• Magnus Petersson

    Israel eller Palestina?

    Låt oss säga att du var tvungen att åka på semester till Israel, vilken del skulle du helst valt? Israel eller de självstyrande palestinska delarna? Låt mig förklara skillnaderna:

    Israel:
    - inget dödsstraff
    - inga religiösa lagar
    - homosexualitet är lagligt och allmänt accepterat
    - porr är lagligt
    - allmän vänlighet mot västerlänningar
    - religionsfrihet

    Palestina:
    - dödsstraff
    - religiösa lagar
    - homosexualitet är olagligt
    - porr är olagligt
    - allmän otrevlighet mot västerlänningar
    - ingen religionsfrihet

    Terrororganisationen Hamas som styr Palestina vill även införa vidriga sharialagar där man stenar människor till döds och hugger av händer på folk, låter trevligt va för er Palestina-vänner?

    Ja, detta är en diskussion som har med religion att göra, eftersom det är på grund av religion som Palestina är en mycket farlig plats för de som inte följer Islam.

  • Svar på tråden Israel eller Palestina?
  • Donum
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 09:58:48 följande:
    Det är helt otroligt att falska påsteånde fortsätter att hagla i den tråden. 

    Britterna gav inte Palestina till judarna. Om du menar Balfourdeklarationen så var det inte tillåtelse om  ett upprättande av en stat i Palestina. 

    Här kan man läsa en sammanfattning om det med citat för hela brevet

    alexpunktpe.wordpress.com/2011/03/18/balfourd.../
    Eller så har du missat att området Palestina tillhörde Storbritannien...
  • Omorfia
    Hjärtegryn skrev 2011-07-28 13:36:14 följande:
    britterna gav sina NF mandat till bland annat israels folk. och även till palestinierna. och även till jordanierna. man kan tycka vad man vill om hur det gått till men om man nu är så anti israels existens så finns det inget som gör det mer "rätt" att marken skall tillfalla endast palestinierna. det är väl inte mkt begärt att israel får sin del och palestinierna tackar jag till sin del. 49 / 51 %  var det om jag inte minns fel..
    44% till palestinierna, 55% till judarna och Jerusalem under internationell kontroll enlig Nathan.
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Hjärtegryn skrev 2011-07-28 13:36:14 följande:
    britterna gav sina NF mandat till bland annat israels folk. och även till palestinierna. och även till jordanierna. man kan tycka vad man vill om hur det gått till men om man nu är så anti israels existens så finns det inget som gör det mer "rätt" att marken skall tillfalla endast palestinierna. det är väl inte mkt begärt att israel får sin del och palestinierna tackar jag till sin del. 49 / 51 %  var det om jag inte minns fel..
    1, Britterna har INGEN rätt att göra det.

    2, Britterna gav ingenting til judarna som någon här påstod. 

    Dina siffror säger mig inget. Palestinierna (kristna, muslimer samt andra) var i majoritet och är ursprungsbefolkningen vilket betyder att landet tillhör dom. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Donum skrev 2011-07-28 14:34:21 följande:
    Eller så har du missat att området Palestina tillhörde Storbritannien...
    Palestina tillhörde inte Storbritannien. Storbritannien är en förövare som palestinierna kämpade emot precis som vilken ockupation som helst. De kämpar fortfarande mot sionistiska ockupanterna. 
  • Neblina
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 15:07:56 följande:
    1, Britterna har INGEN rätt att göra det.

    2, Britterna gav ingenting til judarna som någon här påstod. 

    Dina siffror säger mig inget. Palestinierna (kristna, muslimer samt andra) var i majoritet och är ursprungsbefolkningen vilket betyder att landet tillhör dom. 
    Nej palestinier är inte ursbrungsbefolkningen, de var nomader som traskade in i samband med romerska styret.
    Nu när vi talar om att landet tillhör ursprungsbefolkningen, käns väldigt bra att vi kommit fram till det, judarna är ursprungsbefolkningen och då är ju andet deras :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Hjärtegryn
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 15:07:56 följande:
    1, Britterna har INGEN rätt att göra det.

    2, Britterna gav ingenting til judarna som någon här påstod. 

    Dina siffror säger mig inget. Palestinierna (kristna, muslimer samt andra) var i majoritet och är ursprungsbefolkningen vilket betyder att landet tillhör dom. 
    ok först av allt fanns det inget land. men visst vi kan göra som du säger enligt området och låta det tillfalla ursprungsbefolkningen efter vem som var flest. då tillfaller jerusalem utan tvekan judarna som alltid varit i majoritet där. tror inte araberna skulle bli nöjda för det.
    Omorfia skrev 2011-07-28 14:40:37 följande:
    44% till palestinierna, 55% till judarna och Jerusalem under internationell kontroll enlig Nathan.
    ja de kan nog stämma! 56% till och med hittar jag nu när jag googlar..  men en av anledningar till att lite mer tillfall israel var pga att negevöknen som är obrukbar låg på israels område. tror även man tog i åtanke alla de människor som planerades skulle invandra till israel efter kriget..

    vill tillägga att det är kul att debattera med dig, jag läser ordagrant allt du skriver och det är kul att våra tankar ibland möts.
  • Omorfia
    Hjärtegryn skrev 2011-07-28 20:55:44 följande:
    vill tillägga att det är kul att debattera med dig, jag läser ordagrant allt du skriver och det är kul att våra tankar ibland möts.
  • Donum
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 15:09:45 följande:
    Palestina tillhörde inte Storbritannien. Storbritannien är en förövare som palestinierna kämpade emot precis som vilken ockupation som helst. De kämpar fortfarande mot sionistiska ockupanterna. 
    Och Palestina tillhörde inte Osmanska riket heller eller någon annan under historien utan de har bara kämpat emot alla alltid?

    Hur du än vänder och vrider på det, så har Palestina aldrig varit en självständig stat och följaktligen kan de heller inte vara ockuperade. 
  • Donum
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-28 15:07:56 följande:
    1, Britterna har INGEN rätt att göra det.

    2, Britterna gav ingenting til judarna som någon här påstod. 

    Dina siffror säger mig inget. Palestinierna (kristna, muslimer samt andra) var i majoritet och är ursprungsbefolkningen vilket betyder att landet tillhör dom. 
    Jodå, britterna har all rätt i världen att göra det, precis på samma sätt som Ryssland hade rätt att sälja Alaska till USA och Sverige har rätt att ge bort Skåne till Danmark om vi skulle vilja. 
  • Neblina
    Donum skrev 2011-07-30 15:15:13 följande:
    Och Palestina tillhörde inte Osmanska riket heller eller någon annan under historien utan de har bara kämpat emot alla alltid?

    Hur du än vänder och vrider på det, så har Palestina aldrig varit en självständig stat och följaktligen kan de heller inte vara ockuperade. 
    Håller med!
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Korsriddaren
    Donum skrev 2011-07-30 15:15:13 följande:
    Och Palestina tillhörde inte Osmanska riket heller eller någon annan under historien utan de har bara kämpat emot alla alltid?

    Hur du än vänder och vrider på det, så har Palestina aldrig varit en självständig stat och följaktligen kan de heller inte vara ockuperade. 
  • Magnus Petersson

    Det som förbryllar mig mest med palestinskt självstyre är att det finns många palestinier som vill ha sharia.

  • Neblina
    Magnus Petersson skrev 2011-08-02 20:19:53 följande:
    Det som förbryllar mig mest med palestinskt självstyre är att det finns många palestinier som vill ha sharia.
    Tja det är väl helt enkelt så att många praktiserar islam och då vill man ha islam till det yttersta, dvs införa shira som jag anser är väldigt skrämmande lagar.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Magnus Petersson
    Neblina skrev 2011-08-03 00:03:40 följande:
    Tja det är väl helt enkelt så att många praktiserar islam och då vill man ha islam till det yttersta, dvs införa shira som jag anser är väldigt skrämmande lagar.
    Detta ska absolut bekämpas, vi lever inte i medeltiden längre, därför hejar jag på Israel.
  • Neblina
    Magnus Petersson skrev 2011-08-04 18:27:01 följande:
    Detta ska absolut bekämpas, vi lever inte i medeltiden längre, därför hejar jag på Israel.
    Nej medeltiden är ju long gone och inget man eftersträvar idag Dessutom morbida straff etc som stening, fy riktigt hemskt.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Free Spirit
    Donum skrev 2011-07-30 15:15:13 följande:
    Och Palestina tillhörde inte Osmanska riket heller eller någon annan under historien utan de har bara kämpat emot alla alltid?

    Hur du än vänder och vrider på det, så har Palestina aldrig varit en självständig stat och följaktligen kan de heller inte vara ockuperade. 
    Ei heller et eget folk..
  • Free Spirit
    KristenTjej84 skrev 2011-07-24 20:29:40 följande:
    Alla ni som på fullaste allvar tror att Israel får fred ifall de överlämnar alla skl "Ockuperade" områderna till palestinierna, det är ni som lever i en drömbubbla.
    Om israel lämnar tillbaka landområdet de vann under 1967 kriget, bland annat Jerusalem, så skulle de alla tvingas trängas i ett änny mindre område än de redan tvingas göra, och de skulle bli militäriskt sårbara.
    Förstår ni inte att Israels existens står på spel? om militären bara skulle luta sig tillbaka och strunta i att beskydda civilbefolkningen samt gå igenom väskor, och bilar som säkerhetsåtgärder, skulle det bli fritt fram för alla hamas terrorister att beskjuta fler civila israeler. Vilket tro mig dom skulle göra!
    Hamas tänker inte så som vi västerlänningar. De såg det som ett svaghets tecken när Israelerna gav dom tillbaka Gaza, och vad hände? inte blev det fred i alla fall! fler raketer, självmordsbombare etc.
    Hamas ser inte skillnaden mellan sionister och civila Israeler. Dom är inte bara ute efter att rensa Israel från sionister, utan ALLA judar.
    Dessutom så går jag inte på det där att de svälter ihjäl för grymma Israelerna inte ger dom möjlighet att skaffa mat. Gaza får dagligen mat leveranser från Israel, som de mer än gärna tar emot!
    Och det är ingen som fördömer alla miljadär shejker som sitter och skrattar gott på mer än 70 miljarder kronor, som de hade lätt kunnat hjälpa Gazas befolkning med.
    AMEN!!!!!
Svar på tråden Israel eller Palestina?