Inlägg från: väntanstidernr1 |Visa alla inlägg
  • väntanstidernr1

Juni/Juli mammor...

Vilken tuff söt tjej ofeigur!

Ojoj igår hade vi en vansinnig bebis här mellan 18.30-23! Skrek nästan oavbrutet o hade magont. Fattar inte va det beror på, trodde det var för jag börjat med laktulos men läste att det inte går över i modersmjölken. Har glömt hur jobbigt det är när man inte kan trösta dom. Tur min mamma va här o hjälpte mig annars hade jag brutit ihop. Men ikväll är han lugn än så länge.. Hoppas det inte blir såhär varje kväll!

Och dessa kräkningar tar knäcken på mig. På nätterna kaskadkräks han, det flyger tvärs över sängen o landar på mig. Inte lite heller, måste va helt tomt i magen efter dom spyorna. Vi får flera dyngsura handdukar om dagen med spyor för att inte tala om våra egna kläder. Men han har gått upp bra i vikt så antagligen äter han väl bara alldeles för mkt o har svag magmun. Kändes ju inte bättre när BVC sa att det blir bättre efter 1 år.. Låååång tid att torka spyor o tvätta varje dag.

Känns lite bättre när man fått gnälla av sig :) Annars är han förstås alldeles underbar!

• väntanstidernr1

Myspys78: vi ger ersättning inland "bara för att" :) Som tur är funkar det att han tar både bröstet o flaskan. Han fick flaskan nästan direkt då han gick ner så mkt i vikt o blev slö o inte ens orkade amma. Blir inte ofta han får det men som nu ikväll fick han för en stund sen för att han förhoppningsvis ska stå sig lite längre o sova ett lite längre pass. Jag har hört att om man väntar till 5 v så brukar dom lärt sig amma så bra att dom ofta kan ta både flaska o bröst! Men såklart är alla bebisar olika :)

Inatt prövade vi att sova i samma rum alla 4. Stora sonen sover ju i vår säng o hittills har jag o bebis sovit i ett annat rum. Men nu vill jag gärna att det ska funka att sova tillsammans. Men problemet är ju att storebror måste vänja sig vid att bli väckt på natten o kunna somna om. I början vaknade han jättelätt av att melvin skrek på natten även om vi var i andra änden av huset. Då gick han upp o kunde inte somna om utan va vaken flera timmar. Lite jobbigt! Men inatt gick det faktiskt bra, melvin vaknade 3 gånger o ammade sen somnade han om direkt, har aldrig hänt innan! Så storebror Viggo stördes inte :) dock hade melvin sovit klart kl 6 o då ville Viggo oxå upp som annars sover till 7-8..

Imon ska vi ut o åka båt, med en annan familj som har en 1,5 åring och en 1 månads bebis :) kan bli spännande med 4 små barn i båten, hoppas det går bra. Melvin får väl sitta i bärselen mestadels.

• väntanstidernr1

Ppilla: min mjölk efter förra barnet va kvar länge. Fast bara pyttelite, men kunde nog klämma fram droppar när ha var ett år o då hade jag bara ammat till han va 2 månader! Fast kanske jag som är konstig vet inte hur det brukar va :)

Blev lite nyfiken på den bantningskuren, va innebär den? Aldrig hört innan.

• väntanstidernr1

Mammajennii: skönt att inte bara jag är hungrig jämt. Blir typ inte ens mätt längre. Och sugen på choklad så det är sjukligt. Skulle kunna äta dygnet runt. Försöker stå emot sötsuget men det är så svårt. Hoppas detta försvinner när jag slutar amma för jag vill ju ner i vikt. Aldrig vart med om ett sånt här sug innan!

• väntanstidernr1

Hallå! Idag har vi haft en vaken bebis i stort sett hela dagen, typ somnade 5 min o sen vaknade ledsen igen. Han kunde inte komma till ro. Ganska jobbigt då man inte får någon paus utan bara ska bära o bära hela tiden. Prövade bärselen men det var ingen hit. Funderar på att köpa en bärsjal. Någon som använder det?

Är era män hemma fortfarande eller är ni ensamma på dagarna. Sambon börjar jobba på måndag o jag är lite nervös. Då kommer väl 2 barns chocken! Men allt går ju, får försöka va lite positiv. Finns ju dom med många fler barn o dom fixar ju det! Jag förstår bara inte hur:)

• väntanstidernr1

Mammajennii: tack för tipset, den bärsjalen såg ju smidig ut. Tycker det är viktigt att det får lätt att få på sig. Kanske ska beställa en, kollade tradera om man kan fynda billigare men icke.

Va bra att få ha på dagis 9-15, har du det 5 dagar i veckan? Här får dom bara gå 15 Tim/v om man är f-ledig. Så sonen ska gå tis-tors 8.30- 13.30. Blir nog bra för både honom o mig men man hinner inte mkt på dom timmarna. Förhoppningsvis sova en stund om det går o sen hämta igen!

• väntanstidernr1

Ja precis min son gillar också dagis. Han tycker inte det är kul att va hemma o det kan va svårt att ta sig iväg på nåt roligt varenda dag om man inte får sova på nätterna o bara vill ligga i soffan typ. Hade han inte gillat dagis hade han fått va hemma också men då blir man av med platsen och det känns ju också synd!

• väntanstidernr1

En fråga till er som har barn som bara vaknar för mat på natten o sen somnar om direkt. Har dom hittat dygnsrytmen själva lr har ni gjort nåt för att hjälpa dom med det, tex väcka på dagen? Melvin är vaken flera timmar varje natt och nu när sambon börjar jobba på måndag hade det vart skönt att sova lite på natten. Speciellt då jag har en 2 åring o inte kan sova på dagen. Har bi några tips?

• väntanstidernr1

Har väckt honom på kvällarna med blöjbyte o bad ibland men det hjälper inte direkt. Han sover Max 3 Tim sen vill han äta o sen somnar han inte om. Ammar liggandes o det hade vart skönt om han kunde somna om vid bröstet men han blir klarvaken. Kanske bara sån han är för han har ingen längre sov period på dagen heller. Som inatt var han vaken mellan 2-4,30. Men det är bara att härda ut, sova får man väl göra tids nog :)

• väntanstidernr1

Mammajennii: 2 åringen sover knappt en timma på dagen så jag hinner knappt komma till ro o somna innan han vaknar. Fast en halvtimmes lur kanske man kan få om man har tur! Men förhoppningsvis lär bebisen dygnet om några veckor :)

Svar på tråden Juni/Juli mammor...