• Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?
  • Mariohn
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:00:04 följande:
    Gå i koppel?? Katter är inte ens till för att gå i koppel... stackars dem. De ska få springa fritt.
    Jag tror att det är mer bekvämt att gå långa trygga promenader än att bli påkörd, misshandlad, attackerad och allt annat skit som katter till oansvariga katthatare utsätter sina djur för. 
  • såffan
    MammaBella skrev 2011-07-07 11:37:22 följande:
    Om det var rätt eller fel att avliva katten det kan jag inte bedömma. Var ju ganska skralt med detaljer i artikeln om vad som hänt MEN inte ska väl polisen skjuta katten. Ska den avlivas ska det ju vara på riktigt sätt med en vetrinär!
    fast vilket är egenlitgen bäst för katten? Att få dö på plats så fort som möjligt, eller att fångas in av okända männiksor, stuvas in i en bur, köras till veterinär och där bli fasthållen och avlivad?
  • La Lola
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 13:58:54 följande:
    jag tycker det verkar som om det finns mycket katthatare här i tråden! Katter har precis lika mycket värde som nåt annat husdjur men tyvärr så verkar det inte vara så i mångas ögon. Helt sjukt!
    Älskar man verkligen sin katt om man släpper den vind för våg o låter den riskeras att utsättas för motorfordon och djurplågare?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Mariohn skrev 2011-07-07 14:02:43 följande:
    Jag tror att det är mer bekvämt att gå långa trygga promenader än att bli påkörd, misshandlad, attackerad och allt annat skit som katter till oansvariga katthatare utsätter sina djur för. 
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Millan83

Min spontana undran är de om de kollar om den var chipmärkt... Våra katter är innekatter, har inget halsband eller tatuering men är båda chipmärkta! Hoppas verkligen att de kollat chip också, annars ska de faaaan brinna i helvetet!!

Har bara läst TS och någon i tråden kanske har svarat på min undran, men det framgick inte av artikeln... 

• Sömnstörd
    Agnes mamma skrev 2011-07-07 14:00:04 följande:
    Gå i koppel?? Katter är inte ens till för att gå i koppel... stackars dem. De ska få springa fritt.
    Precis som hundar, det är ingen skillnad där.

Tur för världen att det finns bakåtsträvare som du annars hade vi andra ingen att diskutera med.
  • Agnes mamma
    Pleco skrev 2011-07-07 14:02:05 följande:
    Jag tror inte att så är fallet, men kattägare bör väl ha lika mycket ansvar som hundägare. Nu skadade katten en människa, var inte id-märkt och dessutom aggressiv. Hade det varit en hund så hade ingen höjt på ögonbrynen, varför ska det vara skillnad för katter? Som Mariohnym skriver kunde katten lika gärna klöst ut ögonen på ett barn.
    ja det hade varit fruktansvärt om det hade hänt. Det håller jag med om. Min dotter är på våra katter stupalöst när hon är här. Den ena katten går och gömmer sig och den andra säger ifrån genom att väsa och fräsa om det går för långt. Hon har rivit henne på handen eller armen men hon skulle aldrig gå så långt så att hon hade klöst ut ögonen på henne. Sen vet  Agnes oxå när katten är trött på henne så då låter hon henne vara ifred.
    Vad jag menar är att katter klöser inte utan anledning. Det kan hända att den blev rädd för nånting. Sen kan jag väl oxå intyga om att ett halsband på katten hade varit det bästa i det här fallet för att visa att den tillhör någon.
  • Sömnstörd
    Millan83 skrev 2011-07-07 14:05:03 följande:
    Min spontana undran är de om de kollar om den var chipmärkt... Våra katter är innekatter, har inget halsband eller tatuering men är båda chipmärkta! Hoppas verkligen att de kollat chip också, annars ska de faaaan brinna i helvetet!!

Har bara läst TS och någon i tråden kanske har svarat på min undran, men det framgick inte av artikeln... 
    Skulle inte tro det det är därför man rekommenderas att även märka katten på ett mer synligt sätt.
    Vad tror du själv? Att polisen förutom all utrustning de har även tar med sig chipavläsare?
  • Smukke

Min första tanke var att på bilden syns inget halsband, katten var inte öronmärkt så avlivning får man desvärre göra då.
    Jag har själv två katter och jag får ta mitt egna ansvar ang. dessa. Ska dom ut så är det halsband och öronmärkning som gäller. Inget annat.

Ännu en AB snyfthistoria. Har folk inget bättre för sig? Och har du haft katten i 11 år så kanske du vill se till att allt är regelrätt innan du släpper ut den.

• Agnes mamma
    La Lola skrev 2011-07-07 14:00:52 följande:
    Stackars hundar som måste gå i koppel också.
    Jaså?
Svar på tråden Var det rätt att skjuta katten?