• amanda h

Favoriträtt UK?

Ni som bor i UK - vilken är er favoriträtt? Alltså en rätt som inte är så vanlig i Sverige, t.ex shepards pie, cottage pie, mice & tatties, haggis? :p Skulle vara så kul att höra (och kanske få lite inspiration haha).

• Svar på tråden Favoriträtt UK?
  • MamaPapa
    amanda h skrev 2011-08-19 00:08:31 följande:
    Blir så himla hungrig när jag läser den här tråden haha, det blir ju nästan som middags-tips :D Just nu känner jag mig väldigt sugen på fish & chips med mushy peas och vinäger :(

Jag saknar verkligen choritzo och falukorv, jag ser att många skrivit att dom gillar brittisk korv (ge mig tips på god korv btw), men häromdagen gjorde jag korv stroganoff med den här korven som jag tyckte såg mest normal ut. Usch fick slänga hela rätten =p Smakade ju kattmat, korven var ju helt lös även om jag stekte den tills den var bränd! Var förvånad att jag inte blev matförgiftad!

Nåt mer jag saknar med Sverige är chips, dipp, skaldjur (här hittar man varken räkor lr kräftor) och lakrits. Allt annat hittar man ju på Ikea, men dit åker man ju inte varje dag. Men känns som att ju längre man bor här, ju mer börjar man älska brittisk mat. När jag flyttade hit när jag var 19 så rynkade jag på näsan när jag såg menyerna på pubarna. Men nu har man beslutsångest! :D
    Räkor: Min Tesco har räkor med skal på som smakar "som riktigt". Finns i större paket i en liten frysbox brevid den färska fisken. Min lokala fiskhandlare har också det. Sainsburys har små paket räkor med skal på bland den färska fisken.
    Kräftor: Har jag vissa år kunnat inhandla på IKEA för typ fem pund kartongen - frysta Pandalus.
    Lakrits: Panda sötlakrits hittar man bland "hälsokost" / "naturpreparat" på stormarknaden, eller på sådana där affärer som säljer nötter, godis, kryddor, hälsokost. Catherine Wheels smakar helt ok.  Jag hittade också i en godisaffär att de hade saltlakrits! Det var en renodlad affär och jag tror det såldes som holländsk lakrits och det fanns salt och "dubbelsalt" och finsk salmiak.

Lustigt det där med saltlakrits förresten - jag hade STOR saknad de första åren. Numera föredrar jag nästan sötlakrits - typ Ponterfract cakes o dyl. som man hittar i mataffären.
  • YokohamaNr2

Jag har fortfarande efter 15 ar stor saknad efter salt lakrits min kara svarmor som vet om detta hittade dock en dansk variant av turkisk peppar pa lidl!!! Precis samma oj vad gott det var hon bor i belfast sa jag har inte undersokt lidl har i london, mitt narmaste ar tottenham eller enfield sa jag har undvikit de omradena ett tag

Kopte forovrigt kraftor igar pa ikea, kostade £7.65 nammy nammy

• Lenora

Vill bara tipsa om Morrisons Lions Liquorice Gums för er som bor i England och saknar saltlakrits. Det är inte riktigt lika bra men ganska så nära.

Yokohama, vad hette den som du fick från Lidl? 

• Daeminimon

Funderar på att börja dagen med en bacon barm... Mmm...

• cookiedoh

en svensk som har gatt for irland istallet for england. Lidl har en korv som e valdigt lik falukorv, tycker inte om falukorv direkt men jag har provat denna a den e valdigt lik.

• YokohamaNr2
    Lenora skrev 2011-08-20 00:42:20 följande:
    Vill bara tipsa om Morrisons Lions Liquorice Gums för er som bor i England och saknar saltlakrits. Det är inte riktigt lika bra men ganska så nära.

Yokohama, vad hette den som du fick från Lidl? 
    Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet men påsen var blå och jag tror att det stod Danish på den ganska stort, annars hade jag inte kommit ihåg att det var danskt lakritsen inuti var exakt likadan som vanlig turkisk peppar
  • Riley

Lite OT men vet inte vart jag skall fraga annars...

Finns det en UK foraldragrupp har pa FL? Kan inte hitta ngn. Tror att det fanns en for ett par ar sen?

Eller ar det vart att starta en?

Och for att halla mig till amnet sa alskar jag Sunday Lunch och har precis arvt en slow cooker av svarmor dar jag tillagar notkott och det ar himmelsk gott. Funkar bra for risgrynsgrot med.

Tar garna emot slow cooker recept om ngn har dem

• MamaPapa

Riley - tror inte jag sett någon sådan grupp - vore kul om du startade en.
    Jag har ingen slowcooker - har länge sneglat på dem men är lite tveksam då de tar en del plats och att det är typ en sån grej som man tröttnar på efter ett tag.
    Annars gör jag ganska mycket slowcooking själv i gryta eller ugn. Ett av mina absoluta favoritrecept är en lammbog som ska sitta ca fyra timmar i ugnen. Det kommer från Jamie Oliver och finns på hans websida (kan inte länka från mobilen). Det heter något med "smashed veg and greens" i titeln har jag för mig.

• Daeminimon

Fleischwurst från Tesco smakar som en kryddig falukorv!!! Vi har precis åtnjutit den med potatismos och smörstekta zuccinin! Filibabba!!

Svar på tråden Favoriträtt UK?