• amisej

Juni/Juli mammor...

Hoppar in här med.
    Min lilla prins föddes den 1 juni. Detta e mitt första barn.
    Förlossningen gick snabbt o smidigt.
    Halv 4 på natten kom jag in och 9 föddes han. En stor pojk 4025g och 53 cm lång :D

Han hade bajsat i magen och fick gojjan i lungerna så fick ligga på ryhov neo i 3 v.
    Men nu e han frisk glad o stor pojk.

Vi va på BVC för 2 v sen då vägde han 6060g o va 62 cm
    Nu e han säker närmare 7 kg.
    Många tycker när dom ser honom att han ser mycke äldre ut typ 4 månaders bebis.
    Då han va 3 v lyfte han huvudet och höll de stadigt. Började gurgla när han va 1,5 mån.
    Rätt vad de e börjar han gå snart haha.
    Hans far va ganska tidig med allt. Redan vid 8 mån kunde han själv gå stadigt.
    Känns som om de e dax o skola in honom haha

• amisej

Barnen e så olika. Tycker att man kan läsa olika böcker o gå efter dom men själv undviker jag sånt.
    Man ska lära sig sitt eget barn o gå efter det. Man ska typ " knäcka koden"
    Det vill säga lära sig barnens signaler. De kan ta tid men man måste ha tålamod.

Sen ifall barnet e gnällig trotts att han/hon e mätta, bytta osv så kan de vara kanske lite växtvärk som e igång.
    När min son e gnällig trotts att han e mätt o ombytt då brukar jag oftast ta honom ut i trädgården så han får lite frisk luft. Vi kollar på träden o blommorna. Brukar alltid prata med honom om saker o ting ute. Då blir han tyst o nyfiken.
    Eller så tar vi vagnen och tar en litenpromenad så han får se molnen och träden. Oftast brukar han somna.

De e mina knep Ialla fall.
    Testa och hoppas de hjälper er med.
    Annars testa er fram till andra saker o ting

• amisej

Det här med samlag första gången efter förlossning va inte så farligt.
    Har hört att de gör såååå ont, många jämförde med att bli av m oskulden.
    Så jag har skjutit lite på de hela.
    Men igår 13 v efter förlossningen så kände jag mig redo.
    Shit tänkte Jaaa nu gäller det. Ta de lungt för fan!!
    Men de kändes inte d minsta. Som vanligt va det.
    Frågade självklart min man Wtf va jag typ stor där nere el?
    Han tyckte de va som vanligt.
    E det flera som inte har känt nått första gången?
    Kanske jag va avslappnad och redo. Inte spänd. El?

• amisej

Ush på torsdag e de dax för spruta då blir Emin 3 månader.
    Men e så nojjig att han får feber och blir grinig. Spec denna helgen då min stoooora feta släkt kommer på besök o ska träffa honom för första gången.
    Kommer ha fullt upp Ush.

Emin sover jätte bra tycker ja. Han äter vid 9 på kvällen sen somnar han vid 10 o sover till 4-5 vaknar äter och somnar om igen till 9 på morgonen.
    E han vaken mycke under dagen brukar han sova hela natten o morgon.
    Men nu e de lite mer rutiner han har fått.

Vaknar ca 0900. Äter och myser för fullt.
    Ca 11 somnar han (powernap) kan variera men sover mellan 30min-1h.
    Äter och sen leker vi o sjunger för fullt.
    Vid 2 e de dax o sova igen o då sover han mellan 3-4 timmar. Sen e det dax för mat och massa bus o lek.
    Innan de e dags o sova igen vid 9 får han mat o sen sover han så skönt o djupt.

Så kan våran dag se ut. Varje dag i veckan.
    Så skönt o få rutiner så jag kan planera dagen efter honom.
    Hur jag har gjort de fråga mig inte.
    Det har bara blivit så :D

• amisej

Idag e min lille 3mån. Va på BVC för o mätas o väga.
    Födelsevikt 4025g 53cm
    Nu: 7000g 64cm
    Bamsekillen hihi.

Sprutan skulle vi också ta idag men e lite nojjig för febern nu pga att vi ska bort på fredag o lördag kommer de 15 pers till oss.
    Så vi får ta sprutan på tisdag istället

• amisej

Min e 3 mån får ersättning.
    Äter ca 5 - 6 gånger om dagen kan variera ibland. Han får 160 varje måltid. Ibland äter han inte upp allt.

• amisej

Larsson2006:
    Jag ammade upp till han va 1,5 mån ungefär sen tog de stopp m mjölken.
    Men gör 120 o se hur mycke som äts upp.
    Jag tror de va 90-120 jag gav då.
    Har du testat NAN pro1?
    De kan ja rekommendera. Bra för deras magen. Innehåller samma goda bakterier som Proviva har.

Jag gav i början vanlig NAN men min son va orolig o hade gasig mage.
    Testade med NAN PRO o direkt bättre.
    Nöjd mätt o glad.

• amisej

Oj tråkigt o höra att ni har haft tuff natt.

Jag undrar de här med nappen. Min pojk kan inte somna utan napp.
    Men han vet inte hur man hållar nappen kvar i munnen så att säga. Den ramlar ut hela tiden. Får lindra hans snuttefilt på konstiga vis så den hållen nappen i.
    E de fler som har samma "problem"?

• amisej

Ppilla : häftig "lista" var hittade du de?

Ohhh e så seg idag.
    Känner ingen ork för nått.
    Skönt o bara ligga i sängen medans Emin sover sen 3... Han somnade så skönt i vagnen ute i de friska luften.
    Tack o lov att de inte regnar idag.
    E så trött på de.. Ush

• amisej

Ush måste skriva av mig lite bara.
    Har en underbar son som sover jätte bra både dagen o nätterna.
    E pigg o glad då han e vaken och så har det varit sen han föddes. Har verkligen haft tur. Inga sömnlösa nätter, ingen kolik el nått.

Men det e JAG!
    Jag har inte tid för mig själv. Vi har en hund och just nu byter hon päls och fäller mycket.
    Jag e ganska pedant utav mig och städar varje jävla dag. Jag vet jag e inte klok.
    Men jag mår dåligt om de e det minsta stökigt. Om ett rum i huset ser lite ostädat ut då tar jag damsugaren och moppen tar o städar hela huset.
    Nu när hunden fäller e jag så rädd att sonen ska få håret i sig. Ush e det farligt ens????

Sen min man jobbar så mycket. Jobbar som elektriker och deltidsbrandman. De e mycke där med då han inte e hemma så ofta. Och när han e hemma då vill han bara slappa och vila. Visst jag förstår honom han e trött han har jobbat osv men va fan e inte jag då??
    Jag tar hand om vårat barn, städar huset och lagar mat. Varje måltid och varje dag.
    Ett 24h jobb alltså.
    Sen vill jag inte tjata på honom utan vill att han ska ställa upp för mig utav egen vilja.
    Men han har svårt att se det själv.

Ush e jag för gnällig??? Hihi

Nu på fredag ska jag ut!!!
    Det blir en sexparty hos en tjejkompis me god mat o dricka.
    Då har ja sagt till mannen min att när han kommer hem aka han ta lillen.
    Vad dom hittar på och gör den dagen/kvällen tänker jag inte bry mig om.
    Ush låter detta illa nu???
    Men jag vill bara släppa allt hemma gå ut och bara vara JAG. Njuta o slapna av lite.

Men jag ser de framför mig. Den dagen kommer jag storstäda, tvätta, laga mat, fixa allt till lillen inför kvällen. Så allt blir färdigt innan jag drar. Varför kan jag inte bara släppa allt och låta pappan ta de samtidigt som han tar hand om lillen?
    Jag gör ju de varje dag, varför kan inte han göra de då?
    Ush ni ser nu tänker ni säkert va fan gnäller hon om. Hon behöver hjälp hihi.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...