• MamL

Juni/Juli mammor...

Ppilla skrev 2011-11-07 20:55:16 följande:
    Har gett smakisar ett tag. Gröt äter hon på morgonen. Ca en halv portion. Får där även några skedar katrinplommon för magen. På kvällen får hon även smakis. Nu är vi inne på lite morot.

Min bm på BVC sa att vill de ha mer så testa. Så länge magen klarar av det

Hur snabt gick du upp i större portioner? Hur gammal var din flicka när ni började? Sonen vill som sagt var ha meeeer, men jag tycker så synd om han när han blir mer pruttig än han redan är... Dock reagerade han inte nämnvärt på fruktpuren. Kanske han kan få äta den efter gröten.

Min son bajsar typ bara en gång i veckan (ammar enbart). Med vanlig mat är ju det för sällan. Men vilka mängder skall man komma upp i för att jag skall börja oroa mig för att han bajsar för sällan? Som jag gjort nu så har han fått smaka ca 2-3 dagar, sen paus tills han bajsat så jag vet att han är som han brukar i magen.Mins inte helt hur jag gjorde med storebror. Antar det liksom löste sig av sig själv... Han var också en sån "sällanbajsare"
  • MamL
    monni skrev 2011-11-08 11:31:23 följande:
    Har en kille som är snart 4månader och han har fått smaka på lite gröt men det har jag gett på kvällen, det kanske r bättre att ge på morgonen?? Han älskar det och vill ha mera men jag har inte gett mer än några skedar! Han äter ersättning annars. Längtar tills man kan börja ge välling på kvällen men det r först vid 6 månader va?? Han bajsar minst en gång om dagen och verkar inte mer pruttig eller ha ont i magen. Dessutom verkar han vilja sova mindre på dagarna nu. Ca2h på fm och ev2h på em och ev en kortis 30min på kvällen lite beroende på hur mycket han sover på dagen. Sen äter han 1-2gånger på natten. Hur fort kan man öka smakportionerna? Om de verkar gilla det och inte verkar få ont i magen så r det bara att köra eller?? Är mitt andra barn men ibland känner jag mig helt nollställd.

Om han inte får ont i magen så är det ju säkert bra att ge på kvällen Vill börja pröva det med lillebror här också, men vågar inte riktigt. Känner igen det där med att känna sig förvirrad trots att det är nr två...

Vet inte riktigt hur snabt man ökar, men om han gillar det och inte får ont i magen skulle jag bara kört på

Ca så sover min son också, men lite mer uppdelat ibland. Ibland blir det bara 40min snuttar. Men oftast tot 3-4 timmar om dagen. Han vaknar ca 3-5 gånger på natten (från det att jag lagt han. Blir ofta bara ca 2-3 gånger från att jag lagt mig)     
  • MamL
    SamsonS skrev 2011-11-24 20:19:47 följande:
    Hjälp!!!
    Jag är desperat nu! Ända sen C föddes så har det bara funkat att amma henne till sömns. Både dag som natt. Dock måste vi ligga i sängen, annars är det omöjligt att få henne att sova. Är därför inte så skoj att åka iväg någonstans eftersom det stör våra rutiner och hon blir ju jätteledsen och gnällig när hon inte får sova. Så länge vi är hemma funkar dagarna bra, men kvällarna är hemska, trots att jag försöker amma henne till sömns i vår säng. Ibland kan det ta över 1,5 timme innan hon somnar, hon ligger och snuttar, släpper, fäktar, kollar runt, snuttar lite till och håller på. Somnar hon till slut försöker jag smyga upp, ibland vaknar hon innan jag ens kommit ut ur rummet. Lyckas jag ta mig ut vaknar hon efter ca 30 minuter. Sen är det samma visa igen. Och såhär kan hon hålla på 3-4 gånger VARJE kväll innan hon somnar för natten. Jag hat verkligen 0 egentid eller sambotid, eftersom hon kräver min uppmärksamhet konstant på dagarna. Hon sover många, men väldigt korta pass på dagen. Så den enda tid jag kan ägna mig åt annat är när sambon kommit hem från jobbet fram till C ska sova. Kan säga att här hemma ser det FÖR JÄVLIGT ut och jag känner mig tok stressad. Och kvällsmat brukar jag lyckas få i mig runt 21...

Jag känner mig instängd i detta jäkla sovrummet!!!
    Usvh så jobbigt!! Vet inte helt om jag kan hjälpa, men hon tar inte napp? Försöka trösta och vysja på annat sätt? Tänker att hon då säkert blir arg som ett bi, men tillslut så somnar hon ju... Jag vysjaded och bar O här för att han skulle somna i starten. Men det orkade jag inte en gång när jag fick hög feber och ont i kroppen. Då tänkte jag att jag får ge han närhet och kärlek utan att bära, amma eller nått sånt. Han fick ligga i sin säng, och jag satt bredvid/hängde ner i sängen och tröstade och vysjade och hade mina armar kring han. Han var arg, men somnade efter max 40 min skrik (kollade såklart så han inte var hungrig eller hade ont, men han var bara sur) med mig hängandes i sängen. Sen provade jag följande nätter, och det gick hur bra som helst utan att han skrek nästan något. Så nu somnar han själv oftast. Lite arg ibland, men då lägger jag en fast hand på bröstkorgen och vysjar. Då somnar han oftast... Ibland måste jag lämna han i fred, för är jag där vill han bara vara social Ett mörkt rum och en lite trasa över ögonen brukar funka också om han inte är övertött! Så somnar han bums.

Man kan ju prova lite olika trix. Men försöka att inte amma till söms är nog bra. Hur du väljer att vysja/söva istället får fundera lite på... Något du orkar i längden och som inte gör att hon vaknar när du tar bort det (ljud, bära eller liknade). Hon kommer nog bli arg över att du inte hjälper henne somna som ni brukar dock... 

• MamL

Vi har provat ersättning på kvällen i knöliga perioder, men han vaknar när han är sugen på mammanappen ändå Kanske det funkar för någon, att de sover längre. Men ingen garanti. Här gör inte ens gröt sömnen längre...

Det går upp och ner i perioder hur mycket närhet de små behöver. Och de tar för sig när de behöver

Fick precis en länk av en vän till en bra sovsida. Den är på Norska, Står mycket klokt där. Men som med alla goda råd. Man måste inte ta till sig alla, utan man knåpar ihop ett upplpägg som passar den egna familjen. Det viktiga tror jag är att ge kärliek och bara konsekvent Sen som det står, så ammar de inte nattetid tills de tar studenten... Men det är SKITjobbigt att inte få sova ändå

http://www.barnogsøvn.com

• MamL
    SamsonS skrev 2011-11-27 12:44:18 följande:
    Nedrans telefon!

Som sagt, för att hon inte ska förknippa sova =mat så ammar jag henne, sen ska vi leka lite, sjunga eller liknande innan vi lägger henne. Jag lägger henne i sin säng, stoppar om, ger henne snutten och stoppar in nappen. Blir hon ledsen då försöker jag trösta henne i sängen, vyssja,klappa m.m. Lugnar hon sig inte tar jag upp henne och tröstar, när hon lugnat sig lägger jag henne igen. Upprepar detta tills hon är lugn och somnar. Har börjat med detta idag och hittills har det funkat över föväntan faktiskt.

Just nu sover hon för andra gången idag och det tog bara 15 respektive 10 minuter att få henne att somna!? Dessutom somnade hon bägge gångerna med nappen :D Jag hoppas det fortsätter såhär :)

Så härligt! Här sover bägge pojkarna lite middag Skönt med lite egentid! 

• MamL

Här är vi trötta idag. Lillebror åt ganska ofta (2,5 timme mellan) och så vaknade storebror två gångar pga mardrömmar... Så 6 gånger var jag nog uppe och skuttade. Men känner mig ganska ok ändå. Jag har tänkt att lillebror kanske snart kunde klara sig med lite mindra mat på natten, men han äter med god aptit dag som natt (ok, lite mer och koncentrerat på natten när inget stör) så han behöver nog sin mat. Han äter gröt på ca 60 ml vatten och två matskedar pulver och en skvätt olja på kvällen. Men står sig inte längre på det. Vill heller inte äta mer, så portionerna får ökas nar han önskar.

Har också gett lite smakis på morot och potats, men det var inte så popis. Får fortsätta med tålamod och se om han gillar det tids nog. Majskrokar gillar han. Så majspurre kanske jag skall göra. Banan tycker han är ok. Men gröt godast. Kanske skall börja med en grötmåltid på förmmidagen istället för smakis!?! Fast smakis känns vettigast. Vill ju att han skall lära sig smaker till att börja med, inte bara äta.. Hm.

Nu skall jag mysa lite med stora killen innan dagis Lillebror tar sin förmiddagslur. Han sover ca 3 gånger pr dag nu. En lur på morgonen/förmiddagen (kl 8) en lite längre lur vid lunch och så en liten lur till runt 4. Vaken ca 2,5 timme mellan lurana. Äter ca var annan var tredje timme dygnet runt...   

• MamL

Jag ger sempers milda havregröt. Den från 4 mnd. Den funkar oftast bra. Men de sista dagarna nu har han varit lite pruttig och inte viljat ha så mkt gröt. Han bajsat bara en gång u veckan fortfsrande så det är nog det som spökar lite. Han är dock inte hård i magen. Mer som klister....

• MamL

Namn: Oscar

Beräknad Förlossning: 4/7-11
    Födelsedag: 6/7-11
    Smärtlindring: Lustgas
    Vikt: 3495
    Längd: 51

Vid 4 mnd vägde han 7660 och var 66 lång.             

• MamL

Hoppade över gröten igårkväll, för att sonen bajsar så sällan att jag var rädd att missa om han blir förstoppad (tror inte han är det, men han har mest spottat ut gröten på sistoende.). Men detta resulterade (tror det var det) i att han ammade var och varannen timme fram till 23.30... Sen sov han oroligt resten av natten och tyckte det var morgon kl 5

Nu sover han sen en 1 1/2 timme. Sov två timmar på morgonen också. Det sägs ju att sömn föder sömn, så han får sova lite till. Sen skall storebror hämtas. Blir lite orolig att nattsömnen skall bli lidande om han sover mer än 4 timmar. Men han låg ju "en timme minus" pga av den extra tidiga morgonen. 

Han åt en tredjedels burk med majs och potatis till lunch.  Den gillade han. Så nu skall jag göra lite egen. Köpte burk för att kolla om han gillade smakerna. Och de verkar ha funkat

• MamL

Våra små..
    Juni:
    10 Juni - Vide 3690g och 53 cm lång (EnStyckAnna)

Juli:
    5 juli- Iris 3058g o 48 cm lång ( liniz77) 
    6 juli- Oscar 3495 g och 51 cm (2bustroll) 
    10 Juli- Indra 4526g och 52cm lång. (Ofeigur)  
    13 Juli- Thea 3280g och 49cm lång. (hugger i sten)
    17 juli -Elisabeth 3865 och 52 cm lång (auo)

Augusti:

• MamL

Oscar har smakat på mat i en dryg månad nu. Mest lite gröt. Men nu ökar vi lite fortare när jag fått ordning på hans tröga mage! Han gillar INTE purre-mat... Knasunge. Han vill tugga. Så han mumsar gärna små brödbitar eller vanlilg mosad mat. Fruktpurre är inte gott tydligen.. Men lite skrapat äpple eller banan direkt från frukten går fint.

Han tar heller inte flaska just nu. Skall bara tugga på den. Han sover även ganska illa. Vaknar varannan timme och vill amma/ha närhet. Så nu sammsovere vi plötsligt igen. Han somnar i sin säng, men blir det ätning ofta så hamnar han ganska fort i vår. Sen kommer storebror också... Så lite trångt. Men pappan har blivit uppskickad på övervåningen så han får sova i fred (han har ett väldigt krävande jobb och måste få sova har jag bestämt), så vi får plats ganska bra ändå. 

Storebror åt inta alls såhär bra i den åldern. O spottar inte ens ut... Han tuggar och sväljer. Sätter i halsen i bland, men klarar ut det ganska bra själv och fortsätter glatt äta efteråt. Han får inte hela brödbitar att hålla i handen själv ännu, för då trycker han inte hela och sätter i halsen. Men smörgåsrån får han äta själv. Då blir han glad.

Idag åt han:  

kl 7 frukost. Halv portion gröt

kl 11 ca 60-80 gr grönsaksmos 

smakar på diverse frukt på eftermiddagen

kl 16.30 middagsmat med oss andra. Typ en halv potatis knapt.

kl18 halv portion gröt. 

Däremellan ammar han både lite till maten och emellan.  Detta är det mesta han ätit på en dag hittils, så vi får se om han sover lite bättre.... Hoppas!!

Annars så sitter han inte alls själv ännu, men går att palla upp i matstolen. Han vänder på sig sen en dryg månad tillbaka. Är arg som ett bi för att han inte kommer någon vart. Får upp rumpan och in med benen och sprattlar som en tok. Men kommer ingen vart då han inte har armstyrkan att hjälpa till med ännu...

Glad är han när han får uppmärksamhet och ganska tjurig om han känner att han inte får det en liten stund. Stoppar fingar, tyg, leksaker och allt som går i munnen och tuggar frenetisk. Har gjort så länge, men lite värre nu tycker jag. Kanske tänder på G? Fast de kan var på G lääääänge.... Kommer kanske till jul, vem vet.

• MamL

Här ammas det, men med samma fenomen. Mycket äta ofta!! Det var samma med storebror. Antar bara att det är för de plötsligt behöver mer mat och näring. De växer ju då fort de små... Det är därför jag försöker öka maten i lite rask takt. Hoppas då att nattmaten skall minska lite.

• MamL

Oscar skrattar också! Har gjort det ganska länge nu. Han har humör den unge her'n Han skrattar om man underhållerhan och han får som han vill (stå i knät eller bli runtburen) Men ligga i babygymet själv en liten stund medans jag tex tar disken är inte så popis. Inte om han ser mig i vart fall... Ser han mig inte så går det bra en liten stund

Jag är trött idag... Bägge barna var vakna en bra stund runt tretiden i natt. Storebror drömmer mkt, mardrömmar tror jag, och lillebror bara vaknar lite då och då. Nu sover han dock. Vaknade till efter 45 min sömn, men klarade av attt somna om idag! Det var bra. Det har han inte varit på superbra på på sistonde.

• MamL
    Larsson2006 skrev 2011-12-16 19:08:50 följande:
    Jaha vad gör man nu då?
    Blöjerna bara läcker hela tiden. Vi har nyss måstat byta storlek och vi har provat både den vanliga och up

Vilket märke? På O läcker libro, men pampers funkar kanon. Har de som heter babydry. Storebror kunde inte ha pampers, utan bara Libero.   
  • MamL
    YlwaMarie skrev 2012-01-03 20:06:41 följande:
    Ja vart förhör av vad jag ger för mat. Och har ju typ inte ens börja med mat. Har får ersättning och dricker typ 200 ml 5gr per dygn och jag kan inte dra in på det tycker jag. Känns lite konstigt ska man banta sin bebis eller?

Har hon följt sin egen kurva hela tiden, ellere plötsligt tagit ett stort hopp? O vägde 8,1 vid 5,5 mnd, och det är lite över medel, men han följer sin kurva fint hela tiden så det har aldrig varit en diskussion kring hans kost.

Kan tänka mig att om barnet plöstligt tar ett stort hopp bland viktkurvorna (oavsett om det är upp eller ned) så är de intresserade av kosten då de vill utesluta evt sjukdom. Men annars (om barnet inte ligger väldigt utanför kurvorna) så skall man nog inte bry sig så mkt om vad de äter så länge de äter/ammar/drickerr ersättning normalt.

• MamL
    YlwaMarie skrev 2012-01-03 20:29:53 följande:
    Hans kurva har varit upp och ner från när han föddes först på "normal" sedan upp på övre delen för att sedan upp på övre igen och nu sist jag han upp 1.5 kilo på 5 veckor. 
    Vist jag tycket det är mycket jag med men inte så att jag stoppar i honom grädde.. Och han är allt annat en tjock Ok låren kanske är lite runda inte ens en dubbel haka... Och han är 69 lång... 

Men då är han ju lagom lång till sin vikt. O är lika stor nu och vikt i förhållande till längd ligger då ganska precis mitt på kurvan!

Att det hoppar är inte ovanligt. De växer lite i ryck, de små. Säkert mer eller mindre. Sålänge han mår bra för övrigt så är skulle jag inte bekymrat mig   
  • MamL

O vill gärna äta själv. Han äter förvisso mat också, men inte om de är allt för purreaded... Han brukar äta knäckebröd, vanligt husman. Det räcker länge och blir inte så lätt bitar som går sönder. Majskrokar åta han också ett tag, men han åt dem så snabt att jag valde knäckebröd istället. Han är 6 mnd om två dagar.

Wafers gillar han också.

Det enda med plockmat är att man får hålla ganska bra koll på dem så de inte sätter i halsen.    

• MamL

Vi ger också laktulose mot trög mage. Ca 3-5 ml dagligen. Brukar blanda det med lite vatten och ge med doserinsspruta i munnen på morgonen. O gillar inte smaken alls. Inte jag heller förvisso så jag förtsår han

Svar på tråden Juni/Juli mammor...