• MamL

Juni/Juli mammor...

Har följt med i väntabarntråden länge, men inte skrivit. Fick vår anddra son den 6 juli efter en snabb men smidig förlossning. Har en son på 2 år, född i maj -09 sen tidigare. Allt går bra, men har det lite ensamt. Sambon jobbar mycket och mammagruppen har inte kommit igång ännu. Men blir nog bra snart

Har ni barn som "krånglar" mycket vid ammning? Jag tror jag har ganska mycket mjölk (fast ibland tror jag jag har för lite pga av allt krångel), eller i vart fall kraftig utdrivningsreflex. Sonen gillar inte när det sprutar hej vilt, men heller inte när han måste ta i och suga. Så det blir ett väldigt krånglande vid bröstet/brösten ibland. Det skall bytas bröst, skrikas, pruttas och krånglas. Sen hu och ve så kan man ju riskera att SOMNA om man äter också, och det brukar inte vara poppis. Eller om det helt enklet bara är svårt. Svårt att få till det bra när storebror är hemma också (går på förskola på dagarna) Antingen skriker den ene eller så passar den andre på att hitta på hyss... Hm.

Hm. Nu passade jag visst på att skriva av mig lite frustration också. Ja ja.       

• MamL
    Vickanflickan skrev 2011-08-19 12:52:10 följande:
    Vi kommer inte ha något dop. Vilket jag tror att vissa tycker är tråkigt (även om de är för snälla för att säga det).
    jag är inte kristen så då känns det ganska menlöst med ett dop.

Min Molly gillar inte heller när det kommer för mycket mjölk. DÅ släpper hon på en gång och mjölken sprutar åt alla håll. Har alltid en handduk liggande vid börstet för att samla upp mjölk som rinner ur hennes mun och kunna stoppa mjölkflödet när hon släpper taget. ibland får jag mjölka ur lite mjölk så att det värsta trycket försvinner ur bröstet innan hon kan äta. Men hon kan bli arg på att det kommer för lite ibland också... men mest blir hon arg av för mycket mjölk. hon älskar att ligga och snutta utan att behöv få nån mjölk i magen när hon redan är mätt..
    Ge min son napp, för han vill också snutta. Men det kommer ju mjölk hela tiden. Har inte direkt täta bröst så här är det handukar som gäller också  Annars blir det plaskdamm med mjölk.

Han brukar släppa precis när utdrivningsreflexen sätter igång och så äter han sen. Men när han inte kan "klunka i sig"  mjölken längre så krånglar han. Då bukar jag försöka ha lite tålamod och få han att äta lite till, för att han skall få i sig den sista feta mjölken. Men ibland är det bara att ge upp och ge andra bröstet så han får dricka stora klunkar igen. 
    Men han får nog i sig det han skall tror jag, för han kan ändå vänta 2-3 timmar innan nästa måltid. På natten upp till 4. Men då har han ätit minst var annan timme på kvällen. Men då är han krångling, för då är det inte så mkt fart på mjölkflödet som på förmiddagen. Så han har nog helt enkelt höga krav på serveringen. Hoppas han ger sig snart och accepterar att brösten funkar som de gör och inte som han vill.     
  • MamL

Han blir för övrigt skitarg om jag försöker ge bröstet bara som tröst när han skriker eller när han är övertrött....

• MamL
    ansanviol skrev 2011-08-19 14:06:30 följande:
    Min sambo vill inte ha dop pga att vi inte heller tror på gud men jag vill ändå ha nån slags namncermoni.. 
    Har en knorrig och grymtande son som har ont i magen. har gått upp över ett kilo på 4 veckor så bvc tyckte inte
    att det var konstigt att magen krånglade.. har köpt sempers droppar.. är det nån som har provat dem? Bvc tyckte att jag skulle prova dem först innan jag köpte miniform eller vad de heter.. de kunde tydligen göra det värre i magen om man har otur....

Min lille gick upp 700g första två veckorna och jag tror inte det varit mindre pr vecka nu på¨sistonde heller (han blev sex veckor i onsdags, skall väga nu på tisdag). Visste inte att snab viktuppgång kunde ge magtrubbel, men det låter ju logiskt. Han pruttar som en vuxen karl den lille herren Han har nog inte ont i magen, men är heller inte nöjd när den är så pruttig.
  • MamL
    MammaJennii skrev 2011-08-21 20:41:52 följande:
    Jag har fortfarande avslag efter 5 ½ veckor!  Det började försvinna sen så har jag kännt mig stressad med två barn som kräver uppmärksamhet båda två så då har det ökat & ursh vad det är frustrerande att det inte vill avta..

Nån mer som inte riktigt kan släppa taget om disk & tvätt & städ fast man igentligen måste vila?!

Känner igen mig... Har en på drygt två år och så lillebror.

Bor inte i sverige så jag har full förskoleplats till storebror, som han får lov att använda. Så det underlättar. Men annars så så är jag nästan helt ensam med barnen. Pappa jobbar låååååånga dagar och är i princip bara hemma på helgerna. 

Vill gärna ha undanplockat och rent innan jag vilar. Tänker som så att om man har hyfsat bra grunordning med var sak på sin plats så är det enklare när man behöver storstäda. Underlättar ju att tvååringen är på förskolan... Då kan jag plocka och handla och ordna på dagarna, om lillebror inte är på skrikhumör. Då bär jag mest bara runt på han. Känner dock att jag borde ta tag i träning också  Blir lätt att jag är inne hela dagarna, bortsett från promenad till och från förskolan.

För övrigt så tror jag min lille har en ökningsperiod nu. Kan förklara skrik och yl vid bröstet sista tiden. Han är mer nöjd nu när det är lite mer "fjutt" i flödet och kommer mer. Hoppas han hinner med lite bra sömn innan nästa utvecklingssprång också      
  • MamL
    SamsonS skrev 2011-08-22 19:14:48 följande:
    Jag börjar bli smått desperat snart! Cornelia sover jättebra på nätterna vilket jag är jätteglad över! Men dagarna är ganska jobbiga. Hon sover inte alls mycket på dagen och äter verkligen konstant!! Ska det vara så? Hon ligger och tittar i kanske 10-15 minuter åt gången, sen börjar hon leta och suga på händerna. Hon äter ibland flera gånger i timmen. Är mitt första barn och det känns som att alla andras bebisar äter varannan- var tredje timme och att dagarna ser ungefär likadana ut när det gäller mat och sov tider, men hos oss är det olika varje dag...hon är en månad nu.
    Det är väldigt olika hur de äter på dagarna. Tider när de vill  öka produktionen så äter de ännu oftare (oftast då kvällar och nätter). Min son äter allt från varje till var fjärde timme... Där emellan vill han gärna vara med och titta, men måste sen sövas innan han blir övertrött. Men han är inte bra på att somna (ännu svårare när han är övertrött). Så då blir det en hel de skrik. Vissa barn somnar jätte lätt, andra inte Har en son till, han var ganska lik. Då fattade jag inte förän ganska sent att det var somna som var problemet, och inte ont nånstans. Nu är jag mer säker.

Du och din lilla kommer hitta ert mönster för sov och mat  Och när hon blir större så är det mer troligt att det går längre mellan måltiderna. Hon är ju bara en månad ännu!! 
  • MamL

Jag tycker inte det är ok att barnet bärs runt av någon annan än av oss föräldrar utan att jag har full översikt. Skulle bli sur om sonen blev en vandringspokal! Tycker inte du överreagerar. Speciellt när de är små så vill man ju gärna ha koll på dem. Men nu är jag lite av en kontrollmänniska. Gillar aldrig att inte ha översikt på saker runt mig.

• MamL
    MammaJennii skrev 2011-09-04 22:18:18 följande:
    Vi var hos BVC i fredags och hon var 8 veckor väger hon 5105 g, så hon går upp i vikt så det är skönt.
    Man märker hur mycket hon har växt, hon är så stor fast så liten :) Tiden går fort.

Nån mer som har ett syskon som är runt 2?  Hon börjar bli så jobbig när jag är ensam med båda barnen, Hon lyssnar inte på mig och är jätte envis, men så fort pappa kommer hem då lyssnar hon direkt :/ Jobbigt när hon inte lyssnar. Tråtsåldern vet jag om men hon lyssnar mer på pappa än på mig..

Carma har också fått panik skrik några gånger. Det går ju över efter ett tag men inget hjälper :(

Har en storebror på 2 år och han lyssnar INTE på mig när jag är ensam med bägge barnen. Han gillar inte att lyssna annars heller, men är jag ensam med bägge är det värre. Tror det är en kombination av trotsålder och syskonsvartsjuka. Han vill ha uppmärksamhet, och gör han något lite farligt och inte lyssnar på mig så MÅSTE jag ju lägge ner lillebror och gå till han. Lillebror är ganska skrikig och blir ännu mer skrikig av att jag blir stressad av att den ena busar och den andra skriker, så kvällarna här hemma brukar bli lite röriga (sambon jobbar till sent ganska ofta.) Dagarna går bättre, för då kan vi vara ute och lillebror är inte så skrikig dagtid.

Att hon lyssnar på pappa kanske beror på att där är det inte samma konkurans om uppmärksamheten? 
  • MamL

Ja är det inte ett utvecklingssprång vid 8 veckor. Det andra efter det som var vid 6 veckor? Nästa kommer vid ca 12 veckor. Min son på 9 veckor här också varit otroligt svår att söva på sistonde. Ja egentligen alltid, men extra nu. Skriker 20-40 innan han somnar. Och då sover han inte länge... Men natten sommar han om bra på.

• MamL

Jag hoppas vår period med extra skrik är ett utvecklingssprång... Var kanske liiiite bättre idag. Igår tog det nästan en timme för trötter att somna, men då sov han ända från 20 till 02!!!! Annars så brukar han inte somna förän 22 och vakna ca 01, sen en eller två gånger till innan morgonen... Nu sov han til 06. Helt ok!

Idag somnade han utan skrik för ca 30  min sen. Han har sovit helknasigt hela dagen. Bara en halvtimme  här, en där. Kanske tot 3-4 timmar totalt. Så nu var han trött. Lite skrikig under dagen, men inte helt katastrof. Får se om detta börjar bli bättre nu. HOPPAS!! Blir knäpp när han skriker så mycket. Kan ju inte vara sunt att skrika 20-40 min varje gång man skall somna.  

Svar på tråden Juni/Juli mammor...