• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • zauzz

Till sist har jag sytt färdigt babynestet jag började med i somras.  Glad

Funderade länge på hur jag skulle montera ihop det, för jag ville att det skulle vara enkelt att demontera och tvätta

Dynan är av polyeterskum från tygaffär, 4 cm tjock och har ett innerfodral av plastad frotté
    "Korven" är fylld med stoppning från 3 st billiga ikea-kuddar och har även den ett innerfodral av plastad frotté.
    Yttertyget är bomullsflannell, hur mysigt som helst.
    Korven och dynan sitter ihop med fem bitar kardborreband, ca 5 cm styck. 

Nu är det bara att hoppas på att babyn kommer snart!
    BF 5 oktober, och ett sånt här babynest borde väl vara nästan lika mysigt att ligga i som magen?
  • carooo

Hur går det med stickande, virkandet och pysslandet?

Här har det stått still några dagar men har köpt ett skötbord på blocket för en hundring (IKEA:s Sniglar) som fått lite ny färg och ska piffas till lite. Någon som gjort liknande som kan inspirera? Ett spjälsängsskydd har det också blivit, köpte en beg spjälsäng och fick spälskydd på köpet som jag slaktat och bytt tyg på + bättrat på passformen. 

• Labonina

Hej! Här pysslas det lite grann också. Har målat om vaggan jag själv sov i när jag var liten, i grönt och vitt. Istället för att köpa en superdyr vaggmadrass på babyaffär köpte vi en på ikea för spjälsäng som vi klippt till. Men när jag ville sy passande överdrag till madrassen så började min symaskin bete sig ännu mer underligt och är nu inne på service. Får se om jag hinner sy något med den innan bebisen kommer.
    Under tiden har jag börjar virka gardiner: www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90488_low.pdf Inte bebismönster, men den ska ändå få hänga bredv id hans vagga (i vårt sovrum). Riktigt kul, men jag gör dom lite kortare för att få färdigt lite snabbare.

• MammaMia88
    carooo skrev 2011-09-30 11:35:14 följande:
    Hur går det med stickande, virkandet och pysslandet?

Här har det stått still några dagar men har köpt ett skötbord på blocket för en hundring (IKEA:s Sniglar) som fått lite ny färg och ska piffas till lite. Någon som gjort liknande som kan inspirera? Ett spjälsängsskydd har det också blivit, köpte en beg spjälsäng och fick spälskydd på köpet som jag slaktat och bytt tyg på + bättrat på passformen. 
    Vad smart (och fint!) med knappar istället för band! Ingen risk att den flyttar sig Snor nog den idén Fast å andra sidan är inte spjälsängsskyddet jag gjorde särskilt högt...hm...får luska på det
  • Fixarfia

Halloj!
    Är det någon som vet var jag kan få tag i mönster till mamma-kläder?
    Helst vill jag sy en vinterkappa!

Skrattande 

• carooo

MammaMia88 skrev 2011-10-01 12:00:48 följande:
    Vad smart (och fint!) med knappar istället för band! Ingen risk att den flyttar sig Snor nog den idén Fast å andra sidan är inte spjälsängsskyddet jag gjorde särskilt högt...hm...får luska på det
    Spjälsängsskyddet blev riktigt bra... Helgens projekt blev matchande sängmobil till. Har köpt en ställning till mobilen men den var för lång så den fick hänga i fönstret istället. Så i det slutade med två olika mobiler, en till sängen och en till fönstret... (Den andra mobilen finns i bloggen...)
  • Jeena

Vilken söt uggla!!!!

Har tappat inspirationen helt o hållet här tyvärr.. har vart så mycket med sjukhusbesök o grejjer så det har inte blvit något syande av alls.. Rynkar på näsan

Nån som har några mer praktiska idéer liggandes på lut??

Och förresten, vart köper ni ställningar till mobiler någonstans?

• Lowika

Har köpt skumgummit till mitt skydd, men inget tyg...... när ska man hinna sy liksom?

• 82nyfiken
    Jeena skrev 2011-10-10 09:17:24 följande:
    Vilken söt uggla!!!!

Har tappat inspirationen helt o hållet här tyvärr.. har vart så mycket med sjukhusbesök o grejjer så det har inte blvit något syande av alls.. Rynkar på näsan

Nån som har några mer praktiska idéer liggandes på lut??

Och förresten, vart köper ni ställningar till mobiler någonstans?
    Babyland (eller numera Barnens hus) har olika ställningar till sängmobil.
Svar på tråden Syjunta för gravida!