Inlägg från: Diabetikern Jojo |Visa alla inlägg
  • Diabetikern Jojo

Syjunta för gravida!

Weasley - Och jag som är den enda människan utan Facebook typ! Haha... Kanske kan få sambon att beställa! Kan bli några fina mössor och någon body eller klänning! ;) Är den av tjockare eller tunnare kvalitet? (Med tjockare menar jag typ jofotex trikåtyger om du beställt därifrån)

• Diabetikern Jojo

Vad bra! Ja jag får nog göra det - blir så glad när man hittar lite annorlunda trikå-tyger så att det inte bara blir moln och stjärnor! Jag beställde från ett ställe som hade många annorlunda mönster men den trikån var så tunn, så tunn! Det går ju bra till sommarplagg men kan bli lite väl tunt till vintern!

• Diabetikern Jojo

Jag har nog frågat innan men nu ska jag ta tag i mig själv och sy två sittdynor till tvillingarnas vagn! Vad ska jag ha för stoppning? Skumdyna - var kan man få tag i det? Vadd - vad för slags i så fall och var kan man få tag i det? Två lager fleece?

Jag har gjort ett eget mönster efter vagnen men vill ha hjälp att komma vidare! Gärna inköpsställen på nätet!

• Diabetikern Jojo

Kickioh skrev 2013-07-22 23:03:57 följande:

Superfint alltihop weasly! :) Ååh vad jag önskar nu sen man fick barn att jag var duktigare på att sy! Har alltid varit en träslöjdare annars men nu faktiskt börjat sy lite och det är lika spännande varje gång :P

Haha... ja tänk om man kunde snickra ihop barnkläder! Jag är mer åt det händiga hållet och har alltid varit med pappa när han byggt något eller lagt golv eller tapetserat! Jag har nog egentligen inte tålamod att sy för det är mycket pill tycker jag! När man snickrar är det mäta, markera, såga/spika/skruva... typ hahaha! Men när man syr ska man först klippa ut efter mönster, vika, nåla, sy, nåla igen, sy igen, fästa trådar...

Kanske därför jag dragit ut på det men idag har jag iaf avslutat två gamla projekt samt gjort klart två nya projekt! De gamla projekten är den röda bodyn i stl 68 (som snart är för litet) och den röda klänningen som är i stl 80 som jag gjort helt efter eget mönster ritat på fri hand! Jag hade tänkt ha det gröna tyget i midjan också som ett band men kunde inte få det så som jag ville ha det så jag struntade i det och nöjde mig med en rosett! Sen gjorde jag en långärmad body i stl 74 i orange klöver med marinblå snedslå! Mössan var ett test av ett mönster som också det var gjort på fri hand - jag gjorde en vänd mössa helt i trikå i vintras men vill ha en mössa som är varmare och som täcker öronen så denna är trikå på utsidan men fleece på insidan! Dölätt att göra men den blev för liten för den passar redan nu! Hahaha... Har dock förstorat mönstret till två storlekar till så det blir nästa projekt!

Typ 1-diabetiker! Mamma till enäggstvillingar 2013-01-03!
  • Diabetikern Jojo

Kickioh - Jag drog mig jättelänge från att sy kläder men hittade två elastiska sömmar som jag är bekväm med på min maskin och sen hittade jag trikåsnedslå på Bibbis textil! Jag har gjort ett plagg där jag gjort kanten helt själv men det tog sjukt lång tid - och jag som blir så otålig! ;) Mina sömmar är varken jätteraka eller superjämna men när man väl testat sy på trikå så märker man att det inte är så farligt! Mina barn bryr sig ju ändå inte hur sömmarna ser ut!

• Diabetikern Jojo

Aprilbebisen - Har köpt mina på stoffochstil.se men silverfärgade! Tror de hade svartmetallic också och sedan med hel kappa i silver, pärlemor mm. Den i pärlemor var sån "6 för ..." men det fanns andra i storpack!

Oliviaz - Typ canvaz är ju ett lite kraftigare tyg! Jag köpte gardinen Unna hos Jysk för att ha på ena sidan av mina sittdynor till vagnen och det var rätt kraftigt tyg! jysk.se/fonster/fardigsydda-gardiner/barnmotiv/gardin-unna-2x140x160cm-lila

• Diabetikern Jojo

Med tanke på mina sittdynor så hade jag velat ha ett trikåtyg på ena sidan och tänkte stryka på ett bomullsmellanlägg för att göra det mer rigid - tror ni det funkar/blir bra?

• Diabetikern Jojo

Nu behöver jag verkligen hjälp! Håller på med sittdynorna till töserna men har stött på patrull! När jag syr så flyttar sig tyget så att det blir stora veck i tyget osv! Hur ska jag göra för att undvika detta? Vilken söm och trådspänning?

Ska tillägga att det blev många lager i dynan! På "sommarsidan" har jag ett trikåtyg som jag strukit på vliselin på baksidan för stadga! Jag har sedan mellanlägg och på "vintersidan" har jag ett kraftigt bomullstyg med fleece direkt bakom! Är det omöjligt att få allt snyggt?

Har en massa sprättande framför mig nu... usch... får ta det imorgon...

• Diabetikern Jojo

Sötare - Jaha ja det kan jag ju kanske göra! Gjorde ett annat försök som jag håller på att sprätta... igen... jättetrött på att sprätta nu! Tack för tipset - ska testa det på nästa försök!

• Diabetikern Jojo

Tulip79 - Jag är i startgroparna att sy åkpåsar till våra tvillingar! Är det ngn speciell anledning till att du valt spjälsängstäcket? Tänker att det kan vara för litet och för dyrt!? Nu bor jag i Skåne så vi har lite varmare på vintern men jag köpte två av de billigaste vuxentäckena på IKEA, manchestertyg till utsidan och bomullstyg till insidan! Blir det en riktigt riktigt kall vinter så kan man alltid komplettera med en filt!

• Diabetikern Jojo

Tulip79 - Jag har tagit ett smalspårigt enfärgat från Stoff o Stil men det ska finnas fina mönstrade också så jag hade nog googlat "mönstrad manchester" och se vad som ploppar upp! ;)

• Diabetikern Jojo

Jag tror att problemet med åkpåsar är att redan vid 500:- så känns det dyrt! Köper du en i butik så uppfyller den vissa krav; värme, vind, dragkedja, goretex osv. Ska man göra en sån själv så blir materialet rätt dyrt och då måste man ta rätt bra betalt för att det ska löna sig! :/ De är jättefina men jag håller nog med Katja att det lönar sig bättre med mindre saker! ;)

• Diabetikern Jojo

Jag var lite mer aktiv här i min förra graviditet men fick då tvillingar och till slut fick jag inte sytt något alls! Nu väntar vi ett småsyskon och jag tänkte börja sy upp alla mina tyger som jag hann köpa sist!

Tvillingarna ska nu börja med stl 98 och jag vill sy lite nattlinnen till dem! Töänkte helt enkelt rita av en t-shirt och sen bara förlänga den lite utåtsvängd! Vill nog sy i stl 104 så de kan ha dem längre! Någon som vet hur långa ungefär de bör vara?

• Diabetikern Jojo

TyckOmMig: Är de mycket prematura? Ligger de på Neo eller har ni fått komma hem?

Jag sydde som mest till mina tvillingar när de var 2-3 månader gamla och fortfarande sov middag flera ggr per dag! Sen när de bara sov 1-2 ggr per dag så hann jag inte alls för det var mycket annat som behövde fixas och sen egen vila som var så viktig! :/

• Diabetikern Jojo

TyckOmMig: Oj tre tvillingpar!? Hatten av för dig/er! Jag tyckte det var jättetufft att få tvillingar som första barn men nu är de 2,5 år och vilken dag som helst kommer lillasyster! Våra tvillingar är enäggs så det var slumpen och inget vi har i släkten!

Jag behöver sy långärmade t-shirts och nattlinnen till stora tjejerna - har väldigt många tyger över sen tjejerna föddes så vill gärna börja sy upp tygerna nu! Sy lite nytt till lillan också! Just nu är jag dock väldigt höggravid och har kräkt mig igenom hela graviditeten så änsålänge har jag inte fått sytt något alls! :/

Svar på tråden Syjunta för gravida!