• Mini 82

Syjunta för gravida!

Har även blivit lite byxor...

Det kommer säkert bli mer, syr lite mellan amningarna:)
  • Mini 82

Charlottaråtta, jag har gjort en skötväska, ligger en bild längre bak i tråden. Har använt grov kanvas och skinn, har tyvärr ingen beskrivning då jag sytt efter eget huvud. Men du kanske får lite inspiration:) klicka visa bara på mitt namn så borde du hitta snabbt

• Mini 82

Lowika, vilka underbara elefanter(?) jättefina i det tyget!
    Har du använt något mönster? Får man härmas? Kram:)

• Mini 82

MFJ du kan absolut använda singeljersey om du ska ha fleece också. Interlock är också bra men tjockare och mycket dyrare. Det som kan vara negativt med singeljersey är att kanten rullar sig så det kan bli lite jobbigare att sy. Men det är allt
    Lycka till:)

• Mini 82

Sonrisa: det finns gängen att köpa på tex babyproffsen kostar 5kr tror jag men duschringar funkar lika bra (bara man hittar snygga;))
    Vilka fina bodys weasley:) det rosa tyget med apor är underbart, var har du hittat det?

• Mini 82

Jmynt, du måste ha minst dubbelt tyg vid tryckknapparna, helst också ett "mellanlägg" (typ vliseline) annars blir det lätt hål

• Mini 82

Jmynt, jag tror att de på översta bilden är fållvikare av olika storlek. Dvs de viker tyget samtidigt som man syr. Den längs till vänster av dem är nog till kantband, då använder man ovikta band/snedremsor så viker den.
    Den mittersta bilden är nog till knapphål på något sätt men är osäker på hur den funkar. Den nedersta bilden gissar jag är till att sy rynk, tex till gardiner.
    Har själv tre industrisymaskiner med massa tillbehör och är väldigt intresserad av sånt här;) nördig!!!
    Hoppas du får användning för dem:)

• Mini 82

Hej, tänkte kolla om nån i tråden bor i Göteborg och är intresserad av att dela en Atelje. Jag har en jättefin Atelje i Lunden på st Pauligatan som jag delat med två tjejer. Tyvärr kan de inte dela längre och jag kan inte behålla den ensam. I lokalen som är nyrenoverad med pentry och toalett/dusch finns tillgång till tre industrisymaskiner (två raksöm och en overlock) strykjärn/bräda mm. Hyran ligger på ca 1000-1333/mån beroende på hur många vi är som delar. Löser man en studiecirkel betalar det hela hyran (det blir alltså gratis). Inboxa mig vid intresse:)

• Mini 82

Jag köpte prymtången på Åhléns tror jag betalade 129kr ok pris tycker jag, är nöjd:)

• Mini 82

Virkade en liten vagnmobil i form av en uggla, nåt ska man väl hitta på i väntan på bebis, v39 idag....

• Mini 82
    lantlivet skrev 2015-03-15 20:26:49 följande:
    Vilken söt! Var har du köpt ringen?

Tänkt virka en barnvagnsmobil oxå, :)
    Ringen är köpt i en barnaffär (tror det var babyproffsen på backaplan i Gbg) men det var länge sen... Finns säkert i andra barn/baby affärer. Annars funkar duchdraperiringar också bra:)
  • Mini 82

Hej, eftersom bebis inte alls vill komma ut BF imorgon, så virkade jag ytterligare en uggla. Den första gav jag till en kompis som fick sin bebis för en månad sen. Denna är en skallra:)

• Mini 82
    Sofie29 skrev 2015-04-09 09:16:28 följande:
    Vilken fin uggla. Har du mönster man skulle kunna få? :)
    Har virkat på frihand, men det är inte så svårt. Börja med två luftmaskor, virka 6maskor i den första maskan. Virka därefter 2maskor i varje maska så du har en cirkel med 12 maskor. Gör samma sak nästa varv så du har 24maskor. Nästa varv räcker det att du ökar i varannan maska. Öka succesivt tills du tycker att ugglans bas är tillräckligt stor. Tror den på bilden är ca 40-50 maskor runt om. Virka på utan att öka tills höjden är bra. Byt färg om du vill. Jag har vita ränder på mina. När den är tillräckligt hög, fyll med vadd och ev en skallra (jag har tagit en plastburk från ett kinderägg och fyllt med små knappar). Sy ihop toppen rakt, gör några stygn på "tvären" så den får små "öron". Virka ögonen som två runda plattor dubbla i varje maska (precis som början på ugglan) 4 varv, 48 maskor runt om. Sy fast på kroppen. Brodera ögonen och näbben. Vingarna är virkade på samma sätt, tot 24 maskor runt om och ca 4-5 cm höga. Sy fast vingarna. Klart! Lycka till:)
  • Mini 82
    Mini 82 skrev 2015-04-09 18:35:34 följande:
    Har virkat på frihand, men det är inte så svårt. Börja med två luftmaskor, virka 6maskor i den första maskan. Virka därefter 2maskor i varje maska så du har en cirkel med 12 maskor. Gör samma sak nästa varv så du har 24maskor. Nästa varv räcker det att du ökar i varannan maska. Öka succesivt tills du tycker att ugglans bas är tillräckligt stor. Tror den på bilden är ca 40-50 maskor runt om. Virka på utan att öka tills höjden är bra. Byt färg om du vill. Jag har vita ränder på mina. När den är tillräckligt hög, fyll med vadd och ev en skallra (jag har tagit en plastburk från ett kinderägg och fyllt med små knappar). Sy ihop toppen rakt, gör några stygn på "tvären" så den får små "öron". Virka ögonen som två runda plattor dubbla i varje maska (precis som början på ugglan) 4 varv, 48 maskor runt om. Sy fast på kroppen. Brodera ögonen och näbben. Vingarna är virkade på samma sätt, tot 24 maskor runt om och ca 4-5 cm höga. Sy fast vingarna. Klart! Lycka till:)
    Nu när jag kollade igen är nog ögonen bara tre varv, alltså 24 maskor i ytterkant... Sorry!!
Svar på tråden Syjunta för gravida!