Inlägg från: Vickanflickan |Visa alla inlägg
  • Vickanflickan

Juni/Juli mammor...

Min Molly hör till tungviktarna (5880g och 60,5cm vid 6veckor). Jag får hela tiden höra vad stor hon är. Folk jämför nog henne lite med storebror också när han var lika gammal och i jämförelse med honom är hon stor!
    Ja hon är stor utan att man behöver jämnföra också När storebror var liten (och fortfarande vid 1,5års ålder) så fick jag höra att han var så liten och pluttig istället. Jag har varken tagit det som något dumt att dom säger att Molly är stor eller att storebror är liten. Dom är helt perfekta i olika storlekar och när man träffar en bebis så vill man prata om den. Då blir det oftast storleken som utmärker sej och som man pratar om.

• Vickanflickan

Sex har inte kommit på frågan här hemma än. Har inget sug alls efter det och dessutom blev jag sydd efter förlossningen och det känns inte riktigt bra där än. Att jag varit sjuk en massa pga förlossningen hjälper nog också till.
    Gör det ont när man har sex efter att man fått barn så har man nog haft sex för tidigt skulle jag tro. Va är det för vits med det då, sex ska väl vara skönt och inte göra ont! :-O

• Vickanflickan
    Vi har inte vägt så ofta. Vi har varit in på bvc vid 1vecka, 1månad och vid 6veckor. Vid tre veckor var jag inlagd på bb eftersom jag var sjuk och då passade jag på att låna deras våg och väga Molly.
    men jag tror att eftersom allt funkat så fint med Molly, hon går upp som hon ska och jag känner mej inte orolig så har de inte tyckt det gjort något att det dröjt mellan gångerna. Med sonen var vi in varenda vecka fram tills att han var så stor att det var dags för enbart månadskontroller.
    Men jag tycker aboslut att du ska höra av dej till dom igen och säga till att du vill få komma dit och väga/mäta. Och får du inget svar där så vänd dej till en annan bvc eller hälsocentral och säg att du inte får något svar från dem och att defår ordna det på nåt sätt till er. Du ska ju inte behöva gå och fundera om barnet gått upp som det ska eller inte!
  • Vickanflickan
    YlwaMarie skrev 2011-08-24 14:10:58 följande:
    Gör så ont i mitt mamma hjärta vad jag än gör så gråter han hysteriskt,
    Har prövat minifom och semper magdroppar . Han vill ej ta mitt bröst så jag har pumpat i snart 6 veckor men ibland det senaste två veckorna har jag ett fåtal gånger gett ersättning då min mjölk ej riktigt velat komma.
    Ersättning resulterade i förstoppning inget bajs på 4-5 dagar, ¨
    Provade då sempers ersättning med laktalos. han bajsade ut av den.
    Jag äter laktos fri mat. Nu pruttar han något hejdlöst men inget bajs igen och bara skrik,,, Vad rörigt detta blev men gör så ont i mig.
    Finns det något mer jag kan göra??? 
    usch så jobbigt. Du kanske får prova dej fram på saker som kan ge magont. Lök, bönor, jordgubbar,  choklad, hårdsmält mat är saker som man kan testa att ta bort.
    Annars tycker jag du ska höra med bvc och be dom om hjälp. Dom finns ju där för att hjälpa och ge råd.
  • Vickanflickan

Jag låter gärna Molly vara hos andra sålänge som hon är nöjd och att det är folk som vet vad dom gör. Barn som jag känner som gärna vill hålla får inte göra det och min morfar som är gammal och inte har full kontroll placerar jag i soffan med stöd när han har barnbarns barnet i knä och så sitter jag bredvid.
    Men annars så vandrar gärna Molly från famn till famn. Eftersom jag har ett till barn på 1,5år och är själv eftersom sambon ligger borta på jobb i norge i två veckors perioder så är det skönt att få armarna fria ibland och kunna ge 1,5åringen min fulla uppmärksamhet medan lillasyster får gosa med andra.

• Vickanflickan
    Ppilla skrev 2011-08-26 07:19:42 följande:
    Uuu lilla Maja har blivit förskyld. Så hon vaknar flera ggr med panik för hon glömmer bort att det är svårt att andas. Och när det ska matas blir hon helt svettig av ansträgning. Ska iväg och handa lite nässpray osv nässugen är hon inte kompis med alls. Något annat tips på vad jag kan göra?? Hon är feberfri än så länge
    stackarn. har ni en babysiter så låt henne sova i den. Då kan man sova i sitt-liggande ställning.

Ylwamarie: stackars er allihopa. Så jobbigt när ens barn inte mår bra. Men skönt att ni fick hjälp.
    Min son hade alltid problem med bajsandet som liten. ibland fick vi hjälpa det ut. Man led med honom.
    Och när de bara skriker, man blir galen tillslut, värre tortyr finns inte. Nu sist när sonen på 1,5år var sjuk och skrek i panik i timmar på natten så fick jag panik till slut. Inte blev det bättre med att jag var ensam hemma och dottern kinkade samtidigt också. klockan halv två på natten ringde jag till min mamma.
  • Vickanflickan

jag blir smått galen på att ha en tjej som aldrig vill sova. Ja eller hon sover på nätterna. Somnar vid tolv på natten, sover till sex på morgonen, äter och somnar om till kl åtta. Men det är det enda hon sover. Ibland kan hon slumra till en liten sväng om man har henne i famnen. Men annars är hon vaken hela tiden och vill vara med där det händer saker.

• Vickanflickan
    Ofeigur skrev 2011-08-28 20:10:01 följande:
    Pigg och vaken liten tjej!=) Kanske inte så kul alltid=( Man vill ju ha lite ensamtid också. Men det är ju skönt att hon sover så bra på nätterna.
    ja det kan man säga. Tokpigg.
    Det som är jobbigast är nog att jag inte kan få tid med sonen själv vid nattning. Eftersom lillasyster är vaken så måste hon också vara med och natta storebror.
     Och eftersom hon är jättepigg så pratar hon och grejar och gör så storebror får svårt att sova. Dessutom skulle han vilja ha mamma själv lite också. Idag tog nattningen av honom 2timmar.
    Toffs skrev 2011-08-28 20:59:10 följande:
    känner igen det där, freddan vill bara vara med där det händer, idag slocknade han i bärselen efter att våra gäster gått hem, då hade han varit vaken från tolv till halv åtta i ett svep. så det där att bebisar sover 16-20 timmar per dygn stämmer ju inte helt..:P
    nä det stämmer inte. storebror sov bara när han var bebis. SÅ jag var inställd på att det skulle sovas med denna också. Men min mamma säger att jag var likadan som bebis. jag sov på nätterna men klev upp vid fem på morgonen och var vaken sen. sov jag så sov jag 20minuters snuttar. Så hon är väl som sin mor. (och min mormor säger att min mamma var likadan så det verkar gå i arv på den kvinnliga sidan av släkten)
    Jag brukar bäda Molly i sjal ibland för att få armar fria. där trivs hon och då kan hon somna en stund när hon känner att hon är nära och får vara med.
  • Vickanflickan

Min stora slutade äta på natten då han var runt 15-16månader. Somnade vid sju på kvällen och på slutet var det ett mål bara som han åt vid 3:00 på natten, innan det klämde han in ett mål vid 24:00 också. Vi fick kämpa några nätter då innan vi fick honom att låta bli nattmålet.
    Min Molly sover redan hela natten fast hon bara är två månader, äter kl 24:00 och äter nästa gång kl 6:00. Jag räknar inte 24:00målet som riktigt nattmål då.

• Vickanflickan
    Vickanflickan skrev 2011-08-29 10:58:32 följande:
    Min stora slutade äta på natten då han var runt 15-16månader. Somnade vid sju på kvällen och på slutet var det ett mål bara som han åt vid 3:00 på natten, innan det klämde han in ett mål vid 24:00 också. Vi fick kämpa några nätter då innan vi fick honom att låta bli nattmålet.
    Min Molly sover redan hela natten fast hon bara är två månader, äter kl 24:00 och äter nästa gång kl 6:00. Jag räknar inte 24:00målet som riktigt nattmål då.
    peppar peppar ta i trä ska jag väl säga. det hinner väl ändra sej på Molly så hon ska ha nattmål igen. men jag hoppas inte det.
  • Vickanflickan

Molly somnar i famn och sen lägger jag över henne i sin säng. Hon har en bebissäng som sambon snickrat som är som en halvmåne och sitter fast i sidan av vår säng. Så det är öppet mellan hennes säng och min plats.

idag kom sambon hem förresten efter att ha varit borta på jobb i två veckor!! Just nu sover han och storebror middag (han körde bil hela natten för att ta sej hem så han har inte hunnit sova nåt innan nästan). SÅ skönt att ha honom hemma igen. Bara det att imorse när storebror ville ha frukost samtidigt som lillasyster absolut ville äta så kunde jag ta lillasyster och sambon skötte storebror. Jag har gått på toaletten helt själv idag också, underbart!! det är lyxigt värre. bästa egentiden

• Vickanflickan

här hemma så får Molly somna när hon väl somnar. Oftast på någons arm, ibland i tvrummet i vagnen om man har tur. Sen när vi går och lägger oss så flyttar vi över henne till hennes säng. Men vi har inte nån speciell tid då vi lägger henne. Nu flyter vi bara med, det andra ger sej sen.

Molly vill inte heller sova, hon spiter också upp ögonen och gör allt för att dom inte ska falla ihop. och så vill hon verkligen inte bli ensam, hon kollar på en hela tiden och skulle man försvinna ur hennes synfält gråter eller "ropar" hon. Vi brukar smeka henne över näsan ibland. då faller ju ögonlocken ner och har man tur så somnar hon då.

Båda barnen har blivit förkylda här hemma. snorar, hostar och får svårt att andas. Storebror har haft krupp på nätterna också vilket inte alls är kul. Haft honom inlindad i täcke och sen stått ute på bron. Sen har vi kollat på film mitt i natten då han har svårt att andas och inte kan sova.

• Vickanflickan

Det värsta av sjukligheten här hemma verkar ha avtagit nu. Men sonen 1,5år orkar inte med sej själv av allt snuvande och snövlande. Gråter och får utbrott. Tanken var att han skulle börja på dagis igen imorgon(har varit hemma sen innan sommaren). och gå 15timmar i veckan på schema, i verkligheten kommer jag nog inte att ha honom där alla 15timmarna utan ha honom hemma lite mer. Men nu blir han hemma, kan inte skicka en sån gnällpelle till dagis. Anledningen att jag har dagis kvar fast jag är hemma är ju för att han ska få ha roligt och vara med de andra barnen när mamma bara ammar. Å snorpellar har inte så roligt på dagis tror jag.
    Han började förresten på dagis när han var 15-16månader gammal och gick 3dagar i veckan då sambon och jag var ledig på fredagar och jag gick ner i tid och var hemma på onsdagarna. Den här gången ska vi försöka få dagarna att räcka lite längre. När vi sen börjar jobba båda två igen så kommer vi nog att ta tjänstledigt nån dag i veckan nu med.

Inga mer syskon planerade här hemma. Vi har ju två små pluttar nu med Molly på 8veckor och Elton på 22månader. Jag skulle kunna tänka mej en trea sen men inte än på några år.

Molly har också blivit sådär panikrädd. Och mormor med glassögon tycker hon är skitläskig, vilket vi tycker är väldigt kul

Svar på tråden Juni/Juli mammor...