• ohbaby

Syjunta för gravida!

Det här är en tråd där vi kan dela med oss av olika sy-/stick-/virk-/pyssel-projekt för oss och våra kommande bebisar!

Lägg in bild och beskrivning eller länk till beskrivning på sånt du gör/gjort eller vill tipsa om!

Finns ju mängder av roliga grejer att göra bara för skojs skull men också som sparar oss en del pengar:)

• Svar på tråden Syjunta för gravida!
  • carooo
    Littorina skrev 2011-10-11 12:54:35 följande:
    Är här och kikar ibland, ni gör så mycket fint!

Vaxduk hade jag inte velat sy i vare sig för hand eller på maskin... På våran skötbädd (köpt) är det som vaxat tyg eller textilvaxduk kallar Stoff & Stil det. Det är inte lika stelt som vaxduk. Det är sydda sömmar. Har aldrig varit med om att skummgummit blvit blött och Nr1 var en riktig skötbordskissare! Överdraget går att ta av och köra i tvättmaksin. Jag hade alltid hadduk på. Näckten från Ikea. 3 kr styck. Har måååånga. Blev dom för äckliga slängde jag dom direkt istället för att tvätta...

Jag bytte tyg på den skötbädden vi fick ärva... Dessutom passade den inte till IKEA:s sniglarskötbord (för bred) så fick även skära bort lite skumgummi på bredden. Köpte sen ett tyg av texilvaxduk och sydde samtidigt på en dragkedja så att det lätt går att ta av och tvätta. Tyget känns som tyg fast det är vattenavvisande. Kommer också att ha någon handduk eller liknande under.

• MammaMia88

Ni vana stickare, jag behöver er hjälp då jag inte hittar nåt på nätet Håller på att sticka en mössa på raka stickor, har stickat ribb och sen stickat så det ser ut som rutor (5 aviga, 5 räta i fem rader, sen byta)....MEN, eftersom det ska bli en mössa, hade tänkt att jag skulle sticka så det blir som fyra stycken "trianglar" uppevid så det inte blir så knöligt innanför mössan när man monterar ihop. HUR går jag tillväga för att göra dessa "trianglar"...? Måste bli rätt direkt då jag är hopplös på att sticka baklänges eller ta upp tappade maskor

Har gjort en ritning, men den gick tyvärr inte att ladda upp av nån anledning :-/ Hoppas ni fattar hur jag menar iallafall

• Lowika

Har någon sytt en mei-tai? Såg en så himla smidig på baby-barn-mässan i våras i Göteborg, men nu kan jag inte hitta den (köpes... iofs) eller något vettigt mönster...

• Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-11 17:19:02 följande:
    Ni vana stickare, jag behöver er hjälp då jag inte hittar nåt på nätet Håller på att sticka en mössa på raka stickor, har stickat ribb och sen stickat så det ser ut som rutor (5 aviga, 5 räta i fem rader, sen byta)....MEN, eftersom det ska bli en mössa, hade tänkt att jag skulle sticka så det blir som fyra stycken "trianglar" uppevid så det inte blir så knöligt innanför mössan när man monterar ihop. HUR går jag tillväga för att göra dessa "trianglar"...? Måste bli rätt direkt då jag är hopplös på att sticka baklänges eller ta upp tappade maskor

Har gjort en ritning, men den gick tyvärr inte att ladda upp av nån anledning :-/ Hoppas ni fattar hur jag menar iallafall
    Stickar man inte ihop två maskor i slutet av varje sticka, vartannat eller var tredje varv?
  • MammaMia88
    Lindreas skrev 2011-10-12 10:15:03 följande:
    Stickar man inte ihop två maskor i slutet av varje sticka, vartannat eller var tredje varv?
    Njae, då blir det ju bara en enda triangel av hela stycket? Ska ha så det ser ut som en "prinsesskrona"
  • Lindreas
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 10:48:44 följande:
    Njae, då blir det ju bara en enda triangel av hela stycket? Ska ha så det ser ut som en "prinsesskrona"
    Okej, du stickar på två stickor och syr ihop sen? Inte på fyra strumpstickor?
  • lindalake
    MammaMia88 skrev 2011-10-12 10:48:44 följande:
    men gör man inte minskningarna där man vill att själva trianglarna ska vara och lägger maskorna på individuella stickor?
  • MammaMia88

Vet inte hur man använder strumpstickor/rundstickor så det fick bli på raka....

lindalake skrev 2011-10-12 10:51:12 följande:
    men gör man inte minskningarna där man vill att själva trianglarna ska vara och lägger maskorna på individuella stickor?
     Har försökt göra minskningar där jag vill att "trianglarna" ska vara på andra stickor för att testa mig fram, men det ser inte klokt ut....:-S
Svar på tråden Syjunta för gravida!