Inlägg från: väntanstidernr1 |Visa alla inlägg
  • väntanstidernr1

Juni/Juli mammor...

Hej! Jag fick min andra son nu den 30 juni. Har en son på snart 2 år. Har du barn sen
    Innan? Hur går det för er?

• väntanstidernr1

Hur är det för din son son är lite äldre att bli storebror då? Med vår 2 åring har det gått väldigt bra än så länge. Var väldigt trotsig första veckan vilket jag antar var en reaktion på lillebror. Men nu har han lugnat
    Sig igen o verkat gilla brorsan.

Melvin föddes med planerar snitt som jag valde pga tidigare förlossningen som var fruktansvärd o ledde till förlossningsdepp. Tyvärr blev det inte bra ändå, sonen va oxå stor 4335 g och jag hade mkt ärrvävnad sen förra akutsnittet så han var svår att få ut, dom fick ta honom med sugklockao sen kunde han inte andas själv. Så han låg 2 dagar på neo, fick syrgas, sondmatas, dropp och blod. Sen väl hemma bara sov han dygnet runt o orkade inte äta. Då blev det in till barnakuten, han hade gått ner 600 g. Låg inne på sjukhuset 3 dagar med sondmat igen. nu är vi hemma o han är piggare, skriker o äter. Ska väga imon igen o hoppas han gått upp bra nu!

Så ingen rolig start här men hoppas nu det går åt rätt håll! Nu är han 17 dagar.

• väntanstidernr1

Jag bor i Jönköping.

Amningen funkar rätt bra nu, förutom att han öppnar munnen så lite och är svårt att få honom att ta ett bra tag. Lite krångligt ibland och gör ont när han tar sånt litet tag!

Hur mkt sover era på ett ungefär? Tycker Melvin sover så mkt, ca 20 timmar om dygnet. Kanske ännu mer. Han är vaken på morgonen o sen tidig natt. Får väcka honom för mat på dagarna ganska ofta. Jämför med min stora pojk som inte sov länge i streck och skrek väldigt mkt! Skriker gör inte min särskilt mkt ännu peppar peppar :)

• väntanstidernr1

Melvin är likadan, jättesvårt att väcka för mat. Byta blöja är det enda som funkar! Känns som han är lite mer vaken nu dom sista dagarna iaf.

Spyr era mkt? Melvin spyr hur mkt som helst, känns som allt han ätit kommer upp igen. Vi har spyor precis överallt nu, tvättmaskinen går i ett :)

Nån mer som fött med kejsarsnitt? Är idag 3 veckor sen han föddes och jag är trött på att det tar sån tid att återhämta sig. Vill kunna lyfta min stora pojk och ge mig iväg själv med Melvin men kan inte lyfta in vagnen i bilen. Vill börja träna lite smått för att bli av med alla kilon men det lär ju dröja några månader innan man kan göra det :(

Hat ni gått ner mkt i vikt? Jag behöver gå ner 30 kilo (!!) och hoppades att amningen skulle ta en del av dessa. Men än så länge har inte mkt hänt. Ser ut att va gravid i typ 5e månaden. Har dåligt tålamod och vill ha tillbaka min gamla kropp nu, så trött på att vara överviktig..

• väntanstidernr1

Jag ger också lite ersättning på kvällarna ibland, han blir inte helt nöjd då för han vill äta så ofta så det inte hinner fyllas på.

Oj va skönt att va av med magen så fort! Jag vantrivs verkligen i min kropp nu. Va på stan idag och fick köpa lite stora kläder. Nu kan jag ju varken ha gravidkläderna eller mina "gamla" kläder så finns inte mkt att välja på. Jag får ha tålamod helt enkelt, inte så bra att banta ändå ju när man ammar. Men om man kunnat motionera hade ju det vart bra.

• väntanstidernr1

Hej på er! Nu är vi på liten semester i sommarstugan några dagar. Även min mamma, bror, svägerska o svärföräldrar är här så vi har bra hjälp med barnpassning till stora sonen. Så skönt.

Jag blöder fortfarand, på torsdag är det 4 v sen förlossning. Hoppas det ger sig snart, men förra gången blödde jag i 10 v så får nog stå ut ett tag till.

Har ni som ammar ont i brösten? Tycker fortfarande dom känns så svullna o ömma. Kan inte krama någon för det är så obehagligt när nåt trycker mot dom! O så när utdrivningsreflexen drar igång om jag hör ett barn som skriker lr bara tänker på att amma så känns det som tusen nålar i brösten o sticker som tusan, så obehagligt. Kan säga att detta med att amma är inte min grej, önskar jag var en sån som tycker det är mysigt! Men bara att härda ut, får tänka att det inte är många månader av livet man ammar :)

Får för övrigt fortfarande väcka min pojk var tredje timme på dagarna för mat, han bara sover! Finns det fler trötta bebisar?

• väntanstidernr1

Kul att höra hur andra gör med samsovning. Melvin o jag har flyttat in i gästrummet och sambon sover med stora sonen i vår säng. Vi har sovit i samma säng men nu har jag börjat lägga honom i babysittern bredvid så han ligger där några timmar till första amningen. Sen får han också ligga i sängen. Men är lite nojig över Psd så hoppas han kan ligga i spjälsängen sen när han inte äter lika ofta på nätterna!

• väntanstidernr1

Och angående napp fick han det när han var några dagar bara, skönt eftersom han har sånt sugbehov. Han fick napp när han låg på neo av personalen så såg ingen anledning att vänta!

• väntanstidernr1

Hej timena! Min son är också en månad, han är inte jätte missnöjd o skriker inte väldigt mkt men en hel del. Han har också ont i magen och får i sig massvis av luft. BVC gav bara råd att avbryta mitt i matningen för rapning så lite luft kommer upp, att ha honom upprätt när han ammar så luften inte hamnar längst ner i magen. Det har jag inte lyckats få till dock. Som tur är tar han napp så det går att trösta honom lite med det. Annars är det bara gå runt o bära för att trösta. Låter dock som din har mer besvär, när Melvin väl sover så sover han tungt o utan besvär.

Min första son var mkt värre o skrek som en tok så jag jämför ju med honom så på det sättet är Melvin mkt lättare.

• väntanstidernr1

Hur många veckor är era bebisar som ler? Melvin är 4 v nu och har flinat lite men inte som känns särskilt medvetet från hans sida :)

Har era vänt dygnet rätt? Sover dom på nätterna o bara vaknar för att äta. 2 kvällar i rad nu somnar melvin vid 22 typ och vaknade för mat vid 2 och sedan 5. Men vid 5 somnade han inte om efter utan skrek till kl 7. Hade vart skönare med detta skrikpasset mitt på dagen så sambon kan hjälpa till och man är lite piggare :)

Har nu skaffat batterier till vår våg och har gått ner 13 kg sen förlossningen. Skönt att blivit av med en del men har ju tyvärr 25 kvar till målvikten!

Svar på tråden Juni/Juli mammor...