Inlägg från: Vickanflickan |Visa alla inlägg
  • Vickanflickan

Juni/Juli mammor...

Hoppar in här jag med.
    Min Molly föddes den 7/7 och växer så det knakar. Inte undra på så mycket som hon äter!! Världens största sugbehov har hon också så vi har börjat med napp till henne, jag orkar inte vara hennes napp 24timmar om dygnet och ibland vill hon inte ha mej som napp heller då hon blir skitsur när hon bara vill snutta och det kommer mjölk!!

MadeleneB: förstår din känsla. När jag fick storebror som föddes förtidigt så orkade han inte äta först och sjönk i vikt. Så vi var tvugna att ge honom ersättning. Samtidigt kämpade jag med amingen och jag mådde bara dåligt av att amma. jag var yr, mådde illa, fick obehagskänslor i hela kroppen och även om det inte gjorde så ont så kändes det. När han väl fått ersättning och börjat på upp apptiten och orkade äta var han inte lika intresserad av att amma heller. Ändå kämpade jag och delammade i 4mån fast varken han eller jag gillade det så mycket. Efter 4mån slutade jag helt. Det var det bästa jag gjort. Både jag och sonen mådde så otroligt bra och som ett + fick sambon mycket bättre kontakt med sonen och kunde avlasta mej på ett helt annat sätt också då han kunde ge maten. Den här gången sa jag redan när jag var gravid att jag inte alls tänkte kämpa med amningen den här gången om det inte funkade då, då tänkte jag ge ersättning istället. Nu har amningne funkat bra den här gången. Men hade den inte gjort det hade jag absolut valt ersättning istället och jag är övertygad om att både jag och barnet skulle mått så mycket bättre av det om det var strul med amingen. Visst är aming bra men erstättning kvar vara superbra det också!! jag tror inte att amning alltid är det bästa alternativet och jag tycker absolut inte att man ska ha dåligt samvete om man väljer att inte amma.

• Vickanflickan
    sensommarbarn skrev 2011-08-07 21:51:56 följande:
    Det gick bra på sjukhuset idag! Som tur är "bara" nästäppa! Men hon får verkligen kämpa för att få luft... Läkaren sa att små bebisar är väldigt envisa med att andas genom näsan... Men ibland ger hon upp det och andas genom munnen istället, det är mest då det ställer till det med maten... Hon hade gått upp nästan 200 gram sen i tisdags så hon får ju iallafall i sig nåt...
    Fick med oss lite näsdroppar hem (nezeril) att ge till natten... Hon fick innan vi åkte från sjukhuset och hon har andats bra hela kvällen och sov nästan 3,5 timmar!! Hon är nog rätt trött, man sover ju lite dåligt när man är nästäppt med....
    om du inte har testat det så låt henne sova i babysiter om ni har någon. Sonen åkte på nån förkylning när han var en månad och den höll i sej läääänge. Vi hade honom sovande i en babysiter mellan oss i sängen, då sov han mycket bättre.
  • Vickanflickan

Skriver in mej med.

FrökenLagom
     - BF 18 Juni - Född 7 Juni - 3520g och 52cm - Stockholm (söder) 
    DariaAnnaMaria BF 17 juni,planerat snitt 14 och han kom 12 med snitt vatten gick- 4240 gram 51 cm-Jönköping
    P-pilla-BF 8 juli- född 18 juni-2735g och 45 cm- Häljarp, skåne 
    Myspys78 - BF 24 juni - född 19 juni - 3620 g och 53 cm - Västerås  
    Madelen b-BF 12 juli- Född 20 juni- 3180g & 49cm pojke- Skåne 
    Fiaaaa84 - BF 13 juni - Född 22 juni -3360 g & 49 cm - Stockholm 
    Elenitha - BF 5 juli - född 27 juni - 2720g & 47 cm- Strängnäs 
    Väntanstidernr1 - BF 8 juli - född med planerat snitt 30 juni - 4335 g och 53 cm - Jönköping
    MammaJennii- BF 12 Juli - Född 9 Juli - 3405 g & 50 cm - Stockholm
    Hugger i sten BF 26 Juli - Född 13 Juli - 3280g och 49cm - Umeå
    Skavanker- BF 7 Juli- Född 16 Juli- 3600 g & 49 cm- Borlänge 
    Sensommarbarn BF 3 Juli Född 17 Juli 4025 gram och 52 cm, Kalmar 
    Ylwamarie
     BF 6 Juli- Född 19 Juli 3580 och 52 cm Stockholm
    acinna BF 25 juli - Född 31 juli 3036 gram och 51 cm, Ljungby
    MD77 Bf 12 juli - Född 27 juli 3720 g och 52,5 cm, Uppland
    Vickanflickan Bf 4 juli - Född 7 juli - 3982g och 53cm, Hassela i Hälsingland
  • Vickanflickan

Jag ligger på samma vikt nu som innan jag fick barn. Grejen är den att jag har en son på 1,5år och efter honom har jag mycket vikt kvar istället. Så jag ligger på 10-15kg plus ungefär som jag vill ha bort. Men det kommer nog ta sin lilla tid.

Om magsovning, är det inte så att en liten bebis inte har så starka lugnor och att det blir för mycket för den om den har hela sin vikt på dom när den ligger på magen? eller är det bara nåt jag fått för mej att jag läst?!
    Min lilltjej kan tycka det är jobbigt att ligga själv på rygg (men hon är varm som en kamin och det rinner svett av henne om hon ligger nära). Men det kan funka bättre för henne om hon känner sej ombonad när hon ligger. Att man lägger som stöd utefter sidorna på henne.

• Vickanflickan
    FridaKarin skrev 2011-08-09 22:13:56 följande:
    Jag vet att amning inte gör mig till en bra eller dålig mamma. Men det känns så sjukt tråkigt och hopplöst. Det går inte att ligga ner o amma för jag kan inte ligga på sidan. Ska till BVC i morgon och prata med henne där. Men jag fortsätter att pumpa och hoppas på att få igång mjölkproduktionen igen. 

Hur äter era barn på natten? Vidar vaknar 4-5 timma och vill ha mat. Hur ofta vaknar era barn? 
    Jag blev inlagd med dropp och 41graders feber för nån vecka sen. Efter att ha varit så sjuk i några dagar försvann min mjölk nästan helt. För att få igång den fick jag amma dygnet runt i några dagar. Det är jobbigt att få igång mjölken när den börjat avta. Nu kunde ju jag amma och behövde inte förlita mej på pumpandet men jag kan tänka mej att det är ännu jobbigare att bara kunna pumpa. För en pump är ju inte lika effektiv som en liten bebis. Om du verkligen vill amma och inte övergå till ersättning så hoppas jag du har en elektrisk pump, har du inte det så tycker jag du ska hyra en.

Min Molly äter väldigt ofta dagtid. På nätterna äter hon lite mer sällan. Hon äter oftat runt kl 24.00, 4.00 och sen 8.00 då. Men nån natt har hon faktiskt sovit mellan 24.00 och 6.00 och hoppat över 4.00-målet.
    nu senaste dagarna har hon haft mycket ont i magen och blir sällan nöjd. Ska införskaffa minifom (visst var det så dom hette) och börja utesluta vissa saker ur min mat för att se om det kan bli bättre.
  • Vickanflickan

jag är också konstant sötsugen, fast det är jag alltid. har värsta sockerberoendet. Men nu har jag lagt av med chokladen iallafall för att se om Mollys magont försvinner av det +prickar.. Jag sa till min mamma att det känns som om jag blivit av med en underbar älskare och jag sörjer enormt.   =P

Storebror är så söt mot lillasyter och när hon har ont i magen vill han pussa på henne och blåsa på det onda. Han är väldigt noga med att vara där och ge henne nappen också,han vet ju själv vilken kär ägodel det är.  

• Vickanflickan

jag är också jättetörstig hela tiden. Har alltid många 1,5liters loka päron hemma. Vill inte riskera att dom tar slut.
    Amingste dricker jag också, ganska så gott även om det har lite mysko smak.

Vad många som blivit inlagda på sjukhus med feber. Jag blev ju också inlagd för nån vecka sen. Jag fattade aldrig riktigt allvaret i det hela heller när jag blev sjuk, det fick jag förklarat för mej när jag väl blivit frisk. Och inte trodde jag att det var så vanligt att folk blev sjuka så. Fast tänker man efter så kanske det inte är så konstigt. En förlossning är ju en ganska stor grej att gå igenom.

• Vickanflickan

jag tror det är svårt att styra hur/var de somnar. Det känns som att jag har gjort exakt lika med båda mina barn. Dock har sonen föredragit att somna själv och inte velat ligga hud mot hud. Medan dottern vill ha närhet hela tiden, hon hatar att behöva ligga själv. När hon ska sova somnar hon antingen i famnen när vi bär henne eller vid mitt bröst. Och hon är skitsvår att flytta från bröstet till egen sovplats. Jag tror på att följa med bara och så får man försöka styra in det sedan.
    En annan skillnad på mina barn är hur mycket de sover... när sonen var liten sov han hela tiden. det var korta stunder han var vaken. Lillasyster kan lätt vara vaken större delen av dagarna och har svårt/ingen lust alls att sova. Jag trodde inte att spädbarn kunde vara vaken såhär mycket faktiskt! Men alltid lär man sej nåt nytt

• Vickanflickan
    Sarisan skrev 2011-08-10 22:16:46 följande:
    Var det en infektion du fick eller något annat ? (om du inte tycket det är jobbigt att jag frågar så klart! )
    funderade lite bara då jag själv åkte in och ut första veckorna och hade ett litet helvete... infektion och blodpropp :(  
    Vad läskigt med blodpropp! Hade den samband med graviditeten eller var det bara otur att den kom just nu?!
    Ja jag fick en infektion men av vad och var är de lite osäkra på. Dom har gått igenom min livmoder med UL för att kolla efter kvarglömda hinnor, tagit massa prover och kollat massa och funderat på om det var en mjölkstockning som satte igång allt. Allt började smått med att jag inte kunde kissa efter förlossningen och blev tappad, efter det fick jag UVI som inte penicillinet bet på så jag fick nytt penicilin då jag började kissa blod. var frisk i några dagar och sen 41graders feber som varken penicilinet eller alvedon bet på, kommer inte ihåg nåt alls av två dagar där. Blev inlagd med penicilindropp i några dagar. Dom började prata om att det kunde vara samma som när man tidigare dog i barnsäng och hur snabbt det kan gå när det blir nåt sånt. Man ska vara glad att man är född i rätt tid! 
  • Vickanflickan
    Sarisan: va skönt att lilltjejen din mått bra iallfall men jobbigt för dej och läskigt!
    Såg att din tjej heter Mollie, rätt likt min tjejs namn: Molly. Så vi har både namn och sjukhusbesök gemensamt

Mammajennii: min tjej kräks också jättemycket. Och ibland kan det endast vara en sån simpel grej som att hon har missat en rap... har hon sen efter den ätit 5-6gånger (hon äter otroligt ofta) så kommer allt det upp sen också. Och eftersom det är så mycket så kan det komma i många omgångar under lång tid innan själva rapen kommer. Hon är jätte svår att rapa men efter att vi kommit på det så kämpar vi läääänge med att få ur henne sina rapar och det har faktiskt blivit bättre efter det.
    Storebror var också en kräkpelle och hans säng gjorde vi lite sluttande så att huvudändan kom lite högre än fötterna. Tyckte det hjälpte lite.

Nästa vecka ska vi på bvc-besök och då ska vi träffa läkaren också. har bara fått för mej att vi ska ta hennes första spruta då. Hon är 6veckor då. Men jag kan ha fel. Kommer inte ihåg när storebror fick sin första.

Vi badar vår tjej varje kväll. Men det är för att hon är så otroligt svettig hela tiden och inte mår bra av värmen. När hon får badea kommer hon till ro och hennes hud blir bättre av det också.
Svar på tråden Juni/Juli mammor...