Inlägg från: Diabetikern Jojo |Visa alla inlägg
  • Diabetikern Jojo

Syjunta för gravida!

Alla gör så fina saker - det är verkligen inspirerande att se allt!

Ikväll gjorde jag ett första försök att sy en body! Jag har ritat av mönstret, från en som jag köpt tidigare, på bakplåtspapper och sedan knåpat ihop den! Jag blev rätt nöjd tills jag höll de båda mot varandra och kom på att jag glömt klippa med sömsmån längs med ärmarna så de är lite smala! Men det kommer jag justera till nästa gång! Min mamma har säkert rätt i att det finns så många fina och billiga bodys att köpa - men det är ju kul att ha sytt en själv! Tyget är kanske inte det roligaste men jag ville inte "offra" mina finaste tyger ifall jag inte skulle klara av att sy den!

Jag måste fråga er som syr mycket av trikå - vad gör ni med spillbitarna? 

Jag har förresten ett tips till er som använder tryck-knappar men har svårt att slå i dem för att underlaget är för mjukt! Jag har ett flackjärn som är 10*10cm som jag använder när jag stansar tags till smycken - det var helt perfekt att ha som underlag!

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo
    Fick tid i förmiddags medan barnen sov och sydde då en "korrekt" body där ärmarna inte blev för smala! När jag lade den mot min köpte så hade de nästan exakt samma mått så jag blev väldigt nöjd! Den har ju lite roligare tyger än den lila dessutom! Skrattande

• Diabetikern Jojo

Jag vill sy shorts som ser ut lite såhär som på bilden från Kappahl (ballong-aktiga) fast i trikå och med mudd! Mudden är ju lite lättare att ta ut mönster på men hur ska jag göra med det andra? Ska jag bara rita av ett par byxor och sedan bredda dem i sidorna eller bredda "i båge" om ni förstår hur jag menar!?

• Diabetikern Jojo
    jmynt skrev 2013-05-20 11:08:44 följande:
    Rita av ett par vanliga byxor och bredda hela benen en aning, sen är det bara att fålla o dra i resår.

Tack! Glad
  • Diabetikern Jojo
    weasley skrev 2013-05-20 11:57:26 följande:
    jmynt - det här mönstret använder jag till mina dregglisar, tycker det blev jättebra (fillar att de ser ut som scarfs och inte bara haklapp liksom). Jag gjorde mina utan sömsmån för de är ganska stora..
    darlingdearesthome.blogspot.se/2011/09/monste...

Vilken bra modell! Jag har gjort mina liknande men utan att övre tyget är större för jag visste inte hur jan skulle få ihop det! Flört
  • Diabetikern Jojo

Jag behöver lite hjälp av er som sytt egen skötbädd!

Jag tänkte sy sömmar som underlättar vikningen - ska jag sy dem genom hela eller endast genom bakstycke och fleece? Går det bra att sy genom vaxduken?

• Diabetikern Jojo
    weasley skrev 2013-05-24 22:06:33 följande:

Efter mycket om och men, trassel, ilska och till slut en helomvändning på mönstret så blev den klar! Rn liten hattifnattkompis i fickan också som hänger fast i ett band (men går att ta loss om man vill). 

Sååå fin! Jag håller själv på med att knåpa fram ett mönster på en klänning - men det går långsamt! Vill göra den lite hängsle-aktig men sen vill jag ha något mer som du har lite spets på din! Jättefint!

Jag hade då liknande problem när jag skulle sy en bodysuit! Attans vad jag svurit och stuckit mig, tråden har trasslat sig, det har tagit sjukt lång tid och jag har fått ändra mönstret och sedan gjort en till! Den lila gjorde jag först med helt framstycke och helt bakstycke med "utfyllnadslapp" vid baken! Detta gick sådär även om den ändå funkar så när jag gjorde den blåa så är bakstycket två delar och det blev mycket bättre! Dessa är perfekta att ha när det är varma dagar - T-shirt och shorts i ett!

Testade att sy shortsen också - det gick superlätt men de blev inte så pösiga som jag hade velat men det kan jag justera till nästa gång men den blev inte mönsterpassningen så bra heller men det får väl också bli till nästa gång!  

• Diabetikern Jojo

Blev färdig med min skötbädd också! Inte så snyggt gjort med kantbandet men jag orkade bara inte asa fram strykbrädan så det fick bli som det blev! Den är ca 50*70cm vilket är lika stort som den vi har på skötbordet - jag ville ha en lite större som täcker under hela barnet! Utsidan och kantbandet är samma tyger som jag använde till blöjfodralet och sen är det en vaxduk på insidan! Sydde "hjälp-sömmar" genom utsidan och de två lagren fleece inuti för att underlätta vikningen men inga sömmar på vaxduken för jag tänkte att då kan ju smuts fastna där!

• Diabetikern Jojo
    Aileen Allannah skrev 2013-05-26 14:07:41 följande:
    Wow! Jättejättesnyggt! Jag borde faktiskt sy mig ett underlägg, det har jag saknat i snart tre år...

Tack! Haha... ja det var inte så svårt som jag trodde! Jag har en idé till för en skötdyna men som ska sitta fast med delbar dragkedja i ett blöjfodral så att man har "allt-i-ett" typ när man snabbt bara ska till BVC eller liknande! Får fila på det lite men vet nästan exakt hur jag vill göra det!
Svar på tråden Syjunta för gravida!