Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

    Namnbyte 2 åring

    Hej
    Vår son var 2,5 när vi fick honom och vi valde ett svenskt namn XX för vi kan inte uttala hans namn på rätt vis hur vi än försöker, han har sitt ursprungs namn kvar som andra namn. Han lyssnade snabbt till sitt nya även om vi har försökt att säga både hans ursprungsnamn så gott vi kan ibland men även det namn han kallar sig själv "do- la".

    Tittar vi på bilder från barnhemmet är det "do- la" på bilden men kort här hemifrån är det XX på så, ja han har absolut förstått att han bytt namn och i vardagen använder han nu efter 4 månader bara sitt svenska även om vi försöker oss på de andra ibland när det känns rätt.

    Tilläggas bör att det inte är hans biologiska mamma som gett han ursprungsnamnet utan det är ett barnhemmsnamn och jag tror att vi hade bytt namn även om vi hade kunnat uttala det. T.o.m. om det var ett svenskt namn hade vi nog bytt för att vi ville ge honom ett fint namn som var från oss precis som vi gav storebror ett fint namn. MEN vi hade troligen inte gjort det om barnet sedan tydligt visat att ursprungsnamnet var jåtteviktigt som någon här ovan skriver. Alla barn oavsett om de adopteras eller ej har vissa perioder i sitt liv när namnet är oerhört viktigt och hanmar adoptionen just då ( det kommer man att märka!) är det nog extra viktigt att tänka igenom bytets funktion och om man bestämmer sig för att byta ändå använda båda paralellt sakta men säkert.

  • fabbemam

    Herrejösses jag glömde ju GRATTULERA till BB!

    Vill du berätta vart ni ska? Hur länge måste ni vänta innan ni får resa?

    Hoppas att väntan blir kort och åter igen GRATTIS!

  • fabbemam
    Piela skrev 2011-07-17 23:24:19 följande:

    Tack Fabbeman. Vi reser till Kenya för att adoptera och kommer att ta en lång paus från vardagen i Sverige!!! Vi hoppas komma iväg andra veckan i augusti. Så nu förbereder vi oss på att lämna Sverige och inte återvända förrän till nästa vår.Cool


    Va spännande! Hoppas att ni får en skön tid i Kenya! Perfekt att liksom hoppa över kylan här hemma och samtidigt bilda familj. Jag trodde att jag skrev men glömde det visst att vi självklart behöll sonens ursprungsnamn som andra namn. Enligt skattekontoret var man tvungen att behålla det om man inte ville gå till tingsrätten för att få bort det men vi ville ju ha det kvar. Andra har jag hört har skattekontoret tagit bort ursprungsnamnet och ersatt med det svenska mot föräldrarnas vilja.... Jag säger bara, Myndigheter......

    Trevlig resa!
  • fabbemam
    Nöjder skrev 2011-07-18 12:19:28 följande:
    Vi har blivit rekommenderade att behålla barnets ursprungliga namn, om det är möjligt, eftersom det är en del av idientiteten. Sen har jag läst intrervjuer med vuxna adopterade och där var det många som uppskattade att adoptivföräldrarna hade gett dom ett nytt namn. Det blev som en gåva att dom hade ansträngt sig att hitta något "eget" till barnet. Vårt barn är 20 månader och v'äldigt van vid sitt namn. Vi ska hämta om 2 veckor :) Vi har letat och letat efter ett namn att lägga till det ursprungliga namnet, men inte lyckats hitta något som riktigt passar. Ja, så vi kommer fortsätta med det 1a namnet och sen lägga till ett annat om vi kommer på något. Får väl bli mellannamn då, eller om man känner att barnet verkligen gillar och föredrar det namnet, så kan man ju byta kall-namn så småningom.
    GRATTIS och LYCKA TILL med allt!
    Fabbemam
  • fabbemam
    Piela skrev 2011-10-07 21:15:29 följande:
    Lite uppdatering:

    Nu har  vi lärt känna vårt barn och efter mycket velande blev det namnbyte. Vi kallade barnet ursprungsnamnet under tiden på barnhemmet (1 vecka). När vi sedan kom hem till Nairobi igen började vi fasa in namnet genom att säga båda i 1 ½ vecka. Efter det föll det sig naturligt med bara det nya namnet. Nu efter att ha känt varandra i knappa 2 månader lyssnar h*n knappt längre till gamla namnet och kallar sig själv för det nya. Det gick väldigt smidigt och över  förväntan att byta namn i alla fall med vårt barn.

    Kände att jag ville ge en återkoppling eftersom att tråden tog bra fart i somras.

    Soliga sommarhälsningar från Kenya!
    GRATTIS!! Vilka underbara nyheter! Skönt att det gick lika smidigt för er som för oss!
    LYCKÖNSKNINGAR från
    Fabbemam från ett Stormigt Mellansverige nu 5,2 grader varmt! Men vackra löv har vi!
Svar på tråden Namnbyte 2 åring