• puss

får era barn leka med vapen?

I am a fast maschine I keep my motor clean
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-03 12:32
    Vattenpistoler räknas också.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden får era barn leka med vapen?
  • Starkast
    Eisa skrev 2011-07-03 10:05:49 följande:
    Vore det okej för er om barnen lekte med en Hitlerdocka t.ex.? De kommer ju inte bli Hitler för det.

Jag tycker den frågan är likadan som postkontoret fast tvärtom.

Svar är därimot svårt då jag aldrig sett att det finns några Hitlerdockor.
    Men när man tänker efter kan vissa krigsrolllekar vara lite "Hitlerlika" ibland. Så mitt svar blir nog likadant där att det är vi vuxna som måste lära oss att skilja på verklighet och fantasi.
    Hitler var ingen trevlig person, precis som det inte är alls trevligt att möta en tiger.
    Men barnens lek baseras på fantasi, de är inte verklighry.

• Hannah76

Måste svara: "ja, men jag gillar det inte", eftersom de båda har vattenpistoler.

• Eisa
    Starkast skrev 2011-07-03 10:31:08 följande:

Jag tycker den frågan är likadan som postkontoret fast tvärtom.

Svar är därimot svårt då jag aldrig sett att det finns några Hitlerdockor.
    Men när man tänker efter kan vissa krigsrolllekar vara lite "Hitlerlika" ibland. Så mitt svar blir nog likadant där att det är vi vuxna som måste lära oss att skilja på verklighet och fantasi.
    Hitler var ingen trevlig person, precis som det inte är alls trevligt att möta en tiger.
    Men barnens lek baseras på fantasi, de är inte verklighry.

Så det är alltså okej att leka med exakt allt, så länge det bara är fantastier.

Hmm, jag håller inte med.
  • Tonårsmamman1
    Eisa skrev 2011-07-03 10:05:49 följande:
    Vore det okej för er om barnen lekte med en Hitlerdocka t.ex.? De kommer ju inte bli Hitler för det.
    Nu finns ju inga Hitledrdockor eller Stalindockor osv. Jag skulle inte tycka att det är OK, där går gränsen för mig.

Men krigsleksaker ute i affärerna är ju allmänna, de är inte gjorda efter verkliga krig, och jag tror inte att barn är så insatta i krig att de vet hur de ska leka Spanska Inbördeskriget t ex.

Barn leker krig för att de gillar att panga, vara onda eller goda, de försöker inte efterlikna krigets alla fasor.

Man behöver inte introducera leksaksvapen till sina barn om de inte efterfrågar det, men man behöver inte heller sätta sig emot om de vill leka krig hemma hos kompisar eller så. Sunt förnuft gäller, som i allting annat.
  • Serahjay

Har kommit till underfund nu att man får nog ta det med en nypa salt. Bara för att vi tänker det värsta betyder det inte att barnen gör det. Dom är inte på samma nivå av tankesätt som vi. Dom har inte upplevt samma sakersom vi. Det är bara lek för dom.

• MrsKnapa

Inga vapen finns här hemma, är vi hos någon som har så säger jag ifrån direkt att dem inte får leka med det och varför etc, påminner dem om vad vapen gör tex krig etc.. Jag har 3 killar minsta är visserligen bebis men samma kommer gälla honom. Dem större vet nu mera att de är olämpligt och respekterar de!!!

• anne h
    puss skrev 2011-07-03 09:15:37 följande:
    Japp, de leker med AK5 nästan varje helg, de tre äldsta
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Buster78
    MrsKnapa skrev 2011-07-03 10:58:36 följande:
    Inga vapen finns här hemma, är vi hos någon som har så säger jag ifrån direkt att dem inte får leka med det och varför etc, påminner dem om vad vapen gör tex krig etc.. Jag har 3 killar minsta är visserligen bebis men samma kommer gälla honom. Dem större vet nu mera att de är olämpligt och respekterar de!!!
    så dina barn får inte ens ha vattenkrig nu på sommaren när det är som varmast??
  • Törnrosa

Fick svara ja, men jag gillar det inte. Fast egentligen ska det vara Ja, men under begränsade former. De får inte sikta på människor/djur och inte leka med dem utomhus, förutom vattenpistoler. Men det är väldigt sällan de leker med vapen.

Svar på tråden får era barn leka med vapen?