• amisej

Juni/Juli mammor...

Oh va skönt att de inte e bara jag som känner så.
    Visst älskar o njuter all min tid med min son.
    Men ibland behöver kroppen slappna av från alla syssler hemma. O tyvär kan ja inte göra d när jag e hemma utan måste komma ut!!

Neee får ta ett allvarligt snack m maken om sysslerna i huset o runt om. Lite hjälp skulle sitta fint.
    Och så ska ja sätta mig ner någondag o kolla på lite resor. Sol o bad skulle sitta fint nu. Eller va säger ni andra ?? Hihi

Ne men skämt o sido jag tror många nyblivna mammor glömmer bort o ta hand om sig själva. Och de får vi inte göra !!! ;)

• amisej

Här lagas de nya maträtter varje dag. Till lunch o middag. Har dock slarvat m frukosten som va min viktigaste måltid innan. Men tycker de e så tråkigt o äta själv.
    Så väntar alltid på mannen vid 12 så vi äter lunch tillsammans. Sen lagar jag till nått annat lagom tills han kommer hem vid 4 o maten äter vi vid 5 snoret.
    Efter 6 äter vi inget, ifall vi känner hunger ta vi äpple, banan el en macka bara.

För mig e det inte jobbigt o laga utan de e värre att hitta på vad man ska göra för nå maträtt ush

• amisej

Nehe tjejer igår va de dax för sexpartyt som jag har nämnt. Ohhh Gud säger jag bara.
    Såååå kul och sååå skönt de va och bara komma ut, lämna allt hemma mannen, barnet o vovven och bara vara JAG!!!

Visst blev de lite alkohol men absolut inte så pass mycke så ja mådde illa el va bakis imorse oh så skönt.

Mannen tog hand om lillen hela dagen igår från 16.00
    När ja kon hem vid 01.00 sov båda så fint ända till 08.30 då lillen gick upp o ville ha mat.

Jag kan starkt rekommendera till er alla o fixa en sån här kväll med era tjehkompisar.
    Vi hade en kvinna från himelriket.se som va så duktig o rolig.
    Efter shoppingen av leksakerna va d dax för lite dans o trams :D

Ha en underbar helg!!!!

• amisej

Nu har min lilla pojk slutat med nattmåltiden.
    Somnar vid 21.00 och sover till ca 08.00 ibland sover han till 9... Så här har de varit i nästan 2 v så jag tror de kommer fortsätta på detta viset.

Jag har hunnit få mens 2 gånger redan.
    Snart e de 4 mån sen våran Emin föddes.
    På fredag aka jag på efterkontroll och ta cellprov. Har inte gjort de ännu pga graviditeten.

Annars rullar d på här hemma. Tror att Emin börjar smått få tänder. Händerna e i munnen hela tiden. Och det e inte så att han suger på fingrar och nappen utan han "biter" på d.

Igår tänkte vi åka o bada men han fick lite diarré så vi får ta d en annan gång.

• amisej

Hej
    Ett tag sen ja skrev. Men har läst ikapp allt nu.
    Min Lill pojk Emin blev 4 mån den 1 oct nu.
    Och jag testade med smakportioner. Visste inte vilket va bäst o börja med.
    Så tänkte à ja testar o ser med mango.
    Gav honom efter att han åt ur flaskan.
    Gud som jag skrattade dom första 3 gånger åt hans miner. Men sen så öppnade han munnen glatt och ville ha mer o mer.

Kör med ungefär 3 små skedar varannan gång efter flaskan. E det för mycket kanske?

Tänkte fråga er som har bebisar 4 månd + hur mycket och hur många gånger på ett dygn matar ni era barn??
    Detta e alltså till dom som matar sina barn m flaska...
    Kram

• amisej

Oj äter min pojk mycke då. Blir 6 gånger på ett dygn som han äter.
    Då e det 180 jag ger honom. :S
    Han e inte "mullig" men ganska lång...

Ska till BVC imorgon för o vägas.
    Ska ta upp med henne om smakportioner osv och se vad hon har att säga om de hela.

Sex funkar bra här. Precis som innan känner ingen skillnad.
    Men de händer inte ofta. Har inte ork eller tid för det om ja ska vara ärlig. Ush

• amisej

Ett tips till er som ammar och har barn som inte sover länge alls.
    Testa med o först amma som vanligt.
    Men vid sidan om er ha en fördig blandad mat (ersättning) och ge de efteråt.
    Det kan vara så att ni har mjölk men som inte e mättande. Om ni förstår vad jag menar.
    Om ni e villiga testa o se vad som händer ;)

På lördag ska ja o mannen på fest första gången tillsammans utan lillen.
    Lillen ska nämligen sova över hos mormor o morfar.
    Det känns skönt men samtidigt e jag redan nojjig. Detta e första gången vi lämnar bort honom så han sover över.
    Ush är det kanske för tidigt?? Han blev 4 mån den 1 oct.
    Här hemma somnar han vid 9 och vaknar först vid 8 på morgonen för o äta o sen gosa i sängen till 9 tiden.
    Hoppas han sover lika bra där borta med.
    I värsta fall så får dom ringa så hämtar ja honom o åker hem.
    Lokalen där festen och deras hus är det bara 1 km avstånd.

Här hemma hjälper mannen mycket med.
    Det vill säga lägger sina grejer på första bästa plats. Känns som om det ända jag gör är att gå efter honom och plockar upp.
    Sen så jobbar han mycket och då känner jag att han får vila ut lite.
    Men att han MÅSTE lära sig o lägga saker o ting tillbaka på sin plats.
    Resten kommer jag sköta än så länge.
    Men när jag börjar jobba då kommer de bli ändringar inom hushållen..

Vi båda går till gymmet och tränar tillsammans 1,5 h /2 gånger i v.
    Då tar farmor lillen en stund. Känner att vi kommer båda ut tillsammans och tränar. Mycket roligare då. Pushar o hejjar på varann :D

• amisej

Här har vi bra rutiner tycker ja.
    Vid 20.00 tar vi på pyjamas och sen antingen sitter vi i soffan o kollar lite på tv, sitter i babysittern eller babygymmet.
    Efter en stund vid ca 20.00 går vi till sovrummet med en liten lampa tänd.
    Där får han lite massage och sen kollar vid på en bild bok. Han älskar det.. Så många olika färger och former... :D
    Vid ca 21.00 får han sin sista måltid för dagen då ger jag 210 i flaska annars äter han 180 på dagen.
    Sen kan de variera , ibland somnar han medans han fortfarande äter tar upp honom så han rapar o lägger honom i sin säng.
    Men ibland så äter han, rapar och läggs i sängen men då får ja lov och stanna en stund och hålla i nappen tills han somnat.

4mån och han kan fortfarande inte hålla nappen i munnen utan den ramlar alltid av :S

Sen så sover han igenom hela natten.
    Vid 08.00 prick vaknar han. Då får har mat och ligger en stund i sängen och myser innan de e dags och gå upp.
    De är sååå skönt med rutiner. Framför allt att han sover hela nätter oohhhh :D

Hans rum ligger vägg mot vägg med vårat fast där står bara skötbordet än så länge.
    Funderar på att flytta över spjälsängen i hans rum när han blir runt 5 mån.

• amisej

Timena:

Vad jag har förstått så ammar du.
    Men va sägs o testa att amma honom innan han ska lägga sig för dagen och vid sidan om ge honom lite flaska.

Dom blir trötta av att suga på bröstet men de kanske inte kommer lika mycke och lika snabbt som bebben behöver.
    Och istället somnar av "trötthet" och darav vaknar på nätterna ofta för och fylla magen.

De är som vi vuxna.
    Eller Ialla fall jag.
    Äter jag en ordentlig portion så klarar jag mig i flera timmar.
    Men äter jag lite nu går jag sedan och småplockar mat i munnen ofta med små mellanrum...

Detta e ett tips av mig..
    Testa och se det kanske hjälper.
    Så du får sova ut lite...

Piggare och gladare mamma

• amisej

Ush Lill killen har fått sin första förkylning.
    Täppt och snorig i näsan och hostar lite emellanåt.
    Ingen feber som tur är.
    Och han e sig lik, glad och pratglad liten buse.

Är så nojjig och kan inte låta bli och titta till honom emellanåt när han sover ifall han andas.
    Om ja inte har fel så andas visst bebisar bara genom näsan fram till 6 7 mån.

Försöker rensa näsan så gott de går.
    En massa koksalt vatten och med sug grejsi mojsen... Ingen Favvo de dära

Svar på tråden Juni/Juli mammor...