Inlägg från: Diabetikern Jojo |Visa alla inlägg
  • Diabetikern Jojo

Syjunta för gravida!

Engladprick - Nä jag ritade av en body jag hade i stl 68 (både body och bodysuit) och sen har jag förstorat den för större storlekar. Ärmen var rätt enkel att korta! Men jag tror bodyn hade mått bra av att breddas lite nertill så blöjan får plats ordentligt! ;)

• Diabetikern Jojo

Engladprick - Jersey/trikå är ju bra till bodys och byxor - eller egentligen till allt för det är ju mjukt och elastiskt! Men man måste sy med elastiska sömmar och det finns ju på alla maskiner tror jag! Lite stelare tyger kan man ju göra blusar/skjortor/byxor/klänningar av men bodys går nog inte så bra!

• Diabetikern Jojo

-----
    -----
    -----

Den här sömmen med tre sådana här rader/kolumner är elastisk raksöm!

_/\_/\_/\_

Den här är också elastisk och blir raksöm och sicksack i ett - jag kör den på dreggellapparna!

Jag vet inte vad skillnaden är riktigt på Jersey och trikå - när jag beställt har det varit samma sorts tyg! Är inte interlock en sån maskin som är speciellt anpassad att sy elastiska tyger och som "klipper" samtidigt?

• Diabetikern Jojo

Nu har våra töser blivit 5 månader och dem snurrar och vänder sig och tränar krypteknik - den ena kommer sakta men säkert framåt och den andra snabbt bakåt! ;) Vi har haft en madrass på golvet men nu när dem tar sig nedför kanten hade velat ha en lekfilt istället! Vad ska jag ha för fyllning? Eller ska man lägga i ett täcke? En väldigt tunn skummadrass?

• Diabetikern Jojo

Jmynt - Kan du inte bara förminska ett mönster från storlek 50? Du kan ju mäta hur mycket större 56 är än 50 och sen förminska 50 med samma skillnad så borde det bli 44 och sen ännu ett steg för 38!?

Vi beställde två 3-pack bodys från ellos att ha med till BB men det som skulle varit stl 44 var mer 38 och det som var 50 var mer 44! Stl 38 är sååå smått men passade vår lilla tös alldeles perfekt! Hon vägde ju bara drygt 2 kilo!

• Diabetikern Jojo

Fiamedbarn - De flesta "vanliga" maskinerna har elastiska sömmar som du kan sy trikå med! Min mamma syr en massa och tyckte att om jag skulle ha en overlock-maskin så borde jag gå en kurs för att kunna hantera den! Så jag nöjer mig med den jag har som verkligen inte är ngt speciellt men som syr vissa elastiska sömmar som jag använder mig av; främst den här:
    | | |
    | | | och den här _/\_/\_/\_
    | | |

Den första är en elastisk raksöm som jag brukar ha när sömmen syns typ på kantband eller vid vikt tyg i ärmslut! Den andra sömmen är som raksöm och zickzack i ett och den har jag på insidan av plagget när jag syr ihop delarna eller som dekorativ söm på dreggellappar! Man ska bara tänka på att ha raksömsdelen in mot plagget så att inte zickzackspetsarna sticket fram när man vänder plagget rätt!

• Diabetikern Jojo

Booshiboo - Jättefina byxor! Min mamma hade köpt ett nummer av Ottobre till mig nu undrar om det är samma (har inte fått det än)! Är det blommiga tyget en trikå?

• Diabetikern Jojo

Weasley - Shit! Stressa inte för mycket bara! Tyget med svampar och hjärtan - vart är det ifrån? Är det vanligt bomullstyg eller trikå?

Svar på tråden Syjunta för gravida!