siktade direkt på någon med riktigt vapen eller skrämdes med låtsasvapen som någon kunde missta för riktigt. Där var det nolltolerans. I gengäld lärde jag mig skjuta tidigt och fulkomligt indoktrinerades av hårda regler vid vapenhantering inkl rengöring efteråt. Aldrig att jag fick hantera vapen utan förälder med eller veta var vapenskåpets nyckel fanns. Jag blev därmed även uttråkad av krigslekar rätt tidigt. Men att helt förbjuda det gör ingen större skillnad. Däremot måste man tidigt lära barnen att inte göra illa någon på riktigt, slåss eller binda fast någon vid ett träd och lämna någon där... Det är skillnad på lekar och farliga lekar!
Jo enkle pistoler och vattenpistoler. Sonen 7 år har ägt ca 3 st. Det viktigaste är att de inte låter. Hatar alla låtande leksaker. Har har varit så där intresserad. Pinnpistoler har han gillat mer. Men även med pinnar har vi regeln att man aldrig siktar mot någon människa.
Svårt att svara, vissa är bättre än andra. Jag har inga problem med svärd som känns mer som en artform än ett vapen och vattenpistoler är okej eftersom jag tror inte att han associerar det till vapen (har autism) men sådana som kändes mer som vapen där det var uppenbart att man ska döda folk med... njae. Typ laserdome och sådant skulle vara okej också.
Nej , inga leksaksvapen här hemma. Pistoler och gevär är tävlings och jaktredskap här. Vilket i och för sig har lett till att dottern är helt ointresserad av allt vad vapen heter.
Vad andra har för leksaker hemma kan jag inte styra över och finns det leksaksvapen hos en kompis så gör det.